Vox Publica presenterer her utdrag av bidraget som fikk annenpremien i Ungdomskonkurransen Fritt Ord, en artikkelkonkurranse om ytringsfrihet for ungdom i alderen 12–20 år. Jørgen A. Ulriksen er elev ved Sortland videregående skole. Du kan også laste ned artikkelen i sin helhet (pdf, 0,3 MB).
Kap 3. Å være villig til å dø for sin mening
(Utdraget er hentet fra side 11–17 i artikkelen. Red.)
Om morgenen den 18. februar 1943 dro Sophie og Hans Scholl til universitetet sitt i München med en svart koffert full av flygeblader. Hans visste at Gestapo var på sporet av ham. Det hadde han fortalt vennen Soehngen for to dager siden. Han fant derfor ut at han ville gjøre noe som kom til å få stor virkning før han ble uskadeliggjort. Sophie ville selv være med.
Hun mente at hun som kvinne lettere ville slippe unna dersom de ble mistenkeliggjort. Dessuten trengte broren hjelp til å dele ut alle flygebladene. De delte ut flygebladene i bunker rundt omkring på gulvet, i trappene, og i vinduskarmene, mens alle studentene var på forelesning. De hadde dårlig tid på seg, og de visste at konsekvensene ville være fatale dersom de ble oppdaget. Da de var på tur mot utgangen, kom de på at de hadde flere flygeblader igjen.
De sprang opp trappa for å dele ut disse også. Da ringeklokka ringte var søsknene i en av de øverste etasjene. Da døra fra auditoriet plutselig gikk opp, lot de som ingenting og gikk ned trappene sammen med resten av studentene. Vaktmesteren Jakob Schmid kom løpende mot dem. Sint tok han dem i armen og brølte ”dere er arrestert”! Vaktmesteren tok dem til rektoren og professoren Walter Wust, som også var SS-offiser.
Gestapo ble tilkalt og kom straks til universitetet. Søsknene ble så ført til Gestapos hovedkvarter på Wittelsbach-paleet. Her ble de fremstilt for avhør på hvert sitt rom. Både Sophie og Hans nektet at de hadde delt ut flygebladene.
Gestapo fant allikevel en rekke bevis. Alle flygebladene fra universitetet ble samlet inn, og de passet perfekt i kofferten. Da Gestapo ransaket hybelen til Hans fant de hundre 18-pfennigs frimerker. De hadde også funnet et utkast til den siste løpeseddelen da de ransaket Hans på universitetet. Gestapo-etterforskeren Robert Mohr var den som hovedsakelig tok seg av avhørene.
Jørgen A. Ulriksen vant annenpremie i Fritt Ords ytringsfrihetskonkurranse (foto: Stiftelsen Ungdom og Forskning).Etter funnet på hybelen var søsknene Scholl sjanseløse. Dette skjønte de, og prøvde derfor å ta hele skylden på seg selv. De visste at de med dette var i stor fare, men nektet tanken på å angi de andre medlemmene. De fikk vite at de med dette risikerte dødsstraff. Gestapo nektet å tro på at to studenter alene kunne spre løpesedlene til alle de største byene. Både Sophie og Hans sto på sitt, det var ingen andre som spredde løpesedler. Det fantes ingen motstandsgruppe. Om søndagsmorgenen den 21. februar ble Christoph Probst tatt av Gestapo. Dette gikk sterkt inn på Sophie. Probst var far til tre små barn, og konen hans lå syk i barselfeber. Avhørene med Sophie og Hans gikk over fire dager. Fra da de ble tatt den 18. februar, og til og med søndagen da Probst ble tatt. I et av de siste forhørene holdt Sophies saksbehandler Hr. Mohr en leksjon om hva nasjonalsosialismen under Hitler sto for. Han sa til Sophie at hun hadde vært med på å svekke den tyske forsvarsevnen ved å sabotere innsamlingsaksjoner til soldatene ved østfronten. Mohr visste at Sophie ville få dødsdom, derfor forsøkte han å berge henne ved å få henne til å si at hun hadde vært med på å dele ut flygebladene kun på grunn av broren. Sophie nektet for dette. Hun hadde vært med på å dele ut flygebladene av egen fri vilje, og var villig til å ta konsekvensene av det. Hun nektet å si at hun angret på det hun hadde gjort. Hun sto for sitt ønske om å fjerne nazidiktaturet og den blodige krigen det førte. Sophie lurte på hvorfor hun og broren kunne bli straffet når de bare hadde prøvd å overbevise andre med ord. Hun fikk til svar at loven krevde det. ”Uten lov — ingen orden”, sa Mohr. Loven hadde helt fram til Hitlers maktovertakelse beskyttet ytringsfriheten. Da Hitler kom til makten ble loven omformet slik at frie ytringer i verste tilfelle ble straffet med tukthus eller døden.
Da Mohr spurte Sophie om hva man skulle forholde seg til dersom en ikke brukte loven, svarte Sophie: ”Til samvittigheten” (kilde: filmen ”Sophie Scholls siste dager”). Samvittigheten forteller at krig og blodbad ikke er rett. Samvittigheten forteller at det ikke var rett at jødene skulle utryddes. Loven forandrer seg, men det gjør ikke samvittigheten! Da Sophie nektet å si at hun hadde begått en feil på grunn av broren, var det ikke fordi hun var redd for å svikte ham. Hun nektet å svikte sin egen ideologi som sto for et annet Tyskland enn det nazistene ønsket. Hun sa at hun ville gjort det samme på nytt igjen. Hun mente det var på høy tid at noen turte ofre seg ved å sette ord på det mange tyskere følte.
Å si sin mening helt til det siste
Både Sophie, Hans og Christoph ble anklaget for høyforræderi og undergravende virksomhet. Om morgenen den 22. februar 1943 ble rettssaken mot dem ført. Det var ingen normal rettssak. Dommeren Roland Freisler gjorde hva han kunne for å nedverdige de tiltalte. I rettssalen var det stort sett bare tilhengere av Hitler og hans nasjonalsosialisme, så det var ingen støtte å få.
Det var ingen andre som kunne komme enn de som hadde adgangskort, og selv om foreldrene til Sophie og Hans klarte å komme seg inn, ble de snart ført ut igjen. Forsvarerne stilte ingen spørsmål ved det dommeren sa, selv når han virket som en anklager og ikke som en dommer. Da Sophie skulle forklare seg, ble hun spurt om hun angret på det hun hadde gjort. Hun svarte at det gjorde hun ikke. Hun sa at det tyske folket ønsket seg frihet, ikke slik som under nasjonalsosialismen. Under nasjonalsosialismen hadde ingen valg. Der ble alle tvunget til å gjøre slik Hitler bestemte. Hun sa at det tyske folket ønsket at menneskeverdet skulle styrkes igjen, slik at man kunne leve i pakt med samvittigheten. Da måtte man fjerne Hitler og stoppe hans hensynsløse drap av jødene og blodbadet i Europa. Noen måtte gjøre noe dersom det tyske folket ikke skulle bli forhatt for alltid. Hun hadde bare vært med på å åpne øynene på folk, og mente at hun derfor hadde gjort det beste for folket.
Verken Sophie, Hans eller Christoph lot seg kue av dommeren Freisler, som gjorde hva han kunne for å sette skrekk i folk, med den måten han behandlet de tiltalte på. Jo mer truet de følte seg, jo fastere svarte de på spørsmålene.
Dommen ble som ventet. Alle fikk dødsstraff. Ikke engang Christoph som var far til tre små barn, ble spart. De skulle alle sammen henrettes samme dag. Like før henrettelsen fikk Sophie treffe foreldrene sine. De var grepet av sorg, men også av stolthet. Like før de måtte skille lag sa faren: ”Dere gjorde det rette, jeg er stolt av dere.” Så ble hun ført ut.
Handlingen som skapte bølger
Om lag 80 mennesker ble arrestert og dømt på grunn av motstandsarbeid knyttet til ulike grupper i månedene som kom. Medlemmene i ”Den hvite rosen” ble alle sammen tatt. Willi Graf, Aleksander Schmorell og professor Huber ble dømt til døden den 19. april 1943. Traute Lafrenz, Karin Schuddekopf, Gisela Schertling og Susanne Hirzel fikk alle en fengselsstraff på ett år. Snart ble flere medlemmer tatt og idømt fengselsstraff.
Hadde utdelingen av flygebladene noen virkning, eller hadde kampen vært forgjeves? Klarte medlemmene i ”Den hvite rosen” å påvirke det tyske folket, eller i hvert fall deler av det?
Bildet: Byste av Sophie Scholl i Walhalla ved Regensburg i Tyskland. Bysten ble avduket ved 60-årsjubileet for Den hvite rosen i 2003 (foto: 1way2rock. Bildet er publisert under en Creative Commons-lisens.)En viktig hendelse som kan tyde på at kampen til ”Den hvite rosen” satte mot i folk, var det som skjedde under 470-årsjubileet til universitetet som Hans og Sophie studerte ved. Dette var den 13. januar 1943, om lag en måned før Sophie og Hans ble tatt. Det var vel kjent at det var en motstandsgruppe som delte ut flygeblader. Mange av studentene hadde dessuten lest flere av bladene. Som en del av jubileet oppfordret partiformannen i München Paul Geisler de kvinnelige studentene om å slutte på universitetet og heller gi føreren et barn. De kvinnelige studentene reagerte ved å reise seg opp og gå mot utgangen. De ble stoppet av Hitlers tjenestemenn. Nå begynte også de mannlige studentene å gjøre opprør. De ropte at de kvinnelige studentene måtte slippes fri. Da ingenting skjedde, tok de en av nazi-studentlederne til fange. De ville holde ham som gissel helt til kvinnene fikk gå. Gestapo ble tilkalt. De gjorde slutt på opprøret, og forsvarte partiformannen. Det er meget sannsynlig at flygebladene og innholdet i dem gjorde det lettere for studentene å gjøre opprør. Flygebladene satte ord på den galskapen regimet sto for. En galskap som studentene fikk oppleve gjennom denne episoden.
Det kanskje viktigste som skjedde var at en mann ved navn Helmut Von Moltke klarte å spre ”Hvite roses” sjette løpeseddel til England. Engelskmennene trykket den opp i millionopplag og slapp bladene over Tyskland ved hjelp av fly. Flygebladene hadde fått overskriften: ”Tysk flygeblad — et manifest av studenter i München.”
Nå kunne verken Gestapo eller SS-tjenestemennene til Hitler gjøre kort prosess med å fjerne bladene, og hvem som helst som var nysgjerrige kunne lese dem. Dette styrket selvsagt alle som var imot regimet. Det virket også sterkt at flere av medlemmene i ”Den hvite rosen” ble henrettet, kun fordi de hadde kjempet med ord.
En viktig historie
Historien om medlemmene i ”Den hvite rosen” er en viktig historie. Disse studentene våget å sette ord på den galskapen Hitler førte, og spredde flygebladene i håp om å åpne øynene til så mange som mulig. De visste at de var i fare, dersom de ble oppdaget. Sammen med mange andre følte de seg dypt såret av den umenneskelige behandlingen nazistene utsatte sivilbefolkningen for i de områdene de okkuperte. Som kritiske studenter nektet de å tro at jødene utvandret av fri vilje, slik regimet ville at folket skulle tro. Soldater ved konsentrasjonsleirene fortalte om masseutryddelsen av jødene. Medlemmene i ”Den hvite rosen” følte at de måtte gjøre noe for selv å være uten skyld. De måtte prøve å overbevise så mange som mulig om at man var nødt til å gjøre noe for å få slutt på ondskapen. Da Sophie og Hans ble tatt av Gestapo, nektet de å gi slipp på sitt syn. Ikke en gang trusselen om dødsstraff skulle få lov til å kue dem. Sophie kunne prøvd å forhandle seg fram til en bedre dom ved å angre på det hun gjorde. Det nektet hun, selv om hun kunne hatt størstedelen av livet foran seg. Hun nektet for at hun skulle gi tapt mot regimet. Hun kjempet til det siste for det hun sto for. Menneskeverdet skulle bli det viktigste igjen! Menneskene skulle kunne leve sammen med god samvittighet, og medfølelse knyttet til hverandre.
Både Sophie, Hans og Christoph mente at det de gjorde ikke var forgjeves. Kanskje tenkte de på reaksjonen fra sine meningsfeller, når disse fikk vite at regimet tok liv kun på grunn av ord. Da de ble tatt livet av, ble de et sterkt symbol på at regimet bar i seg en større umenneskelighet enn den som var synlig. Dette var viktig for de som ønsket å kjempe videre mot Hitler. Kamplysten øker der urettferdigheten kommer tydeligst fram.
Da løpesedlene fra ”Den hvite rosen” ble spredd og lest, var det på en måte en ny virkelighetsbeskrivelse som kom til uttrykk. Mange hadde en anelse om hva slags forferdelige ting som skjedde, men det var en anelse de fleste valgte å se bort fra. Det var det behageligste, dessuten hadde Hitler fått økonomien opp på et bedre nivå igjen, og mange hyllet ham derfor som en helt. Da flygebladene ble spredd, sto det svart på hvitt det som var sannheten. Nå gikk det ikke an å se bort fra realiteten. Nå ble man konfrontert enten man ville det eller ikke, og derfor tvunget til å ta et valg.
Denne vekkelsen var utrolig viktig. Nå var det ikke lengre slik at ingen turte å si noe.
”Verdenslitteraturen er full av eksempler på historier om ”den ene mot de mange”; enkeltpersoner eller grupper som våger å stå opp mot fastlåste sannheter”. (Brekke, Hagtvet, Waage 1994:22)
Hva kan vi lære av disse historiene? Hva kan vi lære av den enorme viljen og medfølelsen til ”Den hvite rosen” som var så sterk at de risikerte livet sitt, for å få det tyske folket til å innse at noe måtte gjøres? Er det slik at vi tenker: ”for noen modige personer”, og nøyer oss med det?
Aktuelt også i dag
Det finnes flere diktaturer i dag som nekter innbyggerne å ytre seg fritt.
I den siste tiden er det vedtatt at neste OL skal holdes i Kina. Kina er et diktatur. Det har flere fellestrekk med nazi-Tyskland. Mange personer har forsvunnet etter at de våget å si seg uenig i kommuniststyrets politikk. Mange har blitt torturert og drept, kun på grunn av fredelige demonstrasjoner! OL er viktig for Kina. Gjennom OL kan kineserne vise fram sin nasjons stolthet. Er det rett at vestlige og demokratiske land, som for eksempel vi i Norge, godtar å delta i et land der vi finner brudd på flere av de viktigste menneskerettene? Særlig med tanke på vårt ønske om å være forkjemper for menneskerettighetene. Nei, i utgangspunktet ikke. På den annen side kan alle deltakerland bruke OL til å legge press på Kina. De kan kreve at det blir lagt til rette for ytringsfrihet! Det må gjøres på en måte som virker, slik at det nåværende systemet ikke fortsetter slik som før, bare i skjul.
Historien om Sophie Scholl og kampen i ”Den hvite rosen” kan lære oss noe her. Dersom vi føler ansvar, og kjemper med samvittigheten som våpen, kan vi nå veldig langt.