Folkeavstemninger har i økende grad blitt benyttet i politiske beslutningsprosesser i Europa, og saker som knyttes til EU og omhandler medlemskap, ratifisering av avtaler, og grunnlovsdokumenter er blant de sakene som oftest blir sendt ut til folkeavstemning. I Norge har vi som kjent hatt to folkeavstemninger om EF/EU-medlemskap i henholdsvis 1972 og 1994. På tross av at det er gjennomført mye forskning på folkeavstemninger, har ingen til nå sett på hvordan valgdeltakelsen og størrelsen på flertallet virker inn på folks oppfatning av legitimiteten til folkeavstemningen. Legitimitet forstår vi i denne sammenhengen som folks oppfatning om i hvilken grad politikerne bør følge resultatet av avstemningen. Noen vil kanskje tro at folk mener at resultatet av en folkeavstemning alltid skal følges, så lenge den er lovlig gjennomført. Andre vil kanskje tenke at folk ser bort fra en folkeavstemning dersom utfallet ikke er i tråd med hva de selv ønsker skal skje. Sannheten er et sted midt i mellom. I etterkant av den norske folkeavstemningen om norsk medlemskap i EU ble det gjort en spørreundersøkelse blant velgerne i Norge om resultatet fra folkeavstemningen skulle følges av Stortinget. Blant «Nei»-velgerne – de som vant folkeavstemninen – var det 93 prosent som mente resultatet burde følges, mens blant «Ja»-velgerne var tallet mye lavere på 62 prosent.
Denne 25 år gamle undersøkelsen antyder at mange velgere har et instrumentelt syn på folkeavstemninger. Den amerikanske presidenten Donald Trump oppsummerte i nyere tid denne forbeholdne innstillingen til demokratiske prosesser greit i opptakten til presidentvalget i 2016: «I will totally accept the results of this great and historic presidential election – if I win!».
Samtidig er mange — faktisk flertallet av de som taper — villige til å oppgi sitt individuelle standpunkt dersom man etter en folkeavstemning ser at flertallet vil ha en annen retning. Mange vektlegger kollektivets preferanse over sin egne, individuelle preferanse.
Undersøkelsen fra folkeavstemningen i 1994 åpner opp flere spørsmål enn den kan gi svar på. Det var nødvendigvis bare en side som vant og en side som tapte. Hva hvis det hadde gått andre veien, altså at «Ja»-siden vant og «Nei»-siden tapte? Kanskje velgere som er mot EU er mer opptatt av å følge resultatet av en folkeavstemning, selv om utfallet skulle gå i deres disfavør? Med kun ett datapunkt er det umulig å skille «Ja»-velgere og «Nei»-velgere fra vinnere og tapere. For kunne gjøre dette må vi ty til eksperimenter som kan variere tenkte scenarier.
Vi – det vil si Troy S. Broderstad, Mikael P. Johannesson, Jonas Linde og meg selv – gjennomførte et såkalt conjoint-eksperiment i Norsk medborgerpanel, hvor vi ba respondentene ta stilling til en tenkt situasjon hvor det påny ble gjennomført en folkeavstemning i Norge om EU-medlemskap. I tillegg til å variere utfallet (Ja til medlemskap / Nei til medlemskap) varierte vi nivået på valgdeltakelsen og størrelsen på flertallet. Vår antakelse var at valgdeltakelse og størrelsen på flertallet har noe å si for hvor mange som mener man bør følge folkeavstemningen. Disse to dimensjonene forteller nemlig hvor sikkert det er at det er et flertall blant alle innbyggerne stiller seg bak resultatet fra folkeavstemningen.
Figuren over viser resultatene fra eksperimentet. Den forteller at dersom en folkeavstemning har høy valgdeltakelse, stort flertall, og dessuten har det utfallet man selv foretrekker, vil så godt som alle mene at politikerne bør følge folkeavstemningen. Om man snur på flisen, derimot, og legger fram et scenario med lav valgdeltakelse, knapp flertallsstørrelse, og et utfall som man selv ikke foretrekker, er det bare 25 prosent sannsynlighet for at man mener at folkeavstemningen bør følges. Nå er riktignok 35 prosent valgdeltakelse i en folkeavstemning om EU-medlemskap ikke veldig sannsynlig i Norge, men resultatene gir likevel en pekepinn på valgdeltakelsens betydning for legitimiteten til demokratiske beslutningsprosesser.
Figuren viser også hvordan vinnerne og taperne har ulike syn på folkeavstemningen. Den åpenbare forskjellen er at taperne har vanskeligere for å godta et utfall som går imot deres preferanse. En mer subtil virkning er samspillet mellom det å vinne eller tape og hvordan man ser på valgdeltakelse. De som taper reagerer nemlig mer negativt på lav valgdeltakelse enn de som vinner gjør. Denne interaksjonseffekten har tidligere blitt kalt persepsjonsbias. Man kan si det slik at vinnerne og taperne har ulike briller på seg når de skal vurdere folkeavstemningens legitimitet.
Hele artikkelen står på trykk i European Union Politics, og er gratis tilgjengelig (åpen tilgang) via denne lenken:
https://doi.org/10.1177/1465116518820163