Hanne Katinka Halvorsen, Pallavi Puri, Oda Børeng, Vartika Sarna og Belma Focak ved Oslo Katedralskole står sammen bak vinneren av andrepremien i Fritt Ord-konkurransen 2011. Vox Publica presenterer her elevgruppens egen oppsummering av arbeidet.
Oppsummering
Vi er en gruppe jenter som går sisteåret på Oslo Katedralskole. I løpet av høsten 2010 skrev vi en fordypningsoppgave som omhandlet motebladet Det Nye. Vi fokuserte på fem utgaver av bladet; nr. 42, utgitt 1960, nr. 26, utgitt 1973, nr. 26, utgitt 1984, nr. 4, utgitt 1996 og nr. 8, utgitt 2008. For å gi oppgaven en kreativ vri, bestemte vi oss for å forme den layoutmessig som et moteblad.
Årsaken til at vi valgte nettopp Det Nye var at det var det første bladet i Norge som fokuserte på ungdommen. Ved å analysere bladet håpet vi på å få et innblikk i hvordan ungdommens hverdag var på siste halvdel av 1900-tallet, samt se hvordan bladet endret seg i takt med samfunnet. Vi måtte velge en vinkling på oppgaven, og valgte derfor følgende problemstilling: analysere Det Nye gjennom 50 år, samt se på hvordan kvinnens rolle kommer frem i bladene.
For å svare på problemstillingen så vi på de ulike sjangrene vi fant i bladet, og tok for oss hvilke endringer som har skjedd i løpet av årene. Sjangrene var mange, men blant annet så vi på reklamer, reportasjer, intervjuer, betroelser og leserinnlegg. I tillegg så vi på utviklingen innenfor layout, forside, målgruppe, salgstriks og språk. Sist, men ikke minst, så vi på hvordan kvinnerollen blir gjenspeilet i bladene, og hvordan den har endret seg.
I løpet av arbeidet kom det tydelig frem at Det Nye har gjennomgått store endringer. Kort og konsist kan vi konkludere med at bladet har gått fra å være et ukentlig ungdomsblad til å bli et ettertraktet moteblad for kvinner. Utviklingen viser også at den økonomiske og teknologiske situasjonen i Norge har forbedret seg enormt. Et eksempel er endringen av forsiden fra 1960 til 2008. Den har gått fra å se nærmest ut som en tegning, til å bli et godt retusjert fotografi. Vi har også sett at likestillingskampen har blitt mindre og mindre aktuell i løpet av årene, i takt med at bladet har blitt mer og mer ”liberalt”. Det vil si at det har blitt større åpenhet rundt temaer som tidligere var tabu, for eksempel sex og homofili.
Kvinnerollen var viktig for fordypningsoppgaven. I 1960 ble kvinnen fremstilt som en hjemmeværende mor med mann og barn. Likevel så det ut som om ungdommen begynte å engasjere seg mer og mer i likestillingsdebatten. På 70-tallet så vi at kvinnen godt kunne være en av guttene. Neste tiår var resultatene av likestillingskampen svært tydelige, med blant annet et fast innlegg av en kvinnelig lege, samt de økende utdanningsmulighetene for begge kjønn. På 90-tallet ble kvinnen portrettert som en arbeidende husmor. Hun skulle prioritere arbeid på lik linje som mann og barn. På 00-tallet var kvinnen en ”superwoman”. Hun skulle være naturlig, pen, trent og flink med både arbeid, mann og barn.