Spørsmålet om hvordan fremtidens journalistikk skal finansieres engasjerte både akademikere og bransjefolk under et seminar i Bergen sist onsdag. Arrangør var Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB, og blant innlederne var tre norske digital-sjefer — Jo Christian Oterhals, administrerende direktør i VG Multimedia, Tor Arne Fanghol, digital redaktør i Bergens Tidende og Rolf Dyrnes Svendsen, digital redaktør i Adresseavisen.
Det var ingen uenighet blant de tre om at det er det unike produktet som må stå i fokus hvis man skal kunne ta seg betalt for innhold på nett. Jo Christian Oterhals viste til at medienes svar på den digitale utfordringen har vært å produsere mer av det samme. Dette går ikke på sikt, og skal man kunne ta seg betalt digitalt, må man lage annerledes produkter. Tor Arne Fanghol pekte på at brukerne bare vil betale når de oppplever at innholdet har verdi, og derfor må innholdet være unikt. Man kan produsere unikt innhold på forskjellige måter, og Fanghol trakk blant annet frem bekvemmelighet, at leseren får rett informasjon på rett sted til rett tid, og brukerens opplevelse av innholdet som viktige aspekter.
Hvilken forretningsmodell skal man velge?
Men vil brukerbetaling på nett løse alle bransjens prodlemer? Patrik Wikström, førsteamanuensis ved Jönköping International Business School, pekte på at hittil har mediene kunnet klare seg med forretningsmodeller basert på asymmetrisk informasjon, hvor publikum har betalt for å få tilgang til informasjon de ellers ikke hadde fått tak i. I dagens digitale verden blir denne forretningsmodellen imidlertid vanskeligere og vanskeligere å opprettholde.
Spørsmålet alle stiller seg er dermed; hvilken forretningsmodell er den beste? Hvilken skal man velge? Det danske rådgivingsfirmaet Kontrabande har i samarbeid med konsulentbyrået Wemind sett på ulike initiativer til til nytenkning rundt finansiering av journalistikk i 22 land. Søren Schultz Jørgensen, journalist og konsulent i Kontrabande, sa i sitt innlegg at innovasjonen i bransjen ikke nødvendigvis kommer fra de store spillerne. Noen ganger kan det faktisk også være en hemsko å være stor.
I Kontrabandes rapport identifiseres seks ulike forretningsmodeller, hvor betaling for innhold og annonser fremdeles har en sentral plass. I tillegg kommer også forretningsmodeller som inntekter fra andre produkter, minskede kostnader gjennom omorganiseringer, syndikeringer og partnerskap, og fond og donasjoner (rapporten kan lastes ned her — pdf-format).
Inntekter fra fond og donasjoner er en trend som spesielt har gjort seg gjeldende i USA. Sven Egil Omdal, mediekommentator og journalist i Stavanger Aftenblad, pekte på mange av de samme inntektstrendene som Jørgensen i sin presentasjon av initiativer som foregår i USA. Omdal viste blant annet til Voice of San Diego, som er nettopp et fondsfinansiert nettmedium som utelukkende satser på tung journalistikk. Likevel hevdet Omdal at selv om kvaliteten på mye av det som blir startet opp er god, så er det “ingen balanse mellom det som blir skapt og det som går tapt”.
Lærdom fra musikkindustrien?
Musikkindustrien er kanskje den bransjen som hardest har fått kjenne hvordan digital utvikling kan gå utover inntektsgrunnlaget. Musikere og plateselskap har måttet ta opp kampen med pirater som tilbyr musikk gratis, og Patrik Wikström mente at det ikke er umulig at resten av medieinduistruen kan dra nytte av lærdommer musikkindustrien har gjort seg. Spørsmålet musikkbransjen har måttet stille seg er “hvordan konkurrerer man med gratis?”.
Wikström gav et innblikk i hvordan musikkindustrien tenker rundt dette spørsmålet, og et hovedpoeng også i denne bransjen er at det lønner seg å finne en nisje som gir eieren av innholdet kontroll, og som vanskelig kan tilbys gratis. Han viste også til “pakketering” og “bundling” som mulige måter å konkurrere med gratis på. Å tilby ulike elementer sammen på en bestemt måte vil gjøre det vanskeligere for pirater å tilby nøyaktig det samme innholdet gratis.
[…] This post was mentioned on Twitter by Thor Bjarne Bore, Bjarne Buset. Bjarne Buset said: RT @thorbjarnebore: “Skal du ta deg betalt digitalt, må du lage annerledes produkter” http://bit.ly/8ZwoVH […]