I 2003 sendte TV2 en klage til EFTAs overvåkningsorgan (ESA). TV2 mente at NRK brukte lisensmidler til å dumpe annonseprisene på tekst-tv og internett. Det er ESAs oppgave å vurdere om Norge overholder forpliktelsene i EØS-avtalen, blant annet når det gjelder bruk av offentlige midler til mediestøtte. I etterkant av klagen begynte ESA å undersøke organiseringen av NRK. Undersøkelsene har ført til en rekke endringer i styringen av lisensinstitusjonen, der NRK-plakaten (pdf) som ble foreslått i 2007 kanskje er den viktigste.
Nå, syv år etter ned opprinnelige klagen, er ESA fornøyd og har avsluttet undersøkelsene sine. I en pressemelding peker ESA på noen siste endringer i reguleringen av NRK. Særlig ett punkt er viktig:
Any significant amendments of NRK’s public service task will be subject to a new entrustment procedure, carried out prior to the inclusion of a new service. The assessment of each proposed new service will be based on verifiable national criteria in the form of an added public value test which will be developed by the Norwegian authorities. The final decision on whether to include a new service will take into account opinions of competent independent national authorities (such as the Media Authority) and other observations in a public consultation.
Dette er en beskrivelse av den såkalte ”public value”-testen Kulturdepartementet foreslo i fjor høst. Opplegget innebærer at alle planer om vesentlige endringer i NRKs tilbud skal gjennom en ekstern vurdering foretatt av Medietilsynet. Prosessen skal også inkludere innspill fra konkurrenter og andre interessenter. NRK kan bare sette i gang selve tjenesten hvis denne testen ender med positivt svar. De private medieselskapenes innspill i mediestøttedebatten så langt kan tyde på at ”public value”-testen bli en viktig arena for diskusjon om hva vi skal med NRK.