Den norske skolen har hatt problemer med å nå sine egne mål om å fremme likhet og skape sterke faglige resultater. Årsaken er er blant annet, argumenterer Tom Are Trippestad, at de retoriske strategiene, de sosiale konstruksjonene og de politiske metodene man brukte, bidro til å undergrave de sentrale politiske og pedagogiske mål man ville oppnå.
Det gjør han i sin avhandling “Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes’ retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk.”
Omtalen beskriver avhandlingen slik:
Avhandlingen gjør en kritisk analyse av den rollen og påvirkningen Gudmud Hernes‘ sosiale ingeniørkunst, retorikk og reformstrategier spilte i denne utviklingen. Analysen kritiserer en overdreven tillit til visjonært lederskap og sentralstyring. Analysen kritiserer samtidig mistilliten til deltakerdemokratiske tradisjoner og forhandlinger i utdanningssektoren som retorikken, den sosiale arkitekturen og reformstrategiene representerte. Særlig beskrives den politiske troen på sentralstyrt og kontrollert meningsdannelse ved hjelp av kulturarven og ved bruk av retoriske og estetiske innsikter fra humaniora. Analysen betegner dette som kommandohumanisme. Tekningen innebar sentral og strategisk kontroll over utdanningens mål og visjoner, læreplaner, fagplaner, lærebøker, innhold og undervisningsmetoder. Kommandohumanismen marginaliserte skolen og lærernes innflytelse over viktige faglige og pedagogiske faktorer. Samtidig kan man stille kritiske spørsmål til de innsikter myndighetene la til grunn og den kompetanse de i realiteten hadde for å innta en slik styringsposisjon.
Tidspunkt og sted for prøveforelesning:
Tid: 14.5.2009 16.30 — 18.00. Sted: Prøveforelesning holdes i aud. B, Sydneshaugen skole, Sydnesplass 9, kl 16:30.
“Retorikk som kritisk samfunnsvitenskap. En drøfting av muligheter, utfordringer og problemer.”
Tidspunkt og sted for disputasen:
15.05.2009, kl. 09:30, Aud. B. Sydneshaugen skole, Sydnesplass 9 i Bergen
Jeg må bare få takke deg for en utmerket blogg! Jeg brukte noen ettermiddager på å pløye gjennom innleggene i forbindelse med eksamen i kommunikasjon (4.året sivøk) og fikk A. Flott at du skriver på en slik måte at hvem som helst kan forstå:)