Bergens Tidende er den foreløpig eneste avisen i Norge med leserombud. Terje Angelshaugs oppdrag er å være lesernes talsmann overfor redaksjonen. I denne artikkelen reflekterer han over sine erfaringer etter to og et halvt år i stillingen. Avisen skal om kort tid bestemme om ordningen skal videreføres.
Da Bergens Tidende opprettet stilling som leserombud våren 2004, var det ut fra den erkjennelse at avstanden mellom redaksjonen og leserne var for stor. På tross av internetts gjennombrudd og muligheter for interaktivitet og endeløs publisering, levde store deler av redaksjonen fortsatt i den gamle verden da publiseringsverktøyet var trygt i hendene på pressen Leserundersøkelser viste at 15–20 prosent av leserne oppfattet avisen som arrogant. Så kan man si at det ikke er så mange, men jeg har den hypotese at dette er de 15–20 prosentene som har forsøkt å ytre seg gjennom BT eller som har vært i direkte kontakt med avisen på andre måter. De er blitt møtt med taushet eller en holdning de har opplevd som nedlatende.
I en tid da informasjonsflyten er ute av pressens kontroll og mulighetene for å ytre seg på nettet er legio, nytter det ikke å møte leserne med en ovenfra og ned-holdning. Pressen må tvert imot, på en helt enn måte enn før, legge et forpliktende innhold i det tomme slagordet om at «leserne er våre oppdragsgivere».
Svært sjelden har jeg opplevd en journalist si: Ja, der gjorde jeg feil
Dette var altså bakteppet for opprettelsen av stillingen som leserombud. Siden våren 2004 har jeg formidlet leserreaksjoner til redaksjonen, reist faglige debatter på grunnlag av kritikk fra leserne og hatt utallige samtaler med lesere om deres forhold til Bergens Tidende. Jeg skal forsøke å oppsummere hva jeg har lært om journalister og lesere gjennom denne jobben, og hvordan jeg ser for meg den videre utviklingen av forholdet mellom BT og leserne.
Innrømmer ikke feil
Aviser oppfattes fortsatt som lukkede organisasjoner. De færreste utenfor redaksjonene får innsikt i hvorfor pressen prioriterer som den gjør og hvilke vurderinger som ligger bak måten viktige saker løses på. Avisledere benytter svært sjelden det offentlige rom til å stille seg åpne for kritikk og forklare journalistikken sin. Kritiske leserbrev blir sjelden besvart, og når de blir besvart, rommer svaret så godt som aldri noen innrømmelser av feil. Denne manglende evne til å utøve selvkritikk henger sammen med, tror jeg, at store deler av pressen oppfatter seg som ytringsfrihetens og sannhetens ensomme forsvarere. Kritikere blir gjerne definert som motstandere av disse verdiene.
Redaktører og redaksjoner må ha en forestilling om at det å innrømme feil, svekker lesernes tillit til pressen. Faktum er vel at den tilliten er temmelig tynnslitt nå – ikke minst på grunn av pressens manglende evne til å gå i reell dialog med sine kritikere.
Når pressen fra tid til annen bryter tausheten, er det gjerne sjefredaktører som står fram og forsvarer arbeidet publikasjonen han leder har gjort. Jeg opplever ikke det sjefredaktørene har å si i slike situasjoner som særlig interessant. De synes mindre opptatte av lesernes kritikk enn av egen posisjon i redaksjonen de leder. Og det er forståelig. En sjefredaktør må ha tillit i egne rekker for å gjøre jobben. Denne tilliten kan blant annet bygges ved å forsvare journalistinnsats som intet forsvar fortjener.
Sjefredaktørenes forutsigbare forsvar av egne medarbeideres dårlige saker, er en logisk konsekvens av journalistenes manglende evne til å tåle kritikk. I min tid som leserombud har jeg videreformidlet mye kritikk fra lesere og jeg har skrevet over hundre artikler, som regel med utgangspunkt i kritiske leserreaksjoner. Svært sjelden har jeg opplevd en journalist si: Ja, der gjorde jeg feil. Den kritikken er jeg helt enig i.
I et overveldende flertall av saker, blir innvendinger fra leserne tilbakevist. “Leseren har ikke forstått, leseren er en kverulant, leseren er overfølsom, leseren er part i saken”, osv.
Som leserombud har jeg selvsagt som oppgave å påvirke slike holdninger. Og hvis jeg tillater meg å være optimist et øyeblikk, ser jeg kanskje tendenser til at denne “jeg alene vite”- holdningen er i ferd med å forandre seg i BT. Det er slett ikke bare, og ikke først og fremst, min fortjeneste. Internetts vekst må ha gjort det tydelig for selv den mest selvopptatte pressemann at lesere er ressurssterke og slett ikke skal undervurderes.
Kjerneleserne tar kontakt
Mine egne erfaringer fra møter med lesere er udelt positive. Da jeg tiltrådte stillingen, advarte journalistkolleger meg mot alle kverulantene jeg ville få på tråden. Av de mange hundre BT-leserne jeg har hatt kontakt med, har jeg møtt en som må kunne kalles kverulant – en eneste.
Resten har vist stort og saklig engasjement for alle mulige spørsmål. Fra levering av avisen, via mengden av reklame, til BTs journalistiske profil og rolle som storavisen på Vestlandet.
Nettets muligheter for interaktivitet må utnyttes langt mer offensivt enn i dag for å mobilisere unge mennesker
Flertallet av dem som tar kontakt er fra 50 år og oppover, altså BTs kjernelesere. De fleste har i årenes løp utviklet et sterkt forhold til avisen. BT er deres viktigste informasjonskanal, og de har klare krav til troverdighet og saklighet. Dette er ikke lesere i maktposisjoner som tar kontakt for å få BT til å danse etter sin pipe. Slike lesere ringer direkte til sjefredaktør eller til sine journalistkontakter, nei, “mine” lesere er velorienterte mennesker som vil slå et slag for den saklige, anstendige journalistikken. Mange av dem er desillusjonerte og skuffet over mediene. De har gjerne sluttet å lese Oslo-tabloidene, men håper at BT vil bestå som en troverdig nyhetsformidler. For å bidra til det, tar de kontakt og påpeker saker og tendenser de er kritiske til. Det kan dreie seg om usaklige titler, overdreven billedbruk, stigmatisering av samfunnsgrupper eller enkeltpersoner, underlige prioriteringer der viktige saker blir notiser, mens kuriosa får stor plass, hemningsløs fotballomtale, mens seriøs kultur forsvinner, overdreven krimdekning, mens forskning blir etterlyst osv. Kort oppsummert tror jeg det er riktig å si at denne gruppen lesere lar høre fra seg når de opplever at BT legger seg til journalistiske grep som de forbinder med Oslo-tabloidene eller Bergensavisen. Dersom BT er lydhør i forhold til denne lesergruppen, vil papiravisen beholde sin store kjerne av trofaset abonnenter i mange år ennå.
Nettet gir leserne mer makt
Hva så med de unge og med fremtiden? Unge har et helt annet forhold til BT. Mens de godt voksne leserne er vokst opp med avisen som autoritativ tolker av nyhetsbildet, har dagens unge tilgang på en rekke versjoner av virkeligheten. De er langt mindre lojale og shopper rundt etter det de finner mest interessant blant de mange nyhetskanalene. Mange aviser har en svært konvensjonell oppfatning av hvordan en skal kapre unge lesere. Det gjøres gjennom sport, musikk og moter/design. Resultatene av denne metoden er ikke entydige. Jeg tror nettets muligheter for interaktivitet må utnyttes langt mer offensivt enn i dag for å mobilisere unge mennesker i BTs kanaler.
BTs tradisjonelle lesere er vant til, og har avfunnet seg med, en presse som har plassert seg mellom folket og makthaverne. I suveren tro på egne evner har den påtatt seg oppgaven med å fortolke virkeligheten for leserne sine.
Skal BT beholde sin sterke posisjon, må avisen trekke dagens unge inn i et samspill på en helt annen måte enn det foreldregenerasjonen deres har opplevd.
Avisene har tradisjonelt vært den dominerende arena for samfunnsdebatt. Leserne har fått ytre seg, men avisen har i liten grad forholdt seg aktivt til det “vanlige folk” har ytret. Det har vært liten kommunikasjon mellom avis og lesere. BT har gitt sitt bilde av samfunnet, men har samtidig satt av litt plass til lesernes meninger. Leserbrevene har imidlertid ikke vært mye lest av journalistene i BT og har slett ikke hatt noen innflytelse på avisens arbeid.
Dette maktforholdet er radikalt endret. Leserne kan nå publisere sine tanker helt uten mediehusenes hjelp. Mediene besitter selvsagt makt fortsatt, men skal de beholde den, må de fremstå som nyttige kanaler for mediebrukerne i nettgenerasjonen. BT har her et langt stykke vei å gå. Opprettelsen av leserombudet var et første skritt for å åpne redaksjonens lukkede verden. De neste skrittene har latt vente på seg.
Gjennom en blogg har sjefredaktøren de beste muligheter for kontinuerlig samtale med leserne sine
BTs debattforum på nettet er dessverre dårlig i forhold til mange andre avisers, og mulighetene som ligger i blogg-tenkningen er lite utnyttet. Journalistene forholder seg like lite til meningsytringer fra leserne som før. De kjører videre i gamle spor med tradisjonelle kilder, dominert av makthavere i det etablerte samfunnet.
Dette må endres. Nettet gir avisen en enestående mulighet til kommunikasjon med leserne, og den kommunikasjonen må gå begge veier.
Sjefredaktøren må gjenoppstå for leserne
Det kan være naturlig å begynne med avisens lederartikler. Her bruker BT, som de fleste andre aviser, pronomenet “vi” om seg selv. I lederne kommer avisens offisielle syn på sakene til uttrykk. De tillegges forbausende stor vekt i mange miljøer. Ikke minst derfor bør de legges ut til debatt på nettet. Her må leserne kunne møte avisens lederskribenter i dialog.
Som tidligere nevnt har sjefredaktørene, stort sett, trukket seg tilbake fra det offentlige rom. De bør gjenoppstå for sine lesere. De er tross alt ansvarlige for alt innhold i mediehusenes ulike kanaler.
Gjennom en blogg har sjefredaktøren de beste muligheter for kontinuerlig samtale med leserne sine
.BT kan i langt større grad enn nå bli en formidler av direkte kontakt mellom maktutøvere og de som utsettes for maktutøvelsen. Da fyller avisen en viktig formidlerrolle uten å gi sin vri og vinkling på kommunikasjonen. Erfaring viser at de debattfora der også avisens medarbeidere engasjerer seg, fungerer best. I nettdebatter har journalister en enestående anledning til å innhente såkalt konsekvensinformasjon, for i nettdebatten deltar gjerne folk som har kjent ulike konsekvenser av samfunnsutviklingen på kroppen.For å bøte på medienes tendens til å opptre som mikrofonstativ for makten, kan de invitere folk fra utkanten av samfunnet til å åpne blogger på mediehusets sider. Da kan folk som vanligvis ikke høres i storsamfunnet, gis anledning til å skape debatter på sine premisser. Dermed blir det offentlige rommet utvidet og samfunnsbildet mer nyansert.
I stadig flere aviser blir det utviklet egne områder der leserne kan legge inn saker de har skrevet selv. Også for BT må det være en spennende mulighet. Lesernes egne meldinger om “livet de lever” kan bidra til å korrigere BTs sterkt redigerte versjon av virkeligheten.
BT står fortsatt sterkt i sitt distrikt. Den posisjonen kan mediehuset forsvare dersom brukerne opplever at de blir tatt alvorlig som samtalepartner og bidragsyter når BT utvikler seg videre i alle kanaler.
Hei!
Vi har jobba med eit gruppearbeid om artikkelen din i ein samfunnskunnskap-time.
På nettet kan journalistar\ redaksjon finne både synstpunkta og interessane til folket. Dette burde føre til ein felles plattform av informasjon Dette kan avisar benytte seg av. Idag er det mange som lagar seg en «blogg» som dei brukar for å ytre meiningane sine, informere og diskiutere. Avisene vil då kunne kommunisere ved hjelp av så kalla «blogging». Mange avisar har og allereie laga til eit bloggforum for å finne ut kva leserane meiner. Dette er eit verktøy som kan bli brukt på mange område. Her kan lesarar diskutere å då føle at dei får meir å seie ovanfor aviser. «Direkte kontakt med folket vi skriv for» burde vere mottoet!
Vi meiner at når kommunikasjonen går begge vegar vil avisene bli meir “folkelege”.
Hilsen Hege, Mari og Julie