20. september arrangerer forskningsprosjektet Participation and Play in Converging Media seminaret “Når dialog endrer mediene” i Oslo. Artikkelforfatteren er en av innlederne.
Å la vanlige folk delta i mediene er en strategi mediebedrifter følger aktivt. Mediene ønsker å sikre nye inntektskilder, skape lojalitet og holde på et flyktig publikum.
Slike strategier kan synes å passe som hånd i hanske med prinsippene for folkejournalistikk, eller borgerjournalistikk som det også blir kalt. Dette er en journalistisk retning hvor de demokratiske idealene ved publikumsdeltakelse blir fremhevet. Målet er å forandre journalisters måte å arbeide på slik at vanlige menneskers meninger kommer i fokus. Folkejournalistikken står for et skifte fra det elitepregede og konfliktfylte, mot et borgerperspektiv og det løsningsorienterte.
Store redaksjonelle utfordringer
Folkejournalistikken har i de senere år kommet mer i fokus i Norge. NRK har for eksempel gjort folkejournalistikken til et satsingsområde hvor distriktskontorene har blitt utpekt til å spille en viktig rolle. I NRKs årsmelding for 2006 står det at målet for folkejournalistikken er å “la publikum i større grad bli involvert i NRKs lokale tilbud gjennom å påvirke både innhold og kildevalg i radio, tv og på nett.” Ønsket om å bruke vanlige folks erfaringer er et nobelt prosjekt. Men slike prosjekter står også overfor store redaksjonelle utfordringer.
Skjermbilde fra programmet ØstnyttMagasinet (foto: NRK).
I mitt forskningsprosjekt på NRK Hedmark og Opplands ØstnyttMagasinet kommer de redaksjonelle utfordringene med folkejournalistikken tydelig fram. ØstnyttMagasinet var et debattprogram på TV hvor vanlige folk utgjorde panelet, ledet av en programleder (se nettside for det nå nedlagte programmet. Sendingene er for tiden dessverre ikke tilgjengelige i NRKs nett-TV-arkiv). Målet for programmet var å la folket slippe til med sine meninger og engasjement. En positiv konsekvens var at redaksjonen klarte å skape en større tematisk bredde og øke antall kvinner og ungdom som kilder. Men det hersket til tider store uenigheter i forhold til hvordan de folkejournalistiske prinsippene skulle utføres i praksis.
Det var vanskelig å få deltakere som turte å si politisk ukorrekte ting
Flere i redaksjonen stilte spørsmål ved om vanlige folk på TV utgjorde godt TV. Noen mente programmet var kjedelig og at formatet passet bedre på radio. Det kan være mange grunner til at et program som består av “hvermansen” blir ansett som et lite spennende program. For det første er vanlige folk ikke vant til å opptre i mediene, og spesielt ikke på TV. Deres opptreden kan derfor preges av dette, som en informant uttrykker: “[…] kanskje snakker de litt stakkato, kanskje stammer de litt, kanskje bruker de fem minutter på å si to bra setninger.” For det andre var programmet lagt opp til løsningsorientert samtale. Denne vinklingen bryter med den journalistiske konvensjonen om å skape konflikt mellom definerte motparter og kan ha ført til at programmet virket for tamt. En tredje forklaring, kan være at det er vanskelig å bryte med forventningene vi har til hvem og hva vi skal se på TV. Kanskje er vi så vant med å se medietrente eliter og eksperter uttrykke seg at en helt vanlig persons meninger framstår som provoserende irrelevante og unødvendige?
Hvem er “vanlige folk”?
I ØstnyttMagasinet ønsket man at vanlige folk selv skulle sette dagsorden. Men hvem er egentlig “hvermansen”? Som en informant uttalte: “Vi skal ha såkalte vanlige folk, men de vanlige folka er ofte litt beskjedne og engstelige. Så det vi liker best er de spissformulerte, kvikke, som er veltalende. Og er det vanlige folk?” En annen utfordring var å få folk engasjert. Folk strømmet ikke til for å delta i debatten, tvert om viste det seg at det var svært vanskelig å få folk til å stille opp. Folks skepsis til å delta i formatet kan skyldes flere ting. En faktor kan være TV-mediets høye grad av gjenkjennelse. I motsetning til for eksempel en nettdebatt hadde ikke deltakerne mulighet til å gjemme seg bak en anonym identitet. Dette førte også til at det var vanskelig å få deltakere som turte å si politisk ukorrekte ting. En annen faktor kan være NRKs manglende internettsatsing. Folk hadde ingen mulighet til å delta i diskusjonsforum, noe som kunne ha skapt større engasjement.
Folkejournalistikken kan være konfliktfylt og omstridt
Både temavalg og hvem som fikk være med ble til syvende og sist bestemt av redaksjonen. Dette var gjort for å få folk til å være med, men også for å sikre et visst kvalitetsnivå. Som et redaksjonsmedlem uttrykte det: “Vi vil gjerne ha det folkelig, men det fungerer veldig dårlig. Jo mer folkelig, jo dårligere fungerer det merkelig nok. Det beste er når vi er bevisst på hvem vi vil ha med og da er det jo vi som styrer.” Folkejournalistikken så her ut til å møte seg selv i døra, og flere uttrykte usikkerhet i forhold til om ØstnyttMagasinet kunne kvalifiseres til å være et ekte folkejournalistisk prosjekt.
En avveining mellom idealer og kvalitet?
Erfaringene fra ØstnyttMagasinet viser at folkejournalistikken kan være konfliktfylt og omstridt, selv om intensjonene er gode. Spørsmålet er om de positive sidene som et folkejournalistisk prosjekt kan føre med seg, som økt kildetilfang, demokratisk deltakelse og synlighet i offentligheten, er viktigere enn sviktende kvalitet og frustrerte redaksjoner? I en medievirkelighet hvor publikumsdeltakelse har blitt mer sentralt trengs det kreativ tenkning og en god dose mot for å skape nye og spennende formater som ikke går på bekostning av kvalitet. Hvis kvaliteten kompromitteres kan mediebedrifter risikere å få problemer med å legitimere folkejournalistikken som satsingsområde.
Artikkelforfatteren er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
[…] Ein Artikel über die “Herausforderungen des Bürgerjournalisten” veranlasste mich, eine Illustration zu gestalten. Wie ihr seht, halten darin drei normale Bürger, wie du und ich, ihren eigenen Fernseher und wollen damit ihr eigenes Programme gestalten. Wie das bei dem ersten norwegischen Fernsehen ankam, lässt sich nun also auf http://www.voxpublica.no nachlesen! Viel vergnügen, beim stöbern durch das wissenschaftliche und leider nur auf norwegisch zugängliche Magazin Vox Publica! […]