Fredag 22. mars publiserte France24 bilder hentet fra Yahoos tjeneste i Kina. De viste hvordan Yahoo på sin førsteside hadde en plakat med informasjon om ettersøkte tibetanske aktivister, med lenker til en liste med navn og flere bilder av aktivistene. Her var også et telefonnummer til politiet hvor folk med informasjon om aktivistene kunne henvende seg. Dette er svaret fra Yahoos PR-avdeling, sendt til nyhetsbyrået AFPs kontor i Paris.
I motsetning til hva ulike medier rapporterer, publiserer ikke Yahoo! Inc. bilder på sine websider av individer ettersøkt av kinesiske myndigheter i sammenheng med de nylige hendelsene i Tibet. Vi undersøker nå denne saken sammen med Alibaba Group, selskapet som kontrollerer Yahoo! Kina.
Insinuerer Yahoo! at France24 forfalsket disse bildene? Jeg antar de teknisk sett kan si at de “ikke publiserer”, siden bildene var fjernet på det tidspunktet da Yahoo! sendte ut pressemeldingen. Uansett, man skulle tro at Yahoo! etter alt de gikk gjennom med Shi Tao-saken visste bedre enn å sende ut en slik idiotisk pressemelding. De gjør seg selv til et lett mål for anklager om uhederlighet når flere og flere fakta kommer på bordet.
Skjermbilde fra Yahoo Kinas dekning av Tibet-opprøret viser en av tibetanerne som er “most wanted” av kinesiske myndigheter. France24 har sladdet ansiktet på personen, det var ikke sladdet i originalen Yahoo publiserte (foto: France24/Yahoo Kina).Roland Soong har samlet mye materiale omkring denne historien om de ettersøkte tibetanerne, og han sier i en e‑post:
Vel, hvem er det Yahoo! Kina vil smiske med her? På den ene siden har du morselskapet lokalisert i USA. Det vurderer alle saker med henblikk på konsekvensene for selskapets omdømme, og pressemeldingen kan ha vært et forsøk på å forhindre en ny høring i Kongressen. På den andre siden vil det koste dem dyrt i Kina om det kommer ut at Yahoo! Kina ikke vil hjelpe kinesiske myndigheter med å forfølge de “kriminelle personene som har utført disse kriminelle handlingene”, ut fra frykt for dårlig PR i USA.
En ny og interessant opplysning om Alibaba kom frem her om dagen da nyhetsbyrået Reuters rapporterte at Alibaba ønsker kjøpere til aksjer eid av Yahoo!:
Kinas Alibaba Group søker investorer til å kjøpe den 39 prosent store andelen av intenettselskapet som for tiden eies av Yahoo! Inc. (…) Dette skal være del av en plan for å stoppe Microsofts forsøk på å overta Alibaba-aksjene. Alibabas initiativ indikerer at de tror Microsoft vinner budrunden på 42 milliarder dollar og får kjøpt Yahoo! I så fall ønsker det kinesiske selskapet økt uavhengighet.
Alibaba ønsker seg kanskje investorer som ikke er så bekymret for høringer i Kongressen eller fordømmelser fra menneskerettsgrupper?
Hva om Yahoo! og MSN Kina hadde eksistert i 1989?
Roland har rett, Yahoo! Kina og MSN og alle de andre utenlandske nettselskapene i Kina er fanget mellom barken og veden i slike krisetider som Tibet-opprøret. Flere slike kriser vil komme i fremtiden. I Kina har ingen nettportal lov til å legge ut egenproduserte, originale nyhetsoppslag. De har bare lov å publisere nyheter fra noen få godkjente kilder. Dette betyr at man ikke kan rapportere noen nyheter fra noen hendelse uten at myndighetene har godkjent innholdet, eventuelt sensurert saken bort.
Disse portalene mottar “nyheter” fra sine godkjente kilder og publiserer dem uten å tenke på å lage nye vinklinger, da dette er den eneste vinklingen som er lovlig. Dette er bare sånn det er og i rolige tider ikke noe man tenker så nøye gjennom. I krisetider, når Kina og Vesten ser ulikt på tingene, blir dette problematisk. Siden det er umulig å drive en nettportal uten å følge reglene om nyhetskilder, følger man reglene eller lar være å drive en nettportal.
Det vil komme flere slike saker
Tenk etter, hva om Yahoo! og MSN Kina hadde eksistert i 1989 da demonstrasjonene på Den himmelske freds plass ble slått ned? Kunne de ha nektet å publisere myndighetenes versjon av hendelsene på sine portaler og ”most-wanted” liste over studentaktivister uten å miste lisensene sine? Hvordan ville Vesten ha reagert om selskapene hadde publisert myndighetenes side av saken? Vestlige nettselskaper og investorer i denne sektoren i Kina bør tenke nøye gjennom hva de vil gjøre om noe enda verre enn Tibet-opprøret skulle inntreffe; en situasjon hvor Kina og Vesten er like uenig i hvem som har rett og galt som i Tibet-saken. For det vil komme flere slike saker. I sine hjemland vil disse selskapene da igjen bli anklaget for å støtte “de onde” — og hva vil de gjøre da?
For dere som ikke kan lese kinesisk er det interessant å merke seg overskriften på Yahoo! Kinas hjemmeside: 568 ofre for volden mottar hjelp og assistanse. Klikk gjennom historien (fra det offisielle nyhetsbyrået Xinhua) og nederst finner du flere saker fra Tibet som Yahoo! Kina publiserer. Alle er fra Xinhua eller andre myndighetsgodkjente nyhetsbyråer og har overskrifter som ”Sannheten rundt 14. mars-opprøret i Lhasa” og ”Ulike nasjonale myndigheter støtter Kinas lovlige håndtering av den kriminelle voldelige hendelsen i Lhasa.” Det er også viktig å merke seg at mange kinesiske portaler som Sina.com har flere dyptgående saker vedrørende opprøret med overskrifter som kritiserer Dalai Lama og favoriserer den kinesiske siden av saken, enn det Yahoo! Kina har.
Skjermbilde fra sina.com.Problemet Yahoo! Kina står overfor er at de ikke har annet valg enn å publisere lett overfladiske artikler om landets største nasjonale nyhetssak. En ordentlig nyhetsdekning ville tvinge dem til å bruke flere myndighetsgodkjente kilder, som igjen stiller dem i en umulig situasjon i Vesten.
Dette gjør meg veldig takknemlig for at jeg ikke leder et utenlandsk nettselskap i Kina som har noe med nyheter å gjøre. Jeg tror faktisk at på lang sikt vil det være umulig for multinasjonale selskaper å drive kommersielt vellykkede lokale nyhets- og brukergenererte portaler i andre markeder enn sitt eget hjemmemarked eller i land som er relativt like hjemlandet. Hvis man er i et marked med svært ulike geopolitiske interesser og verdensbilder enn hjemmemarkedet, skjønner jeg ikke hvordan man kan unngå slike situasjoner i krisetider.
Om artikkelforfatteren
Rebecca MacKinnon underviser ved senteret for journalistikk og medievitenskap ved universitetet i Hong Kong. Hun har tidligere bl.a. vært korrespondent for CNN i Kina og var en av initiativtakerne til nettprosjektet Global Voices Online.
Artikkelen ble først publisert 23. mars på MacKinnons blogg. Den republiseres her under en Creative Commons-lisens og er oversatt og bearbeidet av Olav Anders Øvrebø. Bildene i saken er lagt til av Vox Publica.
TIPS: Vox Publica-redaksjonen lenker fortløpende til artikler og rapporter om utviklingen innen ytringsfrihet og demokrati i Kina. Disse lenkene finner du på Vox Publicas side på den sosiale bokmerketjenesten del.icio.us. Lenker til alle sakene vi lagrer finner du også under Aktuelle lenker.
[…] Fanget i en kulturkrig: Yahoos vanskelige situasjon i Kina – Vox Publica, 26.03.2008 […]