Et av de siste tjue årenes mest brukte quizspørsmål er følgende: Hva heter Burma i dag? I barne- og ungdomsskolen lærer en seg navnet på landene i Asia, men det er også det hele.
En ringerunde til et variert utvalg av bergensere viser nemlig at faktakunnskapene er lave. Noen har hørt om munkene, men få vet hva de protesterer mot eller hvordan de har det. Ingen har hørt om Aung Sun Suu Kyi, og uttrykket junta virker for dem totalt fjernt. Noen vet at landet har to navn, og høres stolte ut når de stotrer frem Myanmar. Men hva beviser egentlig det om reell kunnskap og innsikt? Det har de jo lært på skolen…
Lite utenriks på BT-forsiden
Vestlandets største avis Bergens Tidende står som hovedleverandør i det bergenske nyhetsbildet. Vi kan med andre ord slå fast at hva de velger å sette på dagsorden er avgjørende for hva det bergenske avispublikum får med seg. Nå vil nok BTs utenriksavdeling påstå at deres dekning av situasjonen i Burma i høst har vært vel så god som andre mediers, men faktum er at saken har vært nedprioritert på førstesidene. Og det er vel førstesiden som skal presentere det som avisen mener er dagens viktigste stoff? Jeg kjenner kioskarbeidere som ikke kan huske å ha sett Burma-oppslag på BTs forsider, og da er det kanskje ikke rart at det bergenske engasjementet rundt situasjonen er minimalt.
Avisene bør også skape plass for utenomsportslig engasjement
Utenriksnyheter nedprioriteres tydeligvis som førstesidestoff i BT, og da er det forståelig at ikke folk generelt får satt seg inn i saken. Selvsagt er det stort når Brann vinner serien for første gang på 44 år. Naturligvis er det relevant for den bergenske allmennhet å få vite hvem som skal bære ordførerkjedet de neste fire årene. Men å prioritere språkproblemer i næringslivet, økende misbruk av nesespray og de samme lokalpolitiske konfliktene dag ut og dag inn, er i mine øyne grov feilprioritering. Jeg skal ikke nekte en bergenser å engasjere seg i Sportsklubben Brann, men jeg tror uansett ikke det er slik at hvert individ er utstyrt med et visst rom for engasjement, som fullbookes dersom man går på Stadion 13 ganger i året.
Avisene bør også skape plass for utenomsportslig engasjement
.Effektiv aksjon med små midler
Personlig engasjement er heldigvis ikke kun avhengig av medienes prioriteringer. Til tross for at det eksisterer de som ikke engang har hørt om konfliktene i Asia, finnes det alltid folk som engasjerer seg. Gjennom en årrekke har blant annet agronomstudenten Martin Schilde fra Bærum vært opptatt av Burma. Han er det man kan kalle en idealist på mange områder. Ikke bare er han selvstendig næringsdrivende (driver plateselskap og utested) og prisvinnende hundesengoppfinner, men han har også erfaring fra bistandsarbeid og var i fjor en av bakmennene i aksjonen Prosjekt 101. Dette var en dugnad som hadde som mål å ”belyse Oslos skyggesider og gi økt oppmerksomhet til enkeltpersoner og organisasjoner som står på for byen”.
Fra protestene i Burma. Bildet er tatt 24. september 2007 (foto: racoles). Bildet er publisert under en Creative Commons-lisens.
“May all people around the world wear a red shirt on Friday, September 28”
I Burma-sammenheng er han en av de heldige som har møtt Aung San Suu Kyi, han har selv hatt besøk av flere fra Karen-geriljaen og har en far og en bror som har laget filmer fra landet. Hans bror Hans Kristian er også siste mann fra Vesten som har intervjuet Aung San Suu Kyi. Takket være et stort personlig nettverk klarte Martin Schilde i høst, via dagens kommunikasjonsmiddel nummer en, nettstedet Facebook, å engasjere tusenvis. Han vet om mange Facebook-grupper, men ingen med det samme budskapet som hans (Facebook krever innlogging). Allerede da de første tv-bildene fra Rangoon begynte å rulle hadde Schilde etablert kampanjen ”Red Shirt for Burma”, hvor man ble oppfordret til å ikle seg rødt for å vise sin støtte til det burmesiske folket.
In support of our brave friends in Burma: May all people around the world wear a red shirt on Friday, September 28., var det enkle, men konkrete budskapet. I tillegg til Facebook-kampanjene fantes det også tilsvarende meldinger på sms, hvor man gjennom det mobile nettverket fikk den samme meldingen og ble oppfordret til å videresende den til sine venner. Bare i Schildes Facebook-kampanje finner vi over 100.000 deltakere.
– Oppslutningen er formidabel, så jeg er storfornøyd. Dette er 100.000 engasjerte mennesker som alle ønsker å støtte videre, sier Schilde. Han mener benyttelse av kommunikasjonsmetoder som sms, MSN og Facebook for å spre forskjellige budskap fungerer veldig bra. Jo enklere, jo bedre, er hans erfaring.
– Det handler om å gi folk en så enkel oppgave som mulig, noe folk kan bidra med uten å gjøre all verden og samtidig føle at de er med på å bidra. Her traff man en nerve i folket som tydelig skapte engasjement, sier Burma-kjenneren.
Grunt engasjement
Engasjement og likegyldighet er ofte to rake motsetninger. Men i dette tilfellet kan det se ut som om de likevel er forenlige. Burma-saken kan fort bli en sak der folk engasjerer seg veldig over en kort periode, for så å miste interessen etter hvert. Så lenge tv-seerne får de dramatiske bildene blinkende mot seg, radiolytterne de detaljerte beskrivelsene hengende i øret og avisleserne de velbegrunnede kommentarene rett i fleisen hver bidige dag, er interessen sikret. Vi mennesker er nemlig ikke mer kompliserte enn at vi bryr oss, blir rystet og viser omtanke og engasjement overfor de sakene vi blir presentert for. Når utrøstelige foreldre går ut til mediene med historien om sin dødssyke datter, får de respons i vårt langstrakte land. Når NRK bestemmer seg for at TV-aksjonens inntekter skal gå til barn berørt av hiv og aids i ulike deler av verden, får den norske allmennhet øynene opp for akkurat dette.
Ingen glemmer så raskt som et feilfokuserende menneske
Vi må herved ta saken i egne hender! Dersom det ikke legges mer press på militærregimet i Burma vil sannsynligvis de siste månedenes begivenheter ikke bli mer enn nok et negativt ladet kapittel i historieboken, i stedet for det avgjørende klimakset og den etterlengtede sluttscenen der de levde lykkelig i alle sine dager. Martin Schilde sier seg enig: — Folks engasjement er veldig bra i dag, men jeg er redd det dør ut når mediene legger ned saken. Dette merker man allerede nå. Dessverre er det for store økonomiske interesser i landet til at man kommer til å legge nok press på juntaen.
På bloggkartet — hva med nyhetsmediene?
Noen må bringe stafettpinnen videre dersom ikke militærjuntaen skal ”vinne”. Så lenge saken er i nyhetsbildet, det være seg på forsiden av BT eller som hovedoppslag på Dagsrevyen, vil folk holde engasjementet ved like. To tyske studenter etablerte International Bloggers’ Day for Burma 4. oktober. Denne aksjonen satte Burma tilbake på bloggkartet, men nå er det på tide at nyhetsmediene følger opp. Med en gang saken blir nedprioritert og folk ikke får fokusert på den, vil konflikten for de fleste gå i glemmeboken. Det er nemlig ingen som glemmer så raskt som et feilfokuserende menneske. Det måtte i så fall være BT-desken, som glemte å plassere utenriksnyheter på forsiden…
Artikkelforfatteren studerer journalistikk ved Universitetet i Bergen.