Samfunnsøkonom Steinar Vagstad er positiv til Wikipedia som idé, men mener at det er naturlig for forskere å bruke tiden sin på annen formidlingsaktivitet enn til bidrag på Wikipedia.
Vagstad, som er professor i økonomi ved Universitetet i Bergen, foreslår i dette intervjuet isteden at bachelor- og masterstudenter stimuleres til å bidra til Wikipedia, for eksempel ved at de gis oppgaver som innebærer å skrive artikler til Wikipedia om pensumrelaterte emner.I Vox Publicas serie om kvalitet i Wikipedia og forskeres rolle, har Vagstad vurdert artikkelen om makroøkonomi i bokmålsutgaven av Wikipedia.
Hvordan ser du på selve Wikipedia-modellen?
“Jeg er positiv til ideen. Det er for eksempel positivt at det går an å merke kontroversielle artikler. På denne måten tydeliggjøres kunnskapsmessige konflikter innenfor fagfelt. Et negativt aspekt ved Wikipedia er at det ofte er en unøyaktig og til dels feilaktig kilde. Jeg er heller ikke særlig glad i anonymiteten. Hvis man mener noe, bør man stå for det.
Selv bruker jeg Wikipedia til oppfriskning av kunnskap, men da som oftest den engelske versjonen.”
Har du selv bidratt til Wikipedia?
“Nei. Det tar for mye tid. Jeg har ellers ingen spesielle reservasjoner mot å bidra til Wikipedia.”
Hvis du oppdager noe som er feil, misvisende eller dårlig i en Wikipedia-artikkel på ditt fagfelt, vil du da selv forbedre den eller ta initiativ til at andre gjør det?
“Nei. Det tar for mye tid.”
Bør forskere engasjere seg i å høyne kvaliteten på Wikipedia?
“Jeg synes ikke det er noe imperativ at forskere bør bidra på Wikipedia. Wikipedia kommer nedenfra og er en tumleplass for glade amatører. Wikipedia er kanskje for tidkrevende til at forskere bør bruke tid på det. Forskere bør kanskje heller bruke tiden sin til å formidle kunnskap på andre fronter.”
Hvis du mener at forskere bør bidra til Wikipedia, hva kan gjøres for at flere skal bli interessert i dette?
“Jeg tror det blir ganske vanskelig, så lenge publisering på Wikipedia er anonymt. Det er ikke meritterende. Forskere har selvfølgelig et formidlingsansvar, men problemstillingen blir litt den samme som hvordan man skal gi folk insentiver til å bli snillere.
Men en løsning kunne være å stimulere bachelor- eller masterstudenter til å skrive Wikipedia-artkler. På obligatoriske kurs kunne man for eksempel gi oppgaver som innebar skriving av Wikipedia-artikler om pensumrelaterte emner. Gjennom veiledning ville man også da kunne kvalitetssikre denne kunnskapen.”
Hvordan vil du karakterisere Wikipedia som kanal for forskningsformidling og som kunnskapsressurs?
“Jeg synes Wikipedia er nyttig, og da spesielt med tanke på førsteinntak av kunnskap og skaffe seg en rask oversikt.”
“Ullen og unøyaktig”
Steinar Vagstads vurdering av artikkelen om makroøkonomi i bokmålsutgaven av Wikipedia.
(Skala: 1–5, der 1 er best).
- Riktighet: 2–3
- Aktualitet: 3–4
- Fullstendighet: 4
- Forståelighet: 3
- Samlet karakter: 3,25
Utdypende kommentarer:
“Denne artikkelen vekket ikke mye begeistring. Jeg synes både den er ullen og unøyaktig. Den er også til dels preget av feilaktigheter. Fremstillingen av emnet makroøkonomi er vindskeiv i forhold til hvordan fagmiljøet vil definere det.
Jeg finner flere ganske diskutable påstander, som helt mangler dokumentasjon. Mangelen på referanser svekker etterretteligheten i artikkelen.
Jeg kan heller ikke helt se hvem denne artikkelen skal være til nytte for. Den er såpass ullen og samtidig feilaktig at enten skjønner du den ikke, eller så skjønner du at den er feil.”
(Artikkelen ble vurdert i midten av juni 2008.)
Til informasjon: det er fullt mulig å publisere på Wikipedia under fullt navn. Det gjør man enkelt ved å sette Wikipedia-brukernavnet som sitt eget. Jeg vil tro at det er andre sider ved Wikipedia-publiseringer som gir større problemer med meritteringen…