Studentsenteret i Bergen kvelden den 14. september lignet en politisk maurtue. Hele 1200 politisk engasjerte personer vrimlet rundt i bygget, på jakt etter et lerret, en stol, en øl og en pizza, og gjerne alt på en gang hvis forholdene tillot det. Studentersamfunnets valgvake for Stortingsvalget 2009 var så godt besøkt at folk måtte stå i kø for alle typer tjenester, men stemningen var like fullt upåklagelig. Det var nesten så man skulle tro det var det amerikanske presidentvalget det skulle vakes over. Denne assosiasjonen til landet over der skulle komme tilbake seinere på kvelden.
Begrepet ”amerikanisering” er i Norge noe negativt ladet. Vi tenker gjerne på utviklingen fra den tid da kinosnopet besto av en Fox og en Nox, eller på en helgedag kunne strekke seg til en pose med Dundersalt, til en samtid hvor jumbomenyene av popcorn og cola som koster mer enn selve kinobilletten har blitt standard hyllevare. Vi tenker på vektøkning, high five og coca cola. Etter at valget viste fortsatt rød-grønn regjering bør vi også tenke på topartisystem, og etter interessen for valgvaken å dømme trenger ikke det nødvendigvis være en negativ utvikling. Det gir i alle fall velgerne klare alternativer å stemme på.
USA er ofte bakeren som må ta straffen for smedens gjerninger, for, som det står i norsk Wikipedia; ” Visse fenomen kalles iblant for amerikanisering selv om det er egentlig snakk om en modernisering og urbanisering som først slo i gjennom i USA.” Men la oss ikke gjøre det for komplisert for våre små grå. Vi holder fast ved amerikanisering.
Stemningen på Studentsenteret i det opptellingen foregikk var i stor grad preget av spørsmålet kommer vi til å vinne? Med ”vi” menes alle som stemte på Høyre, Frp, KrF, mens ”de” var SV, Ap og Sp. Eller vice versa, naturligvis. Poenget var at det var to klare blokker: Regjeringen mot resten. Resultatet ville vise om landet vårt skulle ende opp med fire nye år eller om Frp skulle få anledning til å kompromisse fram sin 100-dagers plan for Norge. Ved tidligere stortingsvalg har det store spørsmålet vært hvem som finner hverandre på bakrommet etter at velgerne har delt ut kortene på valgdagen. Kjøttvekten blei dratt fram, hestehandel blei gjort og kameler blei dandert, og vips var det rørt i hop en viltgryte av et regjeringsalternativ. Laget med en helt ny og spennende, kraftfull oppskrift – men ennå ikke vannet ut i Stortingssalen.
Denne valgkvelden var det annerledes. Det var som om velgerne faktisk visste hva de hadde å forholde seg til.
Spørsmål: Synes du den sittende regjeringen har gjort en god nok jobb til at de kan fortsette i en periode til?
Svaralternativ:
a) Ja
b) Nei
I USA har man et topartisystem. Dette betyr at det i praksis er to partier som har reell sjanse til å vinne den politiske makten i landet. I Norge har vi flerpartisystem. Men Stoltenberg bydde opp til en ny dans da han før valget i 2005 forsøkte å danne en flertallskoalisjon, og klarte det. De som blei sittende igjen på Stortinget uten utøvende makt så at her måtte man snakke sammen og stable på beina et reelt flertallsalternativ til neste korsvei. De klarte det ikke. De glemte nemlig å spørre minstemann om hans mening. Men neste gang klarer de det, fordi de må. Og da i en koalisjon av KrF, Høyre og Frp. Selv om vi har flere partier enn i USA vil vi da sitte igjen med to avklarte alternativer før valget, og spenningen ligger ikke i hvordan regjeringen vil bli sammensatt, men hvilken av de to blokkene som stikker av med nok mandater.
Hva så med Venstre? Jo, de kan legge seg ned og dø, eller de kan gjøre som de burde ha gjort i denne valgkampen. Det første alternativet er ikke noe alternativ for noen organisasjon, så la oss heller se på det andre. Sagt med få ord burde Sponheim ha tillatt to blokker i norsk politikk, med Venstre som eneste parti utenfor blokkene. Rettere sagt, mellom blokkene, som et slags grønt, finmasket filter.
Partileder Sponheim la et taktisk løp som egentlig virket veldig riktig for hans parti. Han ville unngå en todeling av norsk politikk, fordi hans parti var i midten og ville ved en todeling føle seg dratt enten for langt til venstre eller for langt til høyre uansett hvilket alternativ som vant fram. Derfor så han seg tjent med en eller annen mindretallsregjering som i mange saker ville måtte gå gjennom sentrum for få flertall. Her ville Venstre kunne øve innflytelse fra sak til sak i Stortinget, eller om de var heldig, sågar få delta i regjering. Men velgerne hadde innstilt seg på topartisystemet. De ville ha fortsatt rød-grønn flertallsregjering, eller de ville ha en flertallsregjering fra høyresiden. Venstre hadde støtt fra seg velgere fra begge leire, fordi de var mot rød-grønt, og etterhvert mot blå-gult. Da potensielle venstrevelgere sto ved stemmeurnene sist mandag valgte de side, dvs. enten Arbeiderpartiet eller Høyre. Hadde Venstre i stedet moderert seg og bare sagt at de ville selge seg svært dyrt for å være med i en flertallsregjering fra høyresiden, så kunne de ha beholdt velgerne som gikk til Høyre. Høyre og ikke minst Frp var så regjeringskåte at Venstre kunne få godt betalt dersom de endte opp som tungen på vektskålen. Og dessuten; deres trussel om å velte en slik regjering var reell, det har vi i det minste fått bekreftet.
I stedet bestemte Venstre seg for å bekjempe utviklingen mot et de facto topartisystem. Begrunnelsen var at partiet er for langt unna både Frp på den ene siden og SV på den andre, og at det av prinsipielle grunner ikke lot seg gjøre å danne regjering med disse. Nobelt. Fatalistisk. Fatalt. Skipper Sponheim gikk ned sammen med skuten med flagget til topps. Velgerne hoppet over bord både på styrbord og babord side og bega seg mot land, som tross alt ikke var lange svømmeturen unna.
Dersom Venstre skal komme tilbake bør de akseptere blokkdannelsen og legge opp sin strategi etter dette spørsmålet:
Spørsmål: Synes du den sittende regjeringen har gjort en god nok jobb til at de kan fortsette i en periode til?
Svaralternativ:
a) Ja
b) Nei
c) Venstre
Det vil alltid finnes tvilere som ikke finner seg til rette i verken den ene eller andre båsen, og for disse finnes Venstre. Men da må det være mer matnyttig å stemme på dem enn å stemme blankt.
For å ikke provosere unødig, la meg avslutningsvis moderere noen av påstandene i denne kommentaren. Det er vanskelig å spå – spesielt om framtiden –, og andre scenarier er også mulig.
- KrF har per i dag valget mellom å slenge seg på høyresidens blokkalternativ eller i likhet med Venstre satse på en uavhengig posisjon i midten. Politisk selvransakelse og strategiske overveielser avgjør utfallet.
- Det norske politiske systemet består av flere partier som har reell mulighet til å komme i regjering, og forblir i teknisk forstand et flerpartisystem i uoverskuelig framtid. Blokkdannelsen vi så starten på i 2005 og videreføringen av i 2009 trenger heller ikke være permanent. Velgerne må ha lyst på det, og det viser valgresultatet at de har hatt. Dette kan endre seg en gang i framtiden, men neste gang må i hvert fall partiene forholde seg til velgernes signaler fra de to foregående valgene.
- Politisk svært betente saker som for eksempel spørsmålet om en EU-søknad vil kunne sprenge blokkene.
Det blir for enkelt å seie:
“Synes du den sittende regjeringen har gjort en god nok jobb til at de kan fortsette i en periode til?”
med svaralternativa:
a) Ja
b) Nei
c) Venstre
Kva med:
d)Nei, men alternativa er verre
e)Raudt
f)KrF
g)Late vere å stemme
Alternativ g) fekk jo ganske stor oppslutnad. Sjølv valde eg d).