Sosiale medier som Facebook, Twitter og blogger blir i stadig økende grad spådd en viktig demokratisk rolle. Barack Obamas valgkamp hvor ulike sosiale medier ble brukt med stor suksess til både å mobilisere velgere og til å samle inn midler til valgkampen, har gitt betydelig ammunisjon til de som hevder at sosiale medier kommer til å bli toneangivende i fremtidig politisk kommunikasjon. Den iranske opposisjonens bruk av tvitring og blogging i etterkant av valget nylig har på sin side gitt mange stor tro på potensialet i web 2.0 som kanal for opposisjonell maktkritikk.
I en fersk rapport konkluderer også OECD med at myndigheter og politikere må ta i bruk sosiale medier som Facebook, Twitter og blogger for å øke demokratisk deltakelse, og for å skape større åpenhet og bedre innsyn i politiske prosesser
Demokratisk potensial, men…
Paul Chaffey, som har sittet to perioder som stortingspolitiker for SV og nå er administrerende direktør for IT-bransjeforeningen Abelia, mener at sosiale medier vil være med å prege norsk politikk, men at betydningen ikke bør overdrives.
— Politikken er et område som er ganske godt tilpasset til bruk av web 2.0. Politikere er vant til å kommunisere og diskutere. Det nye er at langt flere kan være med i diskusjonen og gi tilbakemeldinger. Det vil forandre politikken, men det vil nok forandre andre deler av samfunnet mer, for eksempel offentlig forvaltning, helsevesen og næringsliv, der man ikke er så vant til å diskutere med brukere og kunder, sier Chaffey til Vox Publica.
I kronikken ”Pokker ta Twitter” publisert i Bergens Tidende i april hevder Lars Nyre, førsteamanuensis i medievitenskap, at den samfunnsmessige relevansen til Twitter og Facebook er sterkt overvurdert. Han mener at sosiale medier har et demokratisk potensial, men at teknologientusiasmen er ute av proporsjoner.
— Generelt sett kan det være et poeng å holde den mest høystemte begeistringen i sjakk, men samtidig ha et våkent blikk for det demokratiske potensialet som ligger i sosiale medier, sier Nyre med henvisning til hvordan ulike medier i et historisk perspektiv har blitt brukt til å undergrave politiske regimer.
Allerede etablert
Ifølge Chaffey har sosiale medier allerede begynt å sette et tydelig preg på den norske valgkampen.
— Partiene har litt ulik vektlegging av hvilke sosiale medier de setter i sentrum av strategien sin, men alle ser ut til å satse ganske tungt. SV og KrF er bloggpartier, AP prioriterer Facebook og Twitter. Mens FrP bruker mye YouTube-klipp fra landsmøtet og andre steder der toppkandidatene opptrer. Så blir det spennende å se hvor mye av dette som blir borte igjen etter valget. Jeg tror vi vil oppleve at de som ser på dette som noe mer enn valgkamp, for eksempel slik de mest aktive bloggerne som Bård Vegard Solhjell og Torbjørn Røe Isaksen gjør, vil utvikle dette til en kommunikasjonsform som blir en viktig del av det politiske arbeidet.
Toveiskommunikasjon — hvis man har noe å si
I OECD-rapporten gis internett og sosiale medier en spesielt viktig rolle fordi teknologien muliggjør toveiskommunikasjon mellom politikere og forvaltende myndigheter på den ene siden, og samfunnsborgerne på den andre. Ifølge OECD er denne type kommunikasjon vesentlig for å fremme demokratisk deltakelse. Paul Chaffey er enig, men poengterer at hva man kommuniserer fortsatt er det mest vesentlige.
— Teknologien skaper muligheten for reell toveiskommunikasjon, men hvordan det skjer er avhengig av både politikerne og velgerne. Vi må jo huske på at det ikke blir slik at politikerne får bedre tid enn før. De må fortsatt filtrere og sortere. Sosiale medier gir mange flere mulighet til å nå fram i kampen om litt oppmerksomhet. Men det er fortsatt slik at noen er flinkere enn andre til å utnytte slike muligheter. Noen skriver gode blogger, andre skriver ikke i det hele tatt. Derfor vil vi oppleve at de gamle medienes rolle som filter blir mindre viktig enn før. Men det betyr ikke at alle får like mye innflytelse som mediene har hatt. Man må ha noe å si. Og man må si noe det er verdt å lytte til.
Skjør kommunikasjon
Også Lars Nyre mener at sosiale medier kan føre til mer toveiskommunikasjon mellom velgere og politikere, men setter spørsmålstegn ved hvilken status denne kommunikasjonsformen egentlig har i et politisk perspektiv.
— Sosiale medier vil nok føre til mer toveis kommunikasjon, men jeg tror ikke det vil skje i en slik grad at det vil være signifikant for samfunnet. Dette er også på mange måter en ”skjør” kommunikasjon. Hvem svarer for eksempel på henvendelsene til Jens Stoltenberg får på bloggen sin, og hvilke henvendelser blir besvart. Man kan spekulere i at man blant alle henvendelsene velger ut og svarer på de som passer Stoltenbergs agenda best, kanskje av hans stab. Slik sett får Stoltenbergs kommunikasjon med velgerne et redaksjonelt preg.
Endret politikerrolle
Ifølge Chaffey vil web 2.0‑teknologiens inntog i norsk politisk liv på sikt forandre politikerrollen.
— Det vil nok skje gradvis. Akkurat som TV er blitt stadig viktigere for politikerrollen siden Nixon tapte mot Kennedy i 1960. TV-tekke er fortsatt avgjørende, men gradvis vil politikere måles på om de behersker den interaktive formen sosiale medier legger opp til. Svarer de på spørsmål? Inviterer de til dialog og innspill? Er de høflige og imøtekommende? Jeg tror vi allerede ser noen interessante eksempler på hvordan noen politikere behersker denne måten å kommunisere på.
Lars Nyre tror at politikere vil bli enda mer bevisste og få større grad av kontroll omkring selvpresentasjon.
— Når for eksempel Bård Vegard Solhjell tvitrer fra sønnens grillparty, ligger det et sterkt element av iscenesettelse i det. Han velger hva han vil fortelle noe om, og ville nok ikke tvitret om samlivsproblemer med kona. Når han tvitrer om sin sønns grillparty, synes jeg at kommunikasjonen får et kvasihjertelig og kvasipersonlig preg, hvor det er vanskelig å få øye på den demokratiske gevinsten. I en mer prinsipiell forstand er dette også problematisk — hvor går grensen mellom det offentlige og det private?
Gevinster med forbehold
Både Chaffey og Nyre tror at de sosiale medienes inntog i politikken gir demokratiske gevinster, men begge tar også forbehold mot overdreven teknologioptimisme.
— Gevinsten er at inngangsterskelen for å delta i debatten senkes. Alle kan delta litt. Men det er naivt å tro at verden blir helt flat av den grunn. De mest teknologioptimistiske blant oss framstiller det som om all samfunnsdebatt nå blir en stor nettdebatt der alle får være med. Men slik er det ikke, for politikk vil fortsatt handle om klare meninger og om å ha makt. Vi har et representativt demokrati og ikke alle vil være folkevalgte. Vel kan teknologi senke inngangsterskelen, men den endrer ikke de grunnleggende årsakene til at noen er opptatt av politikk og at noen er dyktigere politikere enn andre. Det hjelper ikke å ha en blogg og en Twitter-konto hvis du ikke mener noe, konkluderer Chaffey.
Også Nyre peker på økt deltakelse som den primære gevinsten ved sosiale medier.
— Sosiale medier kan potensielt styrke deltakelsen i den offentlige samtalen. Men når det er sagt så er demokrati mer enn som så. Her er det en viktig nyanseforskjell. Demokrati handler jo for eksempel om hva slags styresett man har. Man kan jo godt forestille seg at sosiale medier kan bli brukt som et middel til nettopp å avskaffe demokratiske styresett. Det skrives mange vakre ord om hvordan sosiale medier er en styrke for demokratiet, men her tror jeg at det er viktig å holde tunga beint i munnen og ikke overdrive deres betydning, sier Nyre.
Det vil ikke forandre politikken med det første, men nettet har jo allerede revitalisert den politiske debatten. Skrevet mer på hjemmesiden min: http://konservativ.no/2009/07/vil-sosiale-medier-forandre-politikken/