Skal NRK få ha reklame?

NRK skal få lov til å ha reklame på nettet, men ikke på radio, TV og tekst-TV, foreslår regjeringen. Hva mener du?

Det bør bli for­bud mot reklame i NRK radio, TV og tekst-TV, men tillatt med reklame på nettsi­dene NRK.no. Det går Kul­tur­de­parte­mentet inn for i forslaget til ny all­mennkringkast­ingsplakat. Grensene for NRKs kom­mer­sielle aktiviteter er tema for den femte delen i forslaget. I dag har NRK lov til å ha reklame på tekst-TV og på nettsi­dene.

Hva mener du?

NRKs all­mennkringkast­ingstil­bud skal være ikke-kom­mer­sielt”, skriv­er Kul­tur­de­parte­mentet. Men NRK skal få lov til å dri­ve kom­mer­siell virk­somhet også. Det skilles mel­lom all­mennkringkast­ingstil­budet på radio, fjern­syn og tekst-TV og tilbudet på inter­nett. På net­tet skal NRK kunne til­by kom­mer­sielle tjen­ester ved siden av ikke-kom­mer­siell all­mennkringkast­ing.

Hva men­er du? Er dette en god måte å trekke grensene mel­lom NRKs ikke-kom­mer­sielle og kom­mer­sielle virk­somhet på? Burde nettsi­dene også være reklame­frie? Gir dette for mye eller for lite spillerom for NRK? Hvor­for står det ikke noe om spon­sor­plakater? Finnes det andre måter å gjøre dette på?

Skriv inn dine syn­spunk­ter i kom­men­tar­fel­tet neden­for, eller ta direk­te kon­takt med redak­sjo­nen hvis du vil ytre deg på annen måte (for eksem­pel ved å skrive en egen artikkel).

Her er tek­sten i del 5 av forslaget til all­mennkringkast­ingsplakat for NRK:

NRKs all­mennkringkast­ingstil­bud skal være ikke-kom­mer­sielt
• NRKs redak­sjonelle avgjørelser skal ikke være påvir­ket av kom­mer­sielle hen­syn.
• NRKs all­mennkringkast­ingstil­bud på radio, fjern­syn og tekst-tv skal være reklame­fritt, og skal ikke inneholde spe­sielle sal­gs­frem­mende hen­vis­ninger til kon­ser­nets kom­mer­sielle tjen­ester og pro­duk­ter.
• NRK kan ha reklame på Inter­nett, med unntak for nettsider som har barn som mål­gruppe. NRK skal tilstrebe et tydeligst mulig skille mel­lom all­mennkringkast­ingstil­budet og kom­mer­sielle tjen­ester tilbudt på Inter­nett. Ned­last­ningst­jen­ester som tilbys innen­for all­mennkringkast­ingstil­budet skal ikke inneholde reklameinnslag.
• Lisens­mi­dler og andre offentlige inntek­ter skal ikke bli brukt til å sub­si­diere kom­mer­sielle aktiviteter. Det skal være et klart reg­n­skapsmes­sig og driftsmes­sig skille mel­lom NRKs kom­mer­sielle aktiviteter og all­mennkringkast­ingsvirk­somheten.

TEMA

N

RK

96 ARTIKLER FRA VOX PUBLICA

FLERE KILDER - FAKTA - KONTEKST

14 KOMMENTARER

  1. Reklame på nettsi­dene, kan­skje OK.… Men for all del IKKE reklame (og helst ikke spon­s­ing heller!) i TV-sendin­gene. Når DET skjer, har norsk “all­mennkringkast­ing” sun­ket virke­lig dypt.…

  2. Skule Karijord says:

    Gjør NRK lisens fri, så vi slip­per å betale for noe vi ikke bruk­er!
    Føles som jeg blir bestjålet hver gang jeg betaler!

  3. Marianne Lilleaas says:

    Nei. Det er nok som det er med spon­sin­gen. Åpnes det for reklameinnslag a la tv3 kaster jeg ut tv’en for godt og bruk­er heller pc/dvd når jeg selv vil. Jeg vil ikke forurens­es av hissige påvirkere når jeg tar inn infor­masjon eller slap­per av med under­hold­ning. En løs­ning må være at vi som ikke lik­er reklame og er vil­lige til å betale for kvalitet­stv kan abon­nere på nrk på nett. Der kan vi velge oss det vi er inter­essert i og f eks slippe unna det vi ikke lik­er (sport feks). Jeg ser også at da vil det kan­skje bli min­dre penger å rutte med for statskanalen og kvaliteten/kvantiteten vil gå ned. I så fall synd.

  4. NRK bør reklame­fi­nan­sieres — eller lisens­fi­nan­sieres. Det er en hån mot skat­te­be­talerne at de skal få ha i pose og sekk. Spe­sielt på net­tet bry­ter de med inten­sjonene, her er det reklame over en lav sko, på lik lin­je med alle andre.

    Inn­føring av det dig­i­tale bakkenet­tet vil i til­legg med­føre at alle må betale for å se TV — og dette kom­mer i til­legg til lisensen.

    NRK og poli­tik­erne bør skjerpe seg!

  5. Finn Sørgård says:

    Reklame på N.R.K. ? De har jo gjort det i mange år , de bare kaller det spon­s­ing . De må fjerne alt av spon­s­ing så får de kan­skje noen av de gam­le seerne tilbake også , for dette er hyk­leri som de nå dri­ver . Selv om folk kjøper seg parabol og ser på andre kanaler , så må de også betale lisens til N.R.K. og det er tull . Det som bør gjøres er at N.R.K. må bli betal­ings-tv som de andre , da får vi se hvor mange som virke­lig ser på N.R.K. , tror ikke det blir så mange seere da

  6. Norge har noe UNIKT med reklame­fritt TV og radio, selv om dette motar­bei­des bevisst av verdiløse poli­tikere. Det mor­somme et at http://www.nrk.no IKKE er NRK men et pri­vat kom­mer­sielt sel­skap. NRK har ikke lov å reklamere, men gjør det via nrk.no ved å reklamere aktivt for dette nettst­edet. Trist, for uten reklame ville nrk.no vært et konkur­ransedyk­tig nyhetsst­ed. Nå ser det ut som nrk.no’s opp­gave er å selge blekkhus!

  7. Gerd Hansen says:

    selvsagt skal de ha reklame. Det har de jo allerede! Litt mer reklame og vi kan slippe å betale lisens. Det er jo bare til å slå av lyden på rekla­men hvis noen irriter­er seg. Tar gjerne imot reklame for å få fjer­net den monop­o­lis­tiske lisensen som ALLE må betale.

  8. Det er helt gre­it med reklame på inter­net og null reklame på radio og TV. Sålenge NRK kan handtere dette uten å komme i lojalitet­shen­syn, så er det ok.
    Men NRK må snarest slutte med denne penge­spill­rekla­men for Rik­sto­to og Norsk Tip­ping, som de dri­ver med flere ganger i uken, formid­dag og kveld. Det er regel i NRK at kanalen ikke skal generere penger til dets eiere, som er stat­en. Stat­en eier Norsk Tip­ping, og Rik­sto­to er under­lagt Land­bruks­dep., og dermed så bry­ter NRK reg­lene.
    Jeg tror ingen i Norge er i tvil om at alle penge­spillsendinger er reklame verd hun­drevis av mil­lon­er hvert år.(Skulle ikke NRK være reklame­fri ?) Norsk Tip­pings trekninger og Rik­sto­to sine travløp må fjernes fra TV skjermene, penge­spill er en friv­il­lig ekstraskatt som tar fra de med lite og minst i sam­fun­net og fun­ger­er som ren innsam­ling til statskas­sa, selv om man på utsi­den frem­stiller det som under­hold­ning. Jeg fores­lår og legge alle disse sendin­gene på inter­net og bare der, helst fjerne dem helt.

  9. Igor Ahlefeldt says:

    Jeg synes spørsmålet er feil og svaret blir der­for hverken-eller. Jeg synes NRK bør selges eller ned­legges. Prin­sip­ielt sett bør ikke en statskanal sende reklame, men prin­sip­ielt sett bør der ikke være noen statskanal.

  10. Anno Nym says:

    Jeg job­ber i reklame­bran­sjen, og jeg har sett flere uheldige redak­sjonelle krum­spring som følge av reklame.

    Det gjelder for media som det gjelder for hun­der: De biter ikke så lett hån­den som mater dem. Der­for er jeg svært skep­tisk til hvilken effekt reklame vil ha på den redak­sjonelle integriteten til NRK.

    Likev­el ser jeg ingen prob­le­mer med å inn­føre reklame på både NRK2 og NRK3. Hva er sam­funnsver­di­en av å la sam­fun­net kollek­tivt betale for under­hold­ning — som kan­skje bare et fåtall ser på?

    Radio, der­i­mot, har ofte egen­pro­dusert redak­sjonelt pres­seinnhold — og har dessuten lavere pro­duk­sjon­skost­nad­er. De burde ikke under­legges reklame, ei heller doku­mentar­er eller kri­tiske innslag på net­tet.

    Det er også prob­lema­tisk at vi nå må betale enda mer for NRK når bakkenet­tet kom­mer. Da burde også lisensen fly­ttes over på dekoderne, siden det blir umulig å få inn NRK på TV-appa­ratet uten en eller annen form for dekoder.

    Mens BBC i Eng­land hadde støt­tet til å øke lisensen MER enn de gjorde, opplever vi at NRK tilrøver seg penger de ikke skulle hatt, allerede er for dyre og man­gler støtte blant folk når det kom­mer til lisens-penger.

  11. Jeg ser fak­tisk NRK, men ville jeg betalt for det hvis jeg hadde ett reelt valg, neppe. Jeg tror dette er følsen mange for­brukere sit­ter med. NRK er per i dag betal­ings-tv, å kalle det gratis er tidenes reklameprestasjon, sam­tidig som det provoser­er meg. Rik­sTv er i mine øyne tidenes lob­byvirk­somhet i Norge, hadde aktørene vært “klas­siske” pri­vatei­de bedrifter ville dette aldri blitt god­tatt, konkur­ranse tilsynet ville rimelig sikkert ha hin­dret denne sam­menslåin­gen for lenge siden hvis lovver­ket har rom for det.

    For­bruk­erne bør kreve at alle antenne mot­tak­er blir meldt ut av NRKs reg­is­ter, for så å meldes inn igjen hvis de kjøper den nye super­bok­sen til Rik­sTv.

    For­bruk­erne bør også kreve en tred­jeparts gjen­nom­gang av NRKs betyd­ning og funksjon, sam­tidig som gavepakken Rik­sTv har fått bør gjen­nomgåes. Det sykeste er fak­tisk måten det dig­i­tale bakkenet­tet finan­sieres på: Det er du som betaler, hvor­dan? Via LISENSEN til NRK! NRK betaler leie for å ligge i Riks-Tvs nett, ett nett som per i dag har en poten­siell bruk­er­gruppe på 30% av tv-tit­tende hus­stander. Investerin­gen på 1,5 mil­liarder ret­tet mot denne grup­pen blir sub­si­diert av alle de som ser på TV i Norge men som gjør det via de like gode eller bedre teknolo­giene kabel tv og parabol. For litt av spørsmålet her er jo, hva skal vi egentlig med bakkenet­tet?

    Det jeg finner mest inter­es­sant med hele sak­en er jo hvem som sit­ter som eiere av dette net­tet når det er bygd ut og ned­be­talt. Når en tenker på det sam­tidig som en husker på at bety­delige del­er av finan­sierin­gen er betalt, som en skatt til stat­en, som deretter er “!gitt bort!” til pri­vatei­de bedrifter, da ser man at det er Ola Nord­mann som står igjen med lua i han­da her, ingen tvil om det! Jeg sel­ger tven når det analoge net­tet stenger, og forhold­er meg til ser­iøse uten­landske tv-kanaler og inter­nett. Vil anbe­fale alle andre å gjøre det samme.

  12. Reklame eller ikke. Det er ikke rekla­men i seg selv som for meg er det ver­ste, men det van­vit­tig banale snakket! Selv om NRK ikke har “reklame”, har de den samme idiot­måten å hen­vende seg og reklamere for egne pro­gram­mer på, som gjør at jeg ikke lenger gid­der verken se tv eller betale lisensen. Nå har det også kom­met på radio, selv på P2 og Alltid klas­sisk, som har vært så og si fritt for det tul­let.

    “Lyd­ver­ket!!!!!!!!!!!! Ons­dag på NRK2!!!!!!” “Hub­bahub­ba!!!! Lørdag på NRK1!!!!!!!!” “NÅ ER DET MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!!!!! En eller annen fot­bal­lkamp på NRK‑X!!!!”.…. Slik er det HELE KVELDEN! Selv når jeg har stilt inn radioen på f.eks. P2 eller Alltid klas­sisk, kom­mer de med det tul­let! HVORFOR??!! Hvem har bedt om det???!! Jeg VET jo at jeg hør­er på de kana­lene! Jeg er FREMDELES i stand til å lese meg til hva som kom­mer når, uten å få det prentet inn med det banale snakket flere ganger i løpet av pro­gram­met, eller i løpet av kvelden/uken! Det er DERFOR vi lyt­teT (ingen R) til slike kanaler! Vi var skånet fra slike banaliteter! Men nå er også det øde­lagt av det tul­let! Selv “ser­iøse” pro­gram­mer som val­gpro­gram­mer, har blitt det ren­este sirkuset, hvor vi ikke lenger hør­er annet enn ren under­hold­ning.

    Jeg ser INGEN forskjell på NRK og andre medi­er lenger, da alle nå hen­ven­der seg som om alle er kom­plette idiot­er! Der­for kan de for meg like gjerne bli reklame­fi­nan­siert de også, da de opp­fyller “alle krav” for å hen­vende seg på en måte som de andre kana­lene.

    Jeg har innsett at jeg er en utdødd rase som ikke blir hørt, og det er flere med meg, men jeg har fun­net andre medi­er jeg kan benytte meg av på inter­nett.. Uten banalt snikksnakk og banaliteter!

  13. Christer Bendixen says:

    Poenget med å ha en ikke-kom­mer­siell kanal bør da være at de ikke skal behøve å bry seg om seer­tall og reklamein­ntek­ter. Dermed skal de ha større fri­het til å sende pro­gram­mer som er til stor glede og nytte for noen få, men som ikke tiltrekker nok seere til at en kom­mersell kanal vil sende dem — eller pro­gram­mer som ellers er sam­funnsnyt­tige.

    Det virk­er desverre ikke som det er det som dri­ver NRK i dag. Hva med litt mer nyt­tige pro­gram­mer? Fore­lesninger (sjekk TEDtalks eller Uchan­nel — masse mor­ro som kan brukes gratis om du ikke er kom­mer­siell)? språkkurs? større sat­sning på lokalsendi­ger og pro­gram­mer på samisk? Lis­ten kan bli lang men den innehold­er hverken fot­ball eller påkost­ede amerikanske TVserier.

  14. REKLAMEFRITT NRK.
    NRK gjør TV i Norge unikt, om det opnes opp for reklame på nettsi­dene er ballen beg­y­nt å rulle, og jeg er redd det ikke vil gå lang tid før reklame også kom­mer på skjer­men.
    I tilegg til at NRK er reklame­fritt har de defin­i­tivt det beste TV tilbudet. KVALITET og SERIØSITET er stikko­rd jeg men­er NRK logo rep­re­sen­ter­er. Jeg spør meg selv hvor­for dette er til­fel­let? Hvor­dan kan en statskanal klare seg så godt mot sterke kom­mer­sielle krefter, som “sel­ger det folk vil ha” uten hemninger. Det er vel kan­sje men­neskene, og ret­ningslin­jene som legges til grunn. Noe vi alle må ta inn over oss er at vi styres av media. Så mye som vi sit­ter foran TV er det vel heller ikke unaturlig. NRK er da en flott motvekt til mye av det “søp­pelet” som pøs­es ut av andre kanaler, som dri­ver TV av en eneste grunn, PENGER. La NRK få være den motvek­ten som skaper bal­anse innen­for den lille firkan­ten. ” dont change a win­ning team”

til toppen