I mai 2007 lanserte Trond Giske forslag til allmennkringkastingsplakat for NRK. I løpet av sommeren ble forslaget gjenstand for offentlig debatt og høringsrunde. Vox Publica bidro til begge deler. Rett før påske ble plakaten endelig vedtatt av Stortinget — uten at mange tok notis av det. Slik ble den endelige teksten. Hva innebærer vedtaket, og hva kan plakaten brukes til?
NRK-plakaten setter opp noen overordnede retningslinjer for virksomheten, og skal lette den politiske styringen av institusjonen. Slik den rødgrønne regjeringens Kultur- og kirkedepartement har sortert plakatens anvisninger skal NRKs allmennkringkastingstilbud understøtte og styrke demokratiet; være allment tilgjengelig; styrke norsk språk, identitet og kultur; etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping; og være ikke-kommersielt. Og dette skal gjelde alle deler — både tradisjonelle kringkastede radio- og fjernsynsprogram, og alt som tilbys på alskens nye medieplattformer.
I lys av en utvikling der skillene mellom ulike medier, typer av innhold, distribusjonsmåter og bruk omdefineres eller viskes ut, er det en god idé å slå fast hva vi skal med NRK. De siste årene har en slik spesifisering manglet — særlig for aktivitetene innenfor såkalte nye medier. For eksempel har NRKs mangeårige satsing på internett vært et resultat av selskapets egne prioriteringer, uten politisk styring.
Omfattende høring ga endringer
På den bakgrunnen lanserte Trond Giske ideen om plakaten i mai i fjor. Han inviterte til bred debatt om NRKs framtid. I løpet av våren og sommeren fulgte spredte tilløp, selv om verken intensiteten eller omfanget var voldsomt imponerende.
Oppsummert endte denne nettdebatten med en egen høringsuttalelse som tar opp ulike — til og med motstridende — kommentarer til alle delene av plakatforslaget (se også samleside om høringen).
Departementet fikk i alt 78 høringssvar. Svarene spenner selvsagt bredt: Norsk PEN er for eksempel opptatt av vilkårene for utenriksstoff i nyhetsdekningen. Familie & Medier ønsker fokus på den kristne trosretning, og tar også opp reklamepress mot barn. TV 2 bruker på sin side anledningen til å peke på sider ved NRKs virksomhet de mener går for langt inn på kommersielle konkurrenters territorium.
Noen av innspillene diskuteres i en egen stortingsmelding om plakaten fra november 2007. I meldingen vier departementet oppmerksomhet til dem som er bekymret for NRKs redaksjonelle frihet og NRK-plakatens formelle status, og til dem som taler saken til ”minoriteter og særlige grupper” — fra kvener, via nynorskbrukere, til blinde og døve. Representanter for filmbransjen, musikksektoren, scenekunsten og bokbransjen kommer også til orde med ønsker om egne punkt som kan sikre deres interesser.
Etter å ha vurdert tilsvarene gjør departementet enkelte endringer i forslaget til NRK-plakat: Punktet om redaksjonell uavhengighet får en referanse til pressens eksisterende etiske retningslinjer i Redaktør-, Vær varsom- og Tekstreklameplakaten . Anvisningene om allmenn tilgjengelighet blir utvidet med krav om at NRK skal bruke åpne standarder ”så fremt ikke økonomiske eller kvalitative hensyn taler imot”. Videre blir bruken av begrepet ”norsk” revidert for å bedre understreke at Norge er et flerkulturelt samfunn. Plakaten får også noen mer spesifikke punkter, blant annet om religions- og livssynsprogram, om vilkårene for norsk film, drama og musikk, og om barns rettigheter. Til sammen klargjøres altså hva som kreves av NRKs virksomhet.
Utdatert kringkastingsbegrep?
Det omarbeidede forslaget utelater selvsagt også noen innspill fra høringen. Ett av disse handler om behovet for at mediepolitikken gjennomgår en mer grunnleggende oppdatering for å kunne ta inn over seg potensialet som ligger i nye medieplattformer. Selv om departementet ønsker å likestille for eksempel internett med radio og fjernsyn i reguleringen av NRK, vil trolig de nye mulighetene som åpner seg på nettet forbli et vedheng til institusjonens tradisjonelle virksomhet så lenge ikke kjernebegrep i vokabularet tas opp til vurdering. Et eksempel er plakatens bruk av ”programtilbud”, som tydeligvis skal karakterisere også alle typer redaksjonelle internettjenester. Det er lite treffende, og gir inntrykk av at alt fra nettnyheter, via diskusjonsforum til Urørt er noe som kun kommer i tillegg.
Jeg har tidligere argumentert for at opprydningen kan starte med en revurdering av kringkastingsbegrepet. Kringkasting er tett knyttet til organiseringen av radio- og fjernsynsmediene, også i kringkastingsloven. I denne betydningen passer begrepet mindre godt i en generell beskrivelse av alt NRK nå driver med — og måtte finne på i framtiden. Departementet velger altså å bruke allmennkringkasting på hele NRKs lisensfinansierte virksomhet i et overordnet, framtidsrettet styringsdokument. Det kan svekke NRK-plakatens holdbarhet i et stadig skiftende medielandskap. Kanskje blir det ikke så lenge til neste gang kulturministeren inviterer til debatt om NRK?
På kortere sikt er i det minste plakaten godt egnet til å knesette noen grunnleggende prinsipper for styringen av NRK. At det er behov for noe slikt gav Stortinget selv et godt eksempel på tidligere i år.
“Født i NRK i 1973…”
Stortingets familie- og kulturkomité leverte sin innstilling rett før påske. Alle partiene — utenom Frp — bekrefter der sin grunnleggende støtte: NRK bør fortsatt være en offentlig finansiert allmennkringkaster som søker å nå alle med et bredt anlagt tilbud på alle tilgjengelige medieplattformer. Frp har vanskelig for overhodet å se behovet for offentlig engasjement i medievirksomhet i et moderne samfunn. Derfor foreslår partiet å avskaffe lisensen, splitte opp NRK og selge institusjonen i deler for å oppnå virksom konkurranse. Den øvrige opposisjonen er uenig, og har bare mindre innvendinger til regjeringspartienes utforming av plakaten. Resultatet er altså en sterk politisk støtte til NRK.
Til og med politikerne selv virker overrasket over mangelen på disputt: I stortingsdebatten 14. mars mente Trine Skei Grande (V) det var ”rart at det er så bred enighet” om det grunnleggende styringsverktøyet for NRK. Særlig, minnet hun om, siden kulturminister Trond Giske bare noen uker før i lyriske vendinger forsvarte NRKs rett til å kutte Norsktoppen fra sendeskjemaet etter heftige protester fra Frps Ulf Erik Knudsen. Knudsen hevdet NRKs planer om å fjerne den over 30 år gamle programposten ville innebære et overgrep mot dens over 300.000 lyttere. Med egen tekst til ”Balladen om Morgan Kane”, den første ukevinneren av Norsktoppen i 1973, formidlet Giske at dét kom ikke på tale. Opptrinnet fikk behørig mediedekning. Både nett- og papiraviser ryddet plass til omtale av saken. Aftenposten kunne til og med melde at kulturministeren var ”tydelig irritert”.
Norsktopprim: Kulturminister Trond Giske i Stortinget 5. mars 2008 (foto: Stortinget/nrk.no).Altså skapte Norsktoppen en helt annen stemning i Stortingssalen enn da NRK-plakaten ble banket gjennom noen uker senere. Det er selvsagt lettere å engasjere både velgere, politikere og medier i konkrete redaksjonelle spørsmål enn i generelle overordnete retningslinjer. Men det er viktig å slå fast at den politiske innblandingen i NRKs virksomhet kun skal ligge på sistnevnte nivå. Dette var da også Giskes poeng. Dersom vi som borgere skal holde oss med en egen kollektivt finansiert medieinstitusjon, må den ikke bare være uavhengig av markedskreftene, men også direkte politisk og ideologisk innflytelse. Derfor skal stortingspolitikere holde seg unna detaljert rådgivning om hvordan NRKs sendinger skal settes sammen — selv når det dreier seg om tilsynelatende politisk uskyldige programposter som Norsktoppen. Med Giskes Kane-tekst: “Vi kan’ke styre alt på NRK”.
Slik sett burde det ikke vært noen debatt i Stortinget om Norsktoppen. Nettopp her kan NRK-plakaten være god å ha — forutsatt at den brukes riktig. Den fastslår at NRK skal være uavhengig av både økonomiske, politiske og ideologiske påvirkningskrefter. Det er et helt grunnleggende prinsipp. NRK-plakaten bør altså kunne hindre fremtidige forsøk på å gripe inn i NRKs redaksjonelle virksomhet — gjerne til fordel for debatt av mer prinsipiell art med grunnleggende ideer om hva vi skal med institusjonen på lengre sikt. Så får det heller våge seg at vi kanskje går glipp av noen lyriske eskapader.
Om Hallvard Moe
Artikkelforfatteren er doktorgradsstipendiat ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen. Han skrev høringsuttalelse til allmennkringkastingsplakat for NRK på vegne av Norsk Medieforskerlag.