Det bør bli forbud mot reklame i NRK radio, TV og tekst-TV, men tillatt med reklame på nettsidene NRK.no. Det går Kulturdepartementet inn for i forslaget til ny allmennkringkastingsplakat. Grensene for NRKs kommersielle aktiviteter er tema for den femte delen i forslaget. I dag har NRK lov til å ha reklame på tekst-TV og på nettsidene.
NRKs allmennkringkastingstilbud skal være ikke-kommersielt”, skriver Kulturdepartementet. Men NRK skal få lov til å drive kommersiell virksomhet også. Det skilles mellom allmennkringkastingstilbudet på radio, fjernsyn og tekst-TV og tilbudet på internett. På nettet skal NRK kunne tilby kommersielle tjenester ved siden av ikke-kommersiell allmennkringkasting.Hva mener du? Er dette en god måte å trekke grensene mellom NRKs ikke-kommersielle og kommersielle virksomhet på? Burde nettsidene også være reklamefrie? Gir dette for mye eller for lite spillerom for NRK? Hvorfor står det ikke noe om sponsorplakater? Finnes det andre måter å gjøre dette på?
Skriv inn dine synspunkter i kommentarfeltet nedenfor, eller ta direkte kontakt med redaksjonen hvis du vil ytre deg på annen måte (for eksempel ved å skrive en egen artikkel).
Her er teksten i del 5 av forslaget til allmennkringkastingsplakat for NRK:
NRKs allmennkringkastingstilbud skal være ikke-kommersielt
• NRKs redaksjonelle avgjørelser skal ikke være påvirket av kommersielle hensyn.
• NRKs allmennkringkastingstilbud på radio, fjernsyn og tekst-tv skal være reklamefritt, og skal ikke inneholde spesielle salgsfremmende henvisninger til konsernets kommersielle tjenester og produkter.
• NRK kan ha reklame på Internett, med unntak for nettsider som har barn som målgruppe. NRK skal tilstrebe et tydeligst mulig skille mellom allmennkringkastingstilbudet og kommersielle tjenester tilbudt på Internett. Nedlastningstjenester som tilbys innenfor allmennkringkastingstilbudet skal ikke inneholde reklameinnslag.
• Lisensmidler og andre offentlige inntekter skal ikke bli brukt til å subsidiere kommersielle aktiviteter. Det skal være et klart regnskapsmessig og driftsmessig skille mellom NRKs kommersielle aktiviteter og allmennkringkastingsvirksomheten.
Reklame på nettsidene, kanskje OK.… Men for all del IKKE reklame (og helst ikke sponsing heller!) i TV-sendingene. Når DET skjer, har norsk “allmennkringkasting” sunket virkelig dypt.…