De seneste årene har det skjedd en revolusjonerende endring der markedsføring og distribusjon i stor grad er flyttet over fra de tradisjonelle mediekanalene og inn på digitale og sosiale medier. Dette gjør rask og bred spredning mulig. Og det enorme inntoget av mediekanaler de siste årene er en utrolig ressurs for musikere som ønsker å promotere musikken sin og markedsføre egen person.
Unge musikere i dag ser stor verdi i sosiale og digitale medier. Didrik Thulin gjør guttedrømmen til virkelighet og har hoppet av studiene for å satse fullt og helt på musikken. Pengene han tjener som DJ på BrukBar i Bergen, går til å betale musikkutstyr og studiotid.
— Startfasen er utrolig spennende. Det er litt som å hoppe i fallskjerm; man hopper ut av flyet og håper at det skal gå bra. Sånn føles det litt for meg også. Man går inn i det med litt skrekkblandet fryd, og håper at folk skal like det du lager.
Han bruker i hovedsak Facebook, Instagram, Youtube, Soundcloud og Spotify for å nå ut med musikken sin. Med gode venner og et kontaktnettverk, begynner ballen å rulle.
— Musikkvideoen, studiotid og klessponsor er vennetjenester. Det går mye gjennom kontakter. Stian Sævig, bassist i Kakkmaddafakka har jeg møtt gjennom en kompis. Han har vært en kjemperessurs så langt. Du kommer jo inn i et miljø når du er DJ og møter mye musikkfolk og andre interesserte, forteller Thulin.
Takker sosiale medier
Men det er ikke alltid like enkelt å skulle markedsføre seg selv. Det kan fort føles litt kleint. — Det er litt ubehagelig, det å sende invitasjon til vennene dine og spørre om de vil “joine fan-gruppen” din på Facebook. Det er et ekstremt narsissistisk yrke og du får deg selv litt opp i halsen til tider. Man vil jo ikke fremstå som en “douche”, forklarer Thulin.
Bruk av sosiale og digitale medier innebærer også en risiko: En blottstiller seg veldig. I dagens medieverden slippes omverdenen inn og kan ta del i den du er og det du driver med. På samme måte som god omtale spres raskt, har dårlig omtale like stort spredningspotensiale.
— Så det er utrolig kjekt med de tilbakemeldingene jeg har fått på låten, som har inspirert meg veldig til å fortsette. Den første sangen hadde alt å si. Jeg har vært heldig og levd på en bølge over all forventning, forteller Thulin.
For Thulin er det å legge ut musikk og få noen til å høre på én ting, men å gjøre det til et levebrød er noe annet. — Jeg kan ikke ta kontakt med et plateselskap nå. De ønsker ikke “å bygge opp” en artist, de kommer som regel inn når du er vel etablert for å hjelpe deg å ta kontroll. Hvis jeg for eksempel kommer til et plateselskap og sier at jeg har 50.000 fans på Facebook og så og så mange hits på sangene mine; da er det større sannsynlighet for at et plateselskap fatter interesse.
Thulin har ikke en strukturert plan dag for dag, men han har en visjon der framme. Foreløpig fokuserer han på å skape mest mulig blest rundt musikken sin, og til det bruke sosiale medier så mye som mulig. Allerede har han blitt møtt med fantastiske tilbakemeldinger på låten sin “Dancer”, som ligger tilgjengelig på nett.
Dancer by Didrik Thulin— Den hjelpen jeg får kan jeg nok i stor grad takke sosiale medier for. Det hadde vært noe annet om jeg skulle vært ute og hengt opp plakater av meg selv hver eneste dag. Jeg setter pris på at folk tar seg tid til å høre på musikken og promotere den videre. Det er utrolig hyggelig.
Ikke sats alt på ett digitalt kort
Gisle Martens Meyer, bedre kjent som Ugress, har laget musikk siden Commodore 64 hadde sin storhetstid. Han var tidlig ute med distribusjon av musikk på nettet. Så da spredning av musikk på nettet begynte å skyte fart på slutten av nittitallet, var han allerede klar over verdien og mulighetene.
— Jeg gjorde ikke “alt” på nettet, det var bare en av mange kanaler for å få ut musikken. Men jeg brukte fordelene til nettet i en periode der veldig mange andre motarbeidet Internett, for eksempel store plateselskaper.
Og da Spotify gjorde sitt inntog for noen år siden, kastet han seg tidlig på bølgen. Nå er digital distribusjon en av hovedinntektene hans. Musikken hans er mye brukt i TV og film, både små og store produksjoner, og han er sikker på at dette kommer som en konsekvens av at musikken ble tidlig spredt og var lett tilgjengelig.
De digitale verktøyene har gjort en del ting enklere og raskere, men har også et annet viktig aspekt. Teknologien er i stadig endring, og derfor må man være tilpasningsdyktig og rask på avtrekkeren. Mediene var fullstendig annerledes for fem år siden og vil være fullstendig annerledes fem år fram i tid. Martens Meyer mener at man bør være oppmerksom på dette.
— Det er viktig å ikke satse alt på ett kort, for snart er dette kortet ute av spillet. Det man tjener penger på i dag er ikke det man tjener penger på om fem år.
Bratt kurve
Større synlighet er ikke nødvendigvis ensbetydende med suksess. Det er et trangt nåløye, da sosiale og digitale medier er åpne for alle og terskelen for å få ut musikk er veldig lav. Å bli lagt merke til er enkelt, men det er vanskeligere å få et slikt gjennombrudd til å bli bærekraftig. Man er nå i konkurranse med utallige andre på nett. Martens Meyer forklarer at selv om inngangen på kurven er enkel, blir kurven brattere og brattere etter hvert.
— Det er så fryktelig mange som skal sees og høres og man er blitt vant til å bare se litt på hver ting. Lytting er gratis. Så jeg tror det å få noe til å bli varig og bygge noe langsiktig vil ta veldig lang tid og/eller mye ressurser, sier Martens Meyer.
Selv om distribusjon på nett har vært viktig for Martens Meyer, kom selve gjennombruddet og kickstarten da NRK P3 plukket opp en av låtene hans og radiolistet den. I etterkant fulgte turnéer og utgivelse av plate med påfølgende promotering. Han er ikke i tvil om at å stå på en scene og presentere noe, er det aller viktigste for å sette fart på sakene.
— Jeg er nokså sikker på at dersom jeg ikke hadde tatt musikken opp på en scene, ville veldig lite skjedd. Nettet og sosiale medier er mest en oppfølgingskanal, ikke en etableringskanal.
Og det har tatt ham lang tid å tørre forstå og akseptere at det nok er ganske fundamentalt at musikken faktisk er god. — Hvis innhold er bra, så finner det selv veien opp og frem. Dørene åpner seg, man må bare gå inn.