Mange statsvitere mener at valgkampen har mindre påvirkning på velgernes avgjørelse enn hva man kan få inntrykk av gjennom dekningen i media. Det tilsynelatende dramaet som utspiller seg i ukene før valget er i virkeligheten temmelig forutsigbart. Det som gjør at det virker mer spennende enn det er, er at velgerne ikke tuner inn på valget før de siste ukene før valget. Av denne grunnen spretter de daglige meningsmålingene litt i hytt og vær, før de sakte, men sikkert fester seg på et visst nivå og holder seg der. Dette nivået er også relativt forutsigbart, for de fleste velgerne er vanedyr. Den store majoriteten av velgere stemmer på det samme partiet som de gjorde ved forrige valg. Av de som er tilbøyelig til å bytte, er det ett tema som gjelder mer enn noe annet — the economy, stupid!. Om man har en pekepinn på hvordan det går med økonomien, samt tar hensyn til for eksempel om en av kandidatene er sittende president, ja, da kan man sånn noenlunde beregne seg fram til hvordan valget ender. I denne sammenhengen spiller valgkampen en rolle, men da først og fremst som en opplysende prosess, hvor velgerne får anledning til å minnes på hvilken kandidat de bør velge.
Ifølge dette perspektivet blir hendelser som TV-debatter, reklamekampanjer og småblemmer underveis i valgkampen bare krusninger på det store politiske havet, uten noen som helst varig effekt annet enn å ha holdt valgkampmedarbeidere og politiske snakkehoder beskjeftiget fram til neste lønningsslipp.
Om det finnes noen som har lest tidligere innlegg på denne bloggen, vil de ikke finne det oppsiktsvekkende når jeg bekjenner meg til dette perspektivet på valgkampens betydning. Bare timer før den første presidentkandidatdebatten foreslo jeg at valget etter alle solemerker var over. All oppsamlet kunnskap fra tidligere valg indikerer at Obama skal ta denne runden, av grunner som har vært blogget om tidligere. Men så dominerer Romney den første debatten, trykker inn turboknappen og kommer opp i ryggen på Obamamobilen ved siste rundepassering. Var det ikke over likevel? Som Trygve Svensson har skrevet om har Obama slått tilbake etter den første debatten, og både prediksjonsmarkeder og tallknusere som Nate Silvers fivethirtyeight står fast på at Obama er favoritten til å vinne. Jeg støtter meg fremdeles på disse barometrene, og mener fortsatt at valgkampens påvirkning på valgutfallet generelt er overvurdert. Likevel skjedde det bevegelser i denne valgkampen som viser at dersom ikke begge kandidatene leverer på det høye nivået som forventes av dem i ukene før valget, ja, så kan det definitivt være avgjørende for utfallet. Som en konsekvens har vi fått en spennende valgkamp til siste slutt.