Den viktigste funksjonen for seremonielle taler som nyttårstaler, bryllupstaler og hyllesttaler er å samle tilhørerne om felles verdier. Vi har ritualer fordi de utfører viktige sosiale oppgaver i samfunnet. Det samme gjelder for tradisjoner i familie- og privatlivet.
I Danmark, hvor jeg kommer fra, er det alminnelig at man til nyttårsfester samles for i fellesskap å nyte et glass champagne og høre H.M. Dronningens nyttårstale. Det er et hyggelig ritual og en god begynnelse på nyttårsfeiringen. Gjestene får et felles utgangspunkt for samtale og diskusjon – uansett om man er republikaner eller tilhenger av monarkiet.
Mens både den danske Dronningen og statsminister Stoltenberg i deres nyttårstaler for 2009/2010 først og fremst søkte å skape et nasjonalt felleskap, søkte Kong Harald et mer allmennmenneskelig fellesskap.
Dronningen og statsministeren sa ofte Danmark og Norge og tiltalte seerne som del av en nasjon. Men Kongen tiltalte oss mer som medmennesker. Det gjorde han også i desember 2008, hvor han valgte å ”bruke årets siste dag til å reflektere over hva som knytter oss mennesker sammen”.
I nyttårstalen for 2009/10 var temaet at mennesker alltid hører sammen med noen, og at vi er avhengige av hverandre. Et gammelt afrikansk ordtak illustrerte dette: «Jeg er fordi vi er. Fordi vi er, er jeg». Kongen sa ofte ”vi”, og oftest i betydningen ”vi mennesker”: ”Vi mennesker vurderer ofte hverandre ut fra suksess, synlighet og materiell velstand”, ”den tiden vi mennesker har sammen er så kort”, ”å knytte bånd til et annet menneske”, ”Menneskenes overforbruk”.
Kong Harald sa ”Norge” tre ganger, Dronning Margrete sa ”danske” 4 ganger og ”Danmark 7” ganger; Stoltenberg sa ”Norge” 6 ganger og ”norsk” 4 ganger – og når disse to brukte ordene ”oss” eller ”vår” mente de oftest landsmenn.
Dette betyr naturligvis ikke at Norge er fraværende i Kongens tale. Hans bruk av ”oss” og ”vi” betyr som regel ”oss mennesker” og rekker ut over nasjoner og kontinenter, men samtidig er disse pronomener åpne for å tolkes som oss nordmenn. Med bevisstheten om Norges velstand er en slik tolkning for eksempel mulig i en setning som: ”Kanskje har vi vært flinkere til å telle våre penger enn vi har vært til å telle våre dager.”
Ved hjelp av sitater og eksempler husker Kongen oss også på forskjellige sider av Norge. Som regel har han et eller flere sitater på nynorsk. Denne gangen var det Kjartan Fløgstad og Arne Garborg: ”Skalet av alle ting kan ein få for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar”. Også et sitat på bergensk ble det plass til: Jan Eggums ”Kor er alle helter hen”.
Kongen vil oss altså noe både som landsmenn og som mennesker. Han vil få oss til å se noe som er viktig i livet, fremvise eksempler på mennesker som er gode forbilder:
Speiderlederen som aldri blir lei av å være beredt, læreren som alltid er tilgjengelig, gamlekara som daglig møter opp på frivillighetssentralen, hjemmehjelpen som tar seg tid til en prat selv om arbeidsdagen er over. Disse menneskene som gjør at vi føler oss sett og verdifulle i møte med dem: At nettopp jeg er viktig.
Fjernsynet er et effektivt medium til å formidle slike appeller. Denne slags ord, beskrivelser og følelser får nemlig ekstra kraft når kameraet zoomer tett inn på den som taler og lar ham se oss rett i øynene. Gjennom nærbilder kan ansikt, gestikulasjon og stemmebruk skape et nærvær og en tilstedeværelse som få andre medier makter. Men det krever at taleren utnytter mediets fulle potensial. Det gjorde Kongens nyttårstale ikke.
Det første øyet møter er et bildeutsnitt i total, som viser Kongen stående bak et elegant skrivebord. Han er kledd i smoking og butterfly. Over ham henger en imponerende lysekrone, bak ham i døråpningene i de kongelige gemakker fortsetter en rekke av lysekronene. Utsnittet innrammes av to hvite marmorsøyler (som ikke kan ses på bildet ovenfor).
På hver side av den rojale døråpningen bak Kongen, står to gylne stoler, og på veggen henger malerier i full mannshøyde. Bildet lar oss forstå hvor Kongen befinner seg og gir den rette fornemmelse av noe viktig og høytidelig. Kongen begynner sin tale: ”Samhold og fellesskap er en viktig del av vår julefeiring”.
Konge sier ”vår”, men forekommer likevel langt vekk fra oss – verken nær eller tilstedeværende. Det er for det første fordi han ses langt vekk. Fra kameraet – som er våre øyne og posisjon – og frem til ham er det flere meter. Han ses bare som en liten del av bildet. Visuelt fremstår han ubetydelig.
At han også fremstår fraværende skyldes især at han — som den danske Dronningen – bruker små talekort til å lese sin tale fra. Det er fint når man står i samme rom som tilhørerne, fordi de likevel fysisk kan merke talerens tilstedeværelse. En slik tilstedeværelse ikke er mulig i fjernsynet, og derfor er det enda viktigere å holde øyenkontakt i dette medium. Talekortene forhindrer Kongen i dette.
Fordi han står opp må han holde kortene i hånden. Den naturlige posisjon er litt under brystkassen. For å lese kortene må Kongen altså senke blikket langt ned, og hver gang mister han kontakten med seerne. Vi kommer dog nærmere Kongen fordi kameraet langsomt og umerkelig zoomer inn på ham. Det kan være en god visuell retorisk bevegelse fordi vi trekkes inn mot personen som taler.
Men fordi utgangspunktet er distanse begynner vi også visuelt med et distansert forhold til taleren. Ikke noen god begynnelse. Underveis i talen, skiftes kamera og perspektiv, og igjen begynner bildet langt fra Kongen og trekkes inn. Hver gang vi endelig begynner å føle at vi er ved å være tett på Kongen, blir vi fjernet igjen.
Vi er tettest på Kongen og hans ord når han vises i et halvnært bilde fra brystet og opp. Dette er det mest vanlige bildeutsnitt på fjernsynet, fordi det gir mulighet for å følge både kroppslige bevegelser og følelsesuttrykk i ansiktet. Men det er ikke mange følelsesuttrykk i Kongens ansikt, og det meste av tiden kan vi slett ikke se ansiktet, fordi Kongen ser ned på talekortene og ikke ut på oss som han taler til.
Nyttårstalen har en viktig funksjon som en sammenbindende tråd i samfunnets teppe. Og Kongen hadde et viktig og allmenngyldig budskap i sin 2009-tale, som appellerte til et ”rausere og varmere samfunn, der vi våger å komme nær hverandre”. Ordene var gode, men visuelt ble vi ikke invitert til å komme nær til Kongen – og derfor heller ikke til hverandre.
Jens!
Takk for nok en god analyse!
Vi i Balkan trenger en retorikker (en Jens E. Kjeldsen) som vil og KAN dekodere propaganda, manipulasjon og løgn som fremdeles spres i balkanske medier; særlig gjennom visuelle medier.
Jeg var heldig å ha deg som mentor. Jeg har lært så mye…!
Med hilsen!
Gezim Mekuli