Det er viktig for NRK å få selge reklame på sine nettsider NRK.no, mener kulturminister Trond Giske. Konsekvensen av et forbud kan bli at lisensen må økes, ifølge Giske. Onsdag møtte han medieviter Hallvard Moe til debatt om temaet på NRK radios Kulturnytt-sending.
Du kan høre debatten via Kulturnytts nettsider. Velg programmet fra 8. august kl. 08.05 i menyen på høyre side, eller søk etter programmet der.
At NRK bør få ha reklame på nettet, som i dag, er et av forslagene i allmennkringkastingsplakaten. Spørsmålet om reklame på NRK er et av de som har vakt mest debatt i Vox Publicas åpne netthøring. Flere av artikkelskribentene har også vært innom det, og Hallvard Moe går inn for et reklamefritt NRK.— Vi har få klager på NRK når det gjelder reklame på internett. Det handler her også om muligheten for NRK til å befeste seg på et område som stort sett er reklamefinansiert av alle andre aktører og hvor NRK er kommet ganske i bakleksa. Det krever ganske store investeringer å få det til, og da tror vi at å ta bort den ekstra inntektsmuligheten på nettet vil gjøre det ekstra vanskelig for NRK å nå den posisjonen, sa Giske.
Hallvard Moe sa han var bekymret for at allmennkringkastingsplakaten ikke inneholder nok grunnleggende regler for veien videre for NRK, og at den får for mye preg av pragmatiske vurderinger.
På spørsmål om det ikke ville være lettere å forsvare fortsatt lisensfinansiering hvis NRK var helt rensket for reklame, svarte Giske:
— Ja, jeg tror sikkert mange kunne tenkt seg det, men vi måtte regne med å betale mer i lisens, da, for å dekke opp for de tapte inntektene, eller akseptere at de aller største sportsarrangementene og en del andre ting ikke skulle finnes på NRK. Jeg tror folk er glad for at også NRK kan delta i kampen om de store arrangementene og at vi kan oppleve det på NRK.