En gren innenfor statsvitenskapen befatter seg med modeller som skal forutsi valgresultat i god tid før det faktisk foreligger. Slike modeller kalles structural vote models, den norske oversettelsen er strukturelle stemmegivingsmodeller.
- Statsviterkollega Stian Skår Ludvigsen har laget en spennende prediksjonsmodell for årets norske stortingsvalg. Sjekk ut bloggen hans: stianlud.blogspot.com/
Prinsippet slike modeller bygger på er at framtiden er en forlengelse av fortiden. De forutsetter at det finnes faktorer som påvirker alle valg: Dersom man finner de riktige faktorene (og vektingen av disse) som bestemte valgutfallene ved foregående valg, kan man også forutsi det kommende valget med de samme faktorene.
Modellene kombinerer partimålinger med politiske og økonomiske indikatorer som konsumprisindeks, rentenivå, hvorvidt partiet sitter i posisjon eller opposisjon, og andre faktorer som antas å påvirke et bestemt partis oppslutning ved valget. De baserer seg på empiriske data fra foregående valg og meningsmålinger. Faktorer som formodentlig kan forklare tidligere valgresultat antas å ha samme effekt også på det kommende valget. Regresjonsanalyse er den vanligste metoden som benyttes for å lage modellene.
Fordelen med denne metoden er at man kan gå analytisk til verks og forsøke å peke på generelle faktorer som påvirker politiske valg i et land. Dersom man klarer å finne disse faktorene vil man også finne ut en hel del om hva velgerne bryr seg om når de går til valgurnene.
I modellene som lages for amerikanske presidentvalg er det særlig to tema som går igjen. Det ene er den økonomiske situasjonen i landet, og det andre er hvor lenge partiet/presidenten har sittet ved makten (”incumbency”). Generelt antas det at en god økonomi hjelper partiet som sitter ved makten. Noen hevder at sittende administrasjoner i landet spekulerer i dette, og booster økonomien i valgåret. Når det gjelder incumbency så fungerer den stort sett slik at jo lenger et parti har hatt makten, desto mer maktslitasje opplever det blant velgerne. Presidenten, derimot, har en stor fordel dersom han har sittet i fire år og står til valg for fire nye. (Det har hendt tre ganger etter andre verdenskrig at den sittende presidenten går til valg og taper: Gerald Ford, Jimmy Carter og George Bush Sr.)
Det finnes noen utfordringer å overkomme når man konstruerer slike modeller. En av dem er å finne de riktige variablene, og den riktige vektingen. Hva vil det si at den økonomiske situasjonen er god? Er det stabil, relativt lav inflasjon? Lav arbeidsledighet, eller kanskje bare lavere ledighet enn i fjoråret? Er det forbrukernes forventninger til egen framtidig økonomi?
For at en modell skal være meningsfull må man søke etter variabler som er teoretisk begrunnet. Dersom man leter vil man nemlig finne mange hendelser som korrelerer bra med utfall i presidentvalg, men hvor sammenhengene egentlig er tilfeldige. Dette gjelder også økonomiske variabler: Om man leter lenge nok vil man til slutt finne noe som passer, men betyr det at det er en ekte sammenheng? Som man roper i skogen får man svar.
Slik jeg ser det er den største utfordringen med stemmegivingsmodeller at de antar at akkurat de samme faktorene som har vært viktige ved tidligere valg blir like viktig i det kommende valget. De overser med andre ord konteksten valget foregår i. Modellene glemmer da et viktig trekk ved velgerne: De er mennesker, ikke roboter. Av dette følger blant annet:
1. De har følelser, og kan la seg rive med av stemninger i opinionen.
2. De har ikke lagret en fil med nøyaktig begrunnelse for deres partipreferanser ved tidligere valg.
3. De kan reagere på forskere som hevder de vet hvordan de kommer til å stemme.
Modellenes svakhet er at de ikke kan fange opp stemningen, eller tidsånden om du vil, som det aktuelle valget blir gjennomført i. Det er nok mye lærdom som kan hentes fra historien, men hvert valg lever også sitt eget liv, med spesielle hendelser, personligheter og saker. Noe slikt som en Obama-effekt er for eksempel spesifikk for 2008-valget, og kunne ikke ha blitt forutsagt på bakgrunn av tidligere presidentvalg.
Siden den spede begynnelse i USA på 70-tallet har modellene hatt moderat suksess med sine valgprediksjoner. De har jevnt over vært noe mer nøyaktig enn samtidige meningsmålinger. Det har imidlertid ikke vært én som har prestert bra over lang tid, men i stedet ulike modeller som har truffet på forskjellige tidspunkt. Når det er sagt må det likevel understrekes at å lage slike modeller kan bidra til å øke vår forståelse for velgernes handlinger, fordi selv om de ikke klarer å forklare all endring i partioppslutning får man testet ut forskjellige hypoteser om velgeratferd over tid.
Ludvigsen baserer sine norske prediksjoner på tidligere målinger de siste årene. Men i stedet for å stå bom fast på disse prediksjonene bruker han dem heller som et utgangspunkt for å tolke nye meningsmålinger. Han kan da se eventuelle endringer i målingene i lys av forventede trender, og om målingene avviker fra forventningene eller ikke. Dette syns jeg er en sunn og dynamisk måte å kombinere meningsmålinger og modeller på.