I de gode gamle dager var det taleren som bestemte. Talen begynte når han åpnet munnen, og den sluttet når applausen lød. Mellom begynnelsen og slutningen måtte tilhørerne følge talerens tanker og ord. Han kontrollerte rekkefølgen av argumenter og innhold, bestemte hvilke fortellinger de hørte, hvilke bilder som blev manet frem, og hvilken fremføring de fik se. Og han holdt øye med dem – bokstavelig talt – for hans blikk, kropp og ord krevde tilhørernes oppmerksomhet og kontrollerte om de hørte etter.
Allerede med skriftspråket endret dette retoriske maktforholdet seg. Hvis du leser en bok jeg har skrevet, så kan du uten videre – og uten å utsette deg for mitt skuffede og anklagende blikk – legge boken vekk.
Både skriftspråk og kringkasting har samme lineære tvang som talen. En skriftlig tekst fører øyet fra venstre mod høyre, fra side til side. På samme måte forløper programmer i radio og fjernsyn kronologisk i tid; de utfolder seg på en måte vi lyttere og seere ikke har innflytelse på. Vi må bare lene os tilbake og vente på det som kommer – i den rekkefølgen som avsenderen har bestemt for oss.
Mottageren tar makten
Dette maktforholdet har internettet forandret. Online-retorikk har undergravd avsenderes retoriske makt til fordel for mottagerens lunefulle innfall og tilfeldige klikk på lenker. Internettet har mere end noe annet medium bidradd til fragmentering: Ytringer kopieres, videresendes, forandres og deles opp. Den opprinnelige gjennomtenkte, omhyggelig utformete og sammenhengende teksten blir splittet i korte sound-bites, gjenbrukte videoklipp og kommenterte utsnitt, som hverken har det uttrykk eller det innhold avsenderen hadde tenkt seg.
Mens den tradisjonelle tale eller tekst er en avgrenset, statisk enhet, forandres webtekster kontinuerlig, samtidig som posisjonene som avsendere og mottagere hele tiden veksler. Du kan gå på biblioteket og hente avisen fra siste uke, men nettavisen fra i morges eksisterer reelt ikke som en bestemt utgave, fordi den konstant forandres. Og du er selv med på dette: Etter du har lest en artikkel online, er det kort vei til at du selv er skribent i kommentarfeltet. I det ene øyeblikket søker du informasjon på Wikipedia, i det neste er det deg som skriver på et oppslag om dit fagområde.
Denne kontinuerlig forandringen og fragmenteringen av ytringene og tapet av makt og kontroll for avsenderen betyder likevel ikke retorikkens død online. Internettets retoriske utfordringer er nemlig også dets retoriske muligheter. Tre av de retoriske mulighetene som internettet tilbyd, er mottageraktivering, distribusjon og mobilisering.
I det seneste århundret er både avisartikler, radio og fjernsynsprogrammer gått fra å tale til mottageren til i vårer dager å forsøke å tale med mottageren. På samme måten forsøker vår tids reklamefolk mer end noensinne å involvere forbrukeren aktivt i fortolkningsprosessen med direkte henvendelser og verbale og visuelle gåter vi som mottager må avkode for overhodet å forstå reklamen.
Avsenderen tar makten tilbake
Intet medie er så velegnet til mottageraktivering som internettet. Mange kampanjer og ytringer ville ikke gi noen som helst mening – de ville slett ikke fungere – uten mottagerens aktive deltagelse. Et vellykket eksempel er www.tackfilm.se fra Sveriges radio og fjernsyn (Radiotjänst). Her kunne du i 1999 legge navnet dit og et fotografi av deg selv inn på en hjemmeside, hvoretter du umiddelbart fikk en velprodusert dokumentaraktig video, som bruker ditt navn og bilde til å hylle deg som en helt, fordi du betaler lisens. Nu heter kampanjen www.blistjerna.se. Fra skjermen taler en musikkregissør til deg, du blir bedt om å si noen enkle setninger som tas opp av dit webkamera. Et øyeblikk senere ser du deg selv i musikkvideoen ”I am a star” – du betaler jo din lisens.
I USA er den politiske organisasjon www.moveon.org blant de mest nytenkende i anvendelsen av sådanne virale kampanjer. I den amerikanske presidentvalgkamp 2008 kunne man for eksempel følge en lenke til en ”Terminator”-inspirert video som tilsynelatende sendes direkte fra fremtiden. En ung kvinne i noe som minner om et ramponert romskip eller et slitt undergrunnskommandosenter, oppfordrer deg til å stemme – og da helst på Obama. Hvis du samtidig er logget inn på Facebook, benytter videoen automatisk ditt navn, dine venners navne og dine Facebookbilleder som en integrert del av fortellingen – som beretter at verden er ved å gå under fordi du ikke gadd å stemme.
I disse eksemplene betyr mottageraktiveringen først og fremst at du selv må delta i utformningen av den retoriske ytringen, og at den stykkes sammen av fragmenter av livet ditt. Men aktiveringen beror også på at henvendelsene forekommer skreddersydd til presis deg. Det var for eksempel tydelig i det norske Arbeiderpartis webkampanje 2011, hvor du kunne bestille statsminister Jens Stoltenberg hjem til deg selv – virtuelt naturligvis. Ved å taste inn postnummeret ditt og et emne du var interessert i, fremkom en video med Stoltenberg som tilsynelatende stod i ditt nabolag og snakket til deg. På samme måten kunne vi i 2009 bestille en skreddersydd tale av sosialistisk Venstrepartis partileder Kristin Halvorsen og sende den til en ven eller et familiemedlem. Du tastet inn navnet på mottageren og din relasjon til vedkommende (bror, datter, ven, osv.) samt tema og mailadresse, og vips fik denne personen en tale direkte henvendt til seg: ”Hei Jens, din datter og mig har lavet denne tale til deg”, eller ”Hei, deg som hadde tenkt seg å stemme på Fremskrittspartiet, en ven av deg og jeg har laget denne tale til deg.”
Alle disse eksemplene viser også online-kommunikasjonens mulighet for retorisk distribusjon – altså effektiv og målrettet utbredelse av retorikken. Her er det mottageren – oss selv – som er distribusjonskanalen. Mottageren bliver til avsender når vi engasjert sender lenker, bilder og videoer videre til alle våre venner og bekjente, som så lager deres egne videoer og sender videre. Denne omfattende distribusjon koster ingenting for den opprinnelige avsenderen, ytringene kommer direkte til navngitte enkeltpersoner, og de trekker på venners og familiemedlemmers ethos frem for bare å være en generell propagandahenvendelse fra et parti eller en organisasjon.
Mens mottageraktivering og distribusjon online etterhånden er utbredt i Skandinavia virker det som om online retorikkens potensial til mobilisering ennå er uutnyttet. Slik er det ikke i USA hvor organisasjoner som moveon.org og barackobama.com på effektiv vis har brukt onlineretorikk til å skape offline aktiviteter. På hjemmesiden annonseres eller oppfordres til aktiviteter som møter, filmvisninger, samlinger og protester. Brukerne følger lenker for å finne ut av hvor de kan delta, eller hvordan de kan arrangere. Etterpå legges bilder, kommentarer og beskrivelser av hendelsene på Internett så deltagerne får bekreftelse på verdien av aktiviteten, og andre kan blive påvirket og tiltrukket av fellesskapet og engasjementet.
Min ven Obama
Som Barack Obama skrev til mig under presidentvalgkampen i 2008 da han ønsket at jeg skulle arrangere et ”Debate Watch Party” i forbindelse med presidentdebattene: ”Dear Jens, Your passion and energy are crucial to electing Barack Obama president and moving this country in a fundamentally different direction”. Tenk deg, det skrev han bare til mig – og kanskje noen millioner andre.