Offentlig sektor i de europeiske landene må bli mer åpen. Borgerne må få sjansen til å delta i forbedringen av offentlige tjenester, særlig ved hjelp av digitale verktøy.
En gruppe som arbeider for reform av offentlig sektor i Europa har fått sjansen til å presentere dette synspunktet på en konferanse for EU-ministre i Malmö denne uken. Her vil de legge fram en “Erklæring om åpenhet” i europeiske offentlige tjenester. Erklæringen bygger på tre prinsipper: Transparens, deltakelse og tilrettelegging. Viderebruk av offentlig sektors data framheves slik:
Public institutions should seek to act as platforms for public value creation. In particular, government data and government services should be made available in ways that others can easily build on. Public organisations should enable all citizens to solve their problems for themselves by providing tools, skills and resources. They should also treat citizens as owners of their own personal data and enable them to monitor and control how these data are shared.
Her kan du se en presentasjon av initiativet:
Bloggen til det tyske OpenData Network skriver om en annen EU-utvikling på feltet. På nok en EU-konferanse med svensk vertskap, denne gang i Visby sist uke, ble formuleringer om mer data-åpenhet i offentlig sektor tatt inn i sluttkommunikeet (pdf):
10. EU member states and community institutions should seek to make data freely accessible in open machine-readable formats, for the benefit of entrepreneurship, research and transparency.
11. Access to and reuse of public sector information and data should be improved among EU Member States. The domains of data targeted by the Directive on the re-use of public sector information should be enlarged.