NRK skal få ha samme tilbud som kommersielle aktører og samtidig være en kilde til innsikt og kunnskap. NRK-tilbudet skal både nå brede og smale publikumsgrupper. Det går Kulturdepartementet inn for i forslaget til ny allmennkringkastingsplakat. Balansen mellom opplysning og underholdning er tema for den fjerde delen i forslaget.
NRK skal gi innsikt, refleksjon og kunnskap om internasjonale forhold, men samtidig ha lov til å konkurrere med kommersielle kanaler. Begrensningen er at NRK skal prøve å plusse på et “element av økt samfunnsverdi” i forhold til de kommersielle, foreslås det. NRKs tilbud skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og appellere til alle aldersgrupper.Hva mener du? Bør NRK overlate underholdning og sport til de kommersielle og konsentrere seg om å levere det markedet ikke tilbyr? Gir forslaget NRK for frie hender, eller legger det for sterke begrensninger på hva NRK kan gjøre? Er kravene som stilles presise nok eller for vage til å “måle” NRK etter?
Skriv inn dine synspunkter i kommentarfeltet nedenfor, eller ta direkte kontakt med redaksjonen hvis du vil ytre deg på annen måte (for eksempel ved å skrive en egen artikkel).
Her er teksten i del 4 av forslaget til allmennkringkastingsplakat for NRK:
NRK skal etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping
• NRK skal også kunne formidle samme type tilbud som også tilbys av kommersielle aktører, men bør etterstrebe å tilføye sitt tilbud et element av økt samfunnsverdi i forhold til det kommersielle tilbudet.
• NRK skal tilby tjenester som kan være kilde til innsikt, refleksjon, opplevelse og kunnskap gjennom programmer av høy kvalitet.
• NRKs tilbud skal ha tematisk og sjangermessig bredde.
• NRK skal tilby nyheter, aktualiteter og kulturstoff for både smale og brede grupper. Tilbudet skal gjenspeile det mangfoldet som finnes i befolkningen. Blant annet skal NRKs samlede tilbud appellere til alle aldersgrupper.
• NRK skal ta sikte på å bidra til økt kunnskap om internasjonale forhold blant befolkningen og derigjennom fremme forståelse mellom folkegrupper.
• NRK skal være nyskapende og bidra til kvalitetsutvikling.
NRK formidler ikke norsk kultur og tradisjoner på en positiv og seriøs måte. NRK er et redskap i globaliseringens tjeneste. Spesielt gjelder dette fjernsynet. I den grad det er noen norske kulturinnslag så er det enten smal finkultur eller så blir norsk kultur latteliggjordt.