Direktør for Kunstmuseene, Erlend G. Høyersten, er svært fornøyd med å ha fått kunstnerne til Bergen. Utstillingen i sin helhet vil kun bli vist ved Kunstmuseene i Bergen. Åpningen var 4. oktober, og utstillingen står til 3. februar 2013.
— Vi fikk en henvendelse fra en kurator her i Bergen, Bjørn Inge Follevaag, som hadde kontakt med den kinesiske kuratoren Feng Boyi. Det er Boyi som har gjort det mulig for oss å ha denne utstillingen. Han syntes det var interessant å ha en kinesisk utstillling i Norge, et land så langt borte og så annerledes enn Kina. Vi har også sett at det er stor nysgjerrighet rundt kinesisk kultur og samfunn her i landet.
Feng Boyi hadde kontakt med Ai Weiwei og de ni andre kunstnerne ble valgt ut i fellesskap.
— Etter at Boyi hadde vært på besøk i Bergen for å se utstillingsrommene og kjenne på stemningen, dro vi ned til Kina og valgte ut kunstnere i forhold til temaet vi ville utstillingen skulle ha og de rommene som skulle brukes. Vi ønsket å finne etablerte kunstnere som forholder seg bevisst til kinesisk samfunn og kultur, og ikke den glinsende, markedsorienterte kunsten man ellers ser mye av i Kina.
Kunst og politikk
Det politiske fokuset er en fellesnevner for de ti kunstnerne. Utstillingen skal gjennom kunsten belyse ulike temaer innenfor det kinesiske samfunnet, både i dagens samfunn og i et historisk perspektiv. Sosial samhørighet, individets rolle og forholdene rundt opposisjonelle ytringer er temaer som bringes på bane. Likevel ønsker ikke Høyersten at man kun skal se på kunsten i en politisk kontekst.
— Vi ønsker først og fremst å vise frem god kunst. Alle verkene er systemkritiske, men man mister mye dersom man kun ser på verkene som politiske ytringer. Det vi håper på er å gi folk en dypere forståelse av hvordan det kan være å leve i det kinesiske samfunnet.
Utstillingen blir også verdenspremiere for Ai Weiweis siste installasjon og består av tre avdelinger. På Stenersen vil de ulike kunstnerne ha hvert sitt rom til disposisjon, og i tillegg til Ai Weiweis installasjon i Lysverket vil det på galleri 3,14 være en egen gruppeutstilling med fire av de ti kunstnerne.
Se video fra Kunstmuseene i Bergen med presentasjon av Ai Weiweis installasjon og arbeidet bak:
Kropp, individualisme og samfunn
Utstillingen på galleri 3,14 er kalt Skin, Flesh and Bone og her bruker kunstnerne kroppen som metafor på ulike aspekter ved det kinesiske samfunnet. Også denne er kuratert av Feng Boyi.
— Denne utstillingen er mer spisset tematisk og det brukes ganske ekstreme virkemidler, forteller Malin Barth, direktør ved galleri 3,14.
— Verkene handler mye om kunstnernes egne opplevelser, og ved å bruke kroppen som metafor speiler de på ulike måter hvordan det er å vokse opp og leve i det kinesiske samfunnet. Kina er et land i enorm utvikling hvor fokuset holder på å skifte fra den kollektive bevisstheten landet tradisjonelt har hatt, til et samfunn hvor individet har en større plass. Temaer som oppdragelse, omsorg og egenverd blir sentrale.
Barth tror nordmenn vil kunne kjenne seg igjen i tematikken, selv om Kina er et ganske annerledes samfunn.
— Vi ønsker å presentere kunst som har en aktualitet i det landet den er skapt i, men som også kan åpne for en dialog om vårt eget samfunn og hvordan vi lever.
Omfattende program
Foruten de tre utstillingene vil det bli holdt debatter, omvisninger, foredrag og filmvisninger i dagene fremover og utover høsten. 7. oktober vil man få muligheten til å møte syv av de ti kunstnerne som har bidratt til utstillingen, samt kurator Feng Boyi. Høyersten er spent på publikumsoppmøtet.
— Disse kunstnerne har skapt lange køer ellers i Europa. Vi venter egentlig stor interesse, men det er alltid vanskelig å si.
Den store stjernen, Ai Weiwei, er nektet utreise fra Kina grunnet beskyldninger om skatteunndragelse og får dermed ikke vært med på verdenspremieren på sitt nye verk.
Artikkelen ble først publisert i nettmagasinet Vinkel.