I sommer har det vært tilløp til debatt om finansieringen av NRK. Selv om alle partier på Stortinget utenom FrP ønsker å sikre en stabil inntekt for allmennkringkastingsinstitusjonen, har flere lansert ulike alternativer til dagens lisens på tv-apparater. Tanken er at det blir vanskeligere å legitimere en utgift knyttet til et spesielt mottakerapparat når flere og flere bruker andre dingser til å motta NRKs tilbud – enten det er PC’er, avanserte mobiltelefoner eller bærbare medieavspillere.
En mulighet som ofte trekkes fram er å legge finansieringen av NRK inn som en regulær post i statsbudsjettet. En annen løsning kan være å utvide lisensinnkrevingen til også å gjelde nye mottaksapparater. I Tyskland foreslo myndighetene før sommeren å gå for en tredje løsning: Fra 2013 innføres en fast månedlig avgift per husstand. Agiften skal være uavhengig av antall beboere, og hvilke apparater de har. En familie på seks med tre tv’er, fire PC’er, fem mobiltelefoner og sju bærbare medieavspillere – som daglig bruker allmennkringkasternes tilbud – skal betale det samme som en enslig uten tv. For privatpersoner skal selve kostnadsnivået etter planen ikke øke fra dagens ordning, men for bedrifter skal summen avhenge av antall ansatte.
Men hvorfor skal alle være med på å betale for et medietilbud som noen bruker hyppig, noen bruker litt, og andre ikke bruker i det hele tatt? For å legitimere ordningen sidestilles allmennkringkasting med skoler, universitet og bibliotek – altså offentlige goder som hele befolkningen nyter godt av selv om ikke alle bruker de.
Planen, som skal innarbeides i gjeldende regler og så sendes på høring, ønskes velkommen av de tyske allmennkringkasterne. Institusjonene ser for seg en framtidssikret teknologiuavhengig modell, slutten på upopulære kontroller av unnasluntrere, og mindre byråkrati. Noe å tenke på for NRK og politikerne her i landet også?
Problemet er at nesten 9 av 10 nordmenn bruker ett eller annet NRK-tilbud daglig. Dermed legitimerer man lisens, avgift eller hva nå enn man kaller det.
Mår NRK er så stor, er det ikke bare å slippe til reklame heller. Det vil gå utover mange andre aktører som jakter på de samme reklamekronene.