Flukten til Europa

Middelhavet er ikke lenger som da vi badet der på ferietur.
Flukten til Europa (Foto: Espen Rasmussen)

VG-fotograf Espen Ras­mussens bilde fra stran­den på Les­bos ble kåret til Årets bilde i 2015. Juryen kalte bildet ikonisk, og mente at det favnet «den vik­tig­ste og største begiven­heten i Europa på lang tid».

Nærmest som ferieg­jester står to båt­fly­k­t­ninger kledd i gull­fargede varme­foli­er med ryggen vendt mot kam­era. De stir­rer mot havet, hvor en gum­mibåt full av fly­k­t­ninger kom­mer seilende. Havets og him­me­lens blå­farge gir bildet ro og fremhev­er de gull­fargede men­neskene på stran­den. Har­monien forsterkes av bildets bal­anserte kom­po­sisjon, hvor de to men­neskene på stran­den ram­mer inn gum­mibåten i det fjerne.

Som mange prisvin­nende bilder rom­mer bildet kon­traster. Den stillfer­di­ge, bal­anserte estetikken står i sterk kon­trast til de drama­tiske hen­delsene som lig­ger bak. De gyldne varme­foliene gir inntrykk av en rik­dom og vel­stand, som vi vet ikke omfat­ter de to som er kledd i det gyldne. Den sub­lime estetikken gjør dis­tansen mel­lom det som vis­es og hen­delsene som beskrives stor. I mot­set­ning til bilder som eksplisitt vis­er lidelse og tap vekker det ikke umid­del­bart vårt engas­je­ment. I stedet får motivet en ver­di i seg selv som estetisk objekt. For­di vi allerede har sett utal­lige bilder og video­er av den drama­tiske fluk­ten til Europa, klar­er vi likev­el ikke å dis­tansere oss helt fra hen­delsene som beskrives. Alle disse bildene er med oss når det fre­delige bildet fra Les­bos tilsynela­tende forteller en annen his­to­rie. Bildet gir oss ro til å løfte blikket. Mid­del­havet er ikke lenger som da vi badet der på feri­etur.

VG-fotograf Espen Ras­mussens bilde fra stran­den på Les­bos ble kåret til Årets bilde i 2015. Juryen kalte bildet ikonisk, og mente at det favnet «den vik­tig­ste og største begiven­heten i Europa på lang tid».

Nærmest som ferieg­jester står to båt­fly­k­t­ninger kledd i gull­fargede varme­foli­er med ryggen vendt mot kam­era. De stir­rer mot havet, hvor en gum­mibåt full av fly­k­t­ninger kom­mer seilende. Havets og him­me­lens blå­farge gir bildet ro og fremhev­er de gull­fargede men­neskene på stran­den. Har­monien forsterkes av bildets bal­anserte kom­po­sisjon, hvor de to men­neskene på stran­den ram­mer inn gum­mibåten i det fjerne.

Som mange prisvin­nende bilder rom­mer bildet kon­traster. Den stillfer­di­ge, bal­anserte estetikken står i sterk kon­trast til de drama­tiske hen­delsene som lig­ger bak. De gyldne varme­foliene gir inntrykk av en rik­dom og vel­stand, som vi vet ikke omfat­ter de to som er kledd i det gyldne. Den sub­lime estetikken gjør dis­tansen mel­lom det som vis­es og hen­delsene som beskrives stor. I mot­set­ning til bilder som eksplisitt vis­er lidelse og tap vekker det ikke umid­del­bart vårt engas­je­ment. I stedet får motivet en ver­di i seg selv som estetisk objekt. For­di vi allerede har sett utal­lige bilder og video­er av den drama­tiske fluk­ten til Europa, klar­er vi likev­el ikke å dis­tansere oss helt fra hen­delsene som beskrives. Alle disse bildene er med oss når det fre­delige bildet fra Les­bos tilsynela­tende forteller en annen his­to­rie. Bildet gir oss ro til å løfte blikket. Mid­del­havet er ikke lenger som da vi badet der på feri­etur.

INGEN KOMMENTARER

Kommentarfeltet til denne artikkelen er nå stengt. Ta kontakt med redaksjonen dersom du har synspunkter på artikkelen.

til toppen