Det er snart gått tre år siden forrige redesign av Vox Publica. Dette designet er funksjonelt og oversiktlig og har tjent oss godt i denne perioden, men nettverdenen endrer seg hurtig. Det enkleste eksemplet er selvsagt den raske veksten i bruken av smarttelefoner og lesebrett. For to år siden benyttet 1 prosent av våre brukere en mobil enhet, nå er det 8 prosent. Andelen vil helt sikkert fortsette å stige. Både fordi bruken av slike maskiner generelt øker i samfunnet, og spesielt fordi neste versjon av nettmagasinet vil være tilpasset mobile enheter.
Nye Vox Publica vil nemlig bli laget etter prinsippene for responsivt webdesign. Dette betyr at designet av nettmagasinet automatisk vil tilpasse seg skjermstørrelsen på enheten brukeren benytter.
Leserstatistikken vår viser at brukerne benytter svært mange ulike skjermstørrelser. Leser du oss i et stort skjermvindu (1000 pixler bredt eller mer), vil magasinet vises i maksimal bredde og med alle visuelle elementer (for eksempel vil sidene ha to eller tre kolonner med innhold). Bruker du en smarttelefon, ser du en versjon med bare én kolonne, der de øvrige elementene flyttes ned under den prioriterte kolonnen. Slik skal også mobilbrukere få en fullverdig opplevelse av magasinet, ikke en nedstrippet spesialversjon for mobil slik det lenge har vært vanlig å servere leserne.
Et norsk eksempel på responsivt webdesign er nettmagasinet Energi og Klima*. I likhet med Vox Publica er det laget med WordPress. Få nettaviser har i dag et responsivt design, men et unntak er Boston Globe, som har fått mye positive tilbakemeldinger på arbeidet de har gjort.
I det nye designet ønsker vi å gå mot et åpnere, enda mer magasinaktig preg (til høyre ser du et utkast til artikkelside). Konseptet med forsideplakat som illustrasjon til hovedartikler vil bli et veldig tydelig element. Blant tingene vi vil endre, er de mange boksene og rammene i dagens layout. Vi vil heller bruke tynne linjer for å skille innholdselementer fra hverandre.Målet er å modernisere Vox Publica på en slik måte at det blir mer fristende å bruke magasinet, samtidig som det seriøse preget beholdes.
Litt om programmering (mer kommer i senere innlegg): I designprosessen utformer vi html-kode i henhold til prinsippene i HTML5, blant annet i form av en mer semantisk “markup”. Semantisk markup er viktig både i dag og med tanke på fremtiden. Per i dag er det viktig å ha en god struktur på kildekoden, samt at websider også kan tolkes av ulike brukertilpassede skjermer, som for eksempel skjermlesere. I fremtiden vil semantikken i websider bli viktig med tanke på enda mer kraftfulle søkemotorer.
CSS(3) gir oss muligheten til å utføre “media queries”. Media queries “sniffer” ikke type nettlesere, som tidligere løsninger har forsøkt å gjøre med ulike resultater, men serverer en responsiv webside på bakgrunn av faktisk skjermstørrelse klienten har. I tillegg har vi valgt å bruke en ikke-innebygd font. For å løse dette problemet, benytter vi åpne fonter og tjener dem ved hjelp av CSS3 via @font-face ‑attributten.
Et designarbeid innebærer mange valg, og vi prøver å være åpne for nye impulser. Et eksempel er de nevnte fontene, som blir tema for et senere innlegg på denne bloggen.
Teamet som jobber med designprosjektet er webansvarlig Erlend Andresen, illustratør Håvard Legreid og redaktør Olav A. Øvrebø.
*Energi og Klima er ikke et helt tilfeldig valgt eksempel. Det er designet av Daniel Strietzel, hovedmannen bak dagens Vox Publica-design og tidligere webansvarlig her. Og Olav A. Øvrebø er redaktør også for Energi og Klima.