Når vi taler og skriver, risikerer vi alltid å kjede dem vi henvender oss til. Når vårt publikum synes språket er kjedelig, banalt, utslitt eller intetsigende, slutter de å lytte. Men ved hjelp av gode formuleringer og levende og interessevekkende fremstillinger kan vi skape engasjement og holde på tilhørernes interesse.
Den levende fremstillingen holder på interessen på samme måte som en god historie eller en god melodi. De mest trollbindende talere utvikler gjennom fremtreden og bruk av engasjerende formuleringer nærmest talen til en duett med publikum. Det gjorde den amerikanske borgerrettighetsforkjemperen Martin Luther King da han på dagen i dag (28. august) for 50 år siden talte foran Lincoln Memorial i Washington.
Talen står fremdeles som en av historiens største taler — en enestående forening av uttrykk og innhold, av sak og person. Fremføringen, som på små dataskjermer i våre dager kan virke litt overdreven og fremmed, var gripende for dem som var tilstede i 1963.
Med lange pauser, utstrakte vokaler og med den rytmiske gjentakelsen av formuleringen «I have a dream», aktiverte King de tusener av fremmøtte til en nærmest musikalsk dialog bestående av tale og tilrop. King talte. Tilhørerne svarte. Som aktive deltakere i talen avbrøt de jevnlig med anerkjennende tilkjennegivelser:
King: I have a dream that one day even the state of Mississippi, a desert sweltering with the heat of injustice, sweltering with
the heat of oppression,…
Tilhørerne:Yeah! Yeah!
King: …will be transformed into an oasis of freedom and justice.
Tilhørerne: Amen! Amen! [De mange Amen stiger til applaus]
King: [avbryter applausen]: I have a dream that my four little children…
Tilhørerne: Amen! Amen! Yeah! Yeah!
King: …will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.
Tilhørerne: Amen! Yeah! Amen! Amen! [Applausen stiger til svulmende høyder]
King [avbryter applausen]: I have a dream today
Tilhørerne: [applausen stiger i spent forventning]
King: I have a dream that one day down in Alabama…
[Utdrag fra senere i talen]
King: I have a dream that one day every valley shall be exalted, and every hill and mountain shall be made low, the rough places will be made plain, and the crooked places will be made straight, and the glory of the Lord shall be revealed; «and all the flesh shall see it together.»
King var unektelig en gudbenådet taler som grep publikum med sin kraft, religiøse karisma og visjonære budskap. I talen blir han applaudert jevnlig og entusiastisk. Men han biter hele tiden applausen og tilropene av med nye ord. Dermed fremstår han som et menneske som ivrer for å nå frem med budskapet sitt. Han er åpenbart så overbevist og grepet av saken at han ikke bryr seg med å vente på at applausen stilner. Tilhørerne ble holdt i ånde av Kings fremføring (actio) og hans kontinuerlige variasjon av volum, rytme og intonasjon.
Men talens kraft til å bevege og holde i ånde virker også gjennom oppbygningen av formuleringene (elocutio). I det korte utdraget ovenfor benyttes flere retoriske formuleringer. Mest dominerende er gjentagelsen av samme begynnelse (anaforen) og motsetningen (antitesen).
Det sterkeste kjennetegnet for talen og Martin Luther Kings visjon for Amerika er den konstante gjentagelsen av ordene «I have a dream». Med denne anaforen skaper han en rytme som holder på tilhørernes oppmerksomhet, og som ved stadig gjentagelse banker budskapet inn. Alt i alt benyttes gjentagelsen av «I have a dream» ni ganger. I offentlig tale krever anaforen normalt en viss vekt og et visst emosjonelt engasjement for å ha best mulig effekt.
Risikoen ved slik gjentakelse av samme begynnelse (anafor) er at det kan virke for synlig og påtrengende og kan bli forutsigbar og kjedelig. Men King benytter anaforen på et tidspunkt hvor tilhørerne allerede er engasjert, og han varierer til stadighet bruken av den. Noen ganger er den kort. Andre ganger utdypes den.
Utdraget er også – som hele talen – fylt med antiteser. Mississippi er «en ørken som er ved å forgå i urettferdighetens og undertrykkelsens hete», men drømmen er at den blir forvandlet til «en oase av frihet og rettferdighet». Drømmen er at Kings barn – og alle andre barn – en dag vil leve i en nasjon hvor de ikke «will be judged by the color of their skin but by the content of their character». Det er en setning med rytmisk trykk på begynnelsen av fem sentrale ord. Samtidig inneholder setningen allitterasjon på bokstaven c (color, content, character). Begge deler holder ørets oppmerksomhet og inviterer tilhørerne til applaus og tilrop.