Hvis jeg sier til deg at du ikke skal tenke på en elefant, så vil du uunngåelig gjøre det likevel. Grunnen er ganske enkelt at jeg har nevnt ordet og fremkalt begrepet hos deg — ja, du har kanskje til og med skapt et mentalt bilde av dyret. Omtrent slik beskriver den kognitive lingvisten George Lakoff sine tanker om ”framing”.
Framing — eller innramming — beskriver ords evne til å fremkalle en særlig forståelsesramme som farger og definerer de sakene vi diskuterer. Når eksempelvis republikanerne i USA snakker om ”tax cut” eller ”tax relief”, skaper og understøtter de samtidig en særlig forståelse av skatt (”tax”) som noe skadelig; noe som vi bør kutte ned eller befris fra. Utfordringen for Demokrater som har et annet syn på saken, er at de i deres argumentasjon benytter disse ordene. Selv når de sier at de er imot ”tax cut” eller ”tax relief” blir de så å si innenfor den ramme som fremstiller skatt som noe negativt og skadelig.
Også i den norske valgkampen kjempes om ordenes betydninger. Politikere forsøker å bruke ord og begreper på en måte som fremkaller forståelsesrammer deres motstander ikke kan unnslippe.
Ikke all ordbruken hos norske politikere skaper effektive innramminger helt i Lakoffs forstand. For virkelig å lykkes må man nemlig skape et ord som tilsynelatende er nøytralt, som for eksempel ”skattekutt”, og som motstanderen derfor bruker uten å tenke over at dette ordet faktisk undergraver posisjonen han eller hun taler fra.
Men som i andre innrammingsforsøk prøver norske politikere å gi visse ord og begreper en negativ eller positiv verdi.
Statsminister Jens Stoltenbergs ordbruk kan illustrere dette. Han og Arbeiderpartiet har lenge måttet kjempe mot forståelsen av skatt som noe negativt, som en byrde statsministeren av nærmest personlige grunner pålegger landets hardt arbeidende borgere. Her til lands snakker Erna Solberg for eksempel om ”skattelette”. Og Fremskrittspartiet har forsøkt å gi en beskrivelse av Stoltenberg som grådig. ”Grådighetsfyrsten” har Carl I. Hagen kalt ham, og uttrykk av arten ”Jens er gjerrig”, ”Jens vil heller stikke pengene i sin egen lomme enn å hjelpe de gamle”, er forsøk på å skape en forståelse av Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet som en form for omvendt Robin Hood: en banditt som tar fra vanlige folk og beholder pengene selv. Sådanne beskrivelser er med til å skape en oppfatning av skatt som en urimelig belastning.
Det er selvsagt at skatt er en belastning. Enhver som betaler skatt har vel tenkt at det hadde vært hyggelig å beholde de pengene som blir tatt fra en når man får utbetalt lønn. Legg merke til formuleringen ”blir tatt fra en”. Den er en typisk innramming, fordi den beskriver skatt som noe andre tar fra oss. Men man kunne jo også se på skatt som noe vi velger å gi, fordi det er best for samfunnet — og i siste ende for hver enkelt av oss.
Det er nettopp en slik forståelse, en slik innramming, Jens Stoltenberg prøver å skape. Han snakker ikke om ”innkreving” eller ”betaling” av skatt. Han sier heller ikke at skatten ”rammer” noen; for å ramme er jo en form for angrep. Ord som ”skattesystemet”, er heller ikke gode å bruke for ham, for de antyder en form for byråkratisk, undertrykkende system styrt av teknokrater.
I stedet bruker Stoltenberg som regel ord som er mye mer nære og konkrete og som har positive assosiasjoner. Han sier ikke ”statskassen”, men ”felleskassen”. En felleskasse er det mange av oss som har og kjenner fra våre egne private liv. Det kan være en felleskasse som familien legger penger i, så alle kan komme på en god sommerferie. Det kan være borettslagets kasse som sikrer at huset blir malt eller at alle får kabel-tv. Statsministerens ordbruk forsøker å få oss til å se det positive i det å betale skatt (også her er vi ofre for en innramming, for å ”betale” er en utgift og utgifter ønsker vi vel ikke). Et ord som han ofte bruker er ”spleiselag”. Også dette ordet kjenner vi fra nære og positive opplevelser. Det er et ord som fokuserer på fellesskapet og verdien av at alle gir litt slik at vi sammen kan få mer.
En annen — og kanskje mer sentral — innramming av skattesystemet (åh ja, ”systemet”) er Stoltenbergs omtale av velferdsmodellen (som jo unektelig høres bedre ut enn ”skattesystemet”) som ”den norske modellen”. Norsk er som bekjent godt, ergo må en norsk modell være god — den er noe vi kan være stolte over. Så i stedet for å sutre og klage over at du skal betale skatt, bør du tenke på at: ”Den norske modellen er et enestående spleiselag, hvor felleskassen gjør at vi sammen kan sikre alle god velferd”.
Så er det visst rammet godt og sosialdemokratisk inn.
Takk for nok en god artikkel!