Ukepressen har i lang tid kjempet for å bli innlemmet i momsfritaksordningen, men uten hell. Publikasjoner som går under denne betegnelsen betaler full avgift, som beløper seg til omkring 450 millioner kroner i året.
Momsfritaket er et svært aktuelt tema når Mediestøtteutvalget nå skal ”foreta en helhetlig vurdering av bruk av økonomiske virkemidler på medieområdet”, som det star i mandatet. På den åpne høringen i Oslo torsdag denne uken representeres ukepressen av Mediebedriftenes landsforening (MBL).
I 2007 klaget Magasin- og Ukepresseforeningen, (i dag en del av MBL) saken inn for ESA, med begrunnelsen ulovlig forskjellsbehandling. I klagen argumenterte foreningen blant annet med at aviser og ukeblader konkurrerer på samme marked; innholdet er for likt til at det kan gjøres et så kraftig skille. Også Fagpressen støttet opp under denne klagen; at noen aviser mottar både pressestøtte, og indirekte støtte ved momsfritaket, er med på å hindre effektiv konkurranse i markedet.
ESA konkluderte med at det ikke er noe skille mellom aviser og ukeblader. Etter deres syn konkurrerer disse på samme marked, og momsfritaket blir derfor å anse som forskjellsbehandling av konkurrenter — og dermed som ulovlig statsstøtte. I svarbrevet (pdf) skrev Finansdepartementet, som har ansvar for denne saken, at Norge selv må kunne bestemme om landet skal ha momsfritak for aviser, og at dette har vært en del av det norske merverdisystemet siden 1970. Det vises også til at EUs avgiftsdirektiv tillater bruk av reduserte satser, inkludert nullsatser, på en rekke vareslag, og det er lignende ordninger i andre europeiske land. Det påpekes at ukepressen ikke oppfyller kravene staten stiller til publikasjoner som innlemmes i momsfritaksordningen:
[…] the main goal of government media policy, and of the zero-rated VAT on newspapers, is to promote the democratic function of the media. In order to participate actively in the democratic society, citizens need broad access to news and information on a wide range of public matters […] Opposed to newspapers, weekly press publications do not, and cannot, function as a primary sources of general information.
Talsmenn for ukepressen påpeker på sin side at et momsfritak også for ukeblader og magasiner er i tråd med konklusjonene fra Ytringsfrihetskommisjonens innstilling om at ytringsfrihetslovgivningen skal være «medienøytral», altså at ytringsfriheten må omfatte alle medier på lik linje.
Endelig svar på denne saken håper tidligere direktør for Magasin- og Ukepresseforeningen Karen Eldbjørg Toven vil komme innen 2010. Hun understreker i et innlegg på foreningens nettsted:
Vi håper at en slik avgjørelse kan bidra til likebehandling og økt mediemangfold og 0‑moms for alle publikasjoner. […] avgjørelsen – foreløpig eller endelig – betyr ikke at avisene må ilegges moms. Den betyr likebehandling av ulike papirtyper og utgivelsesfrekvenser.”
På kampanje.com listes det også opp andre alternative utfall: at momsfritaket oppheves i sin helhet, at 0‑satsen oppheves; lav felles sats innføres, eller at dagens ordning fortsetter.
[…] Ukepressens kamp for momsfritak Mener avisenes momsfritak er ulovlig forskjellsbehandling. Av Line Thams Reiersen […]