Finans- og mediekrisen er alvorlig og rammer journalistikken hardt. Men nedgang erstattes av oppgang. Krise blir det først hvis idealene og verdiene som fremmes av frie medier forsvinner i dragsuget. Da har vi alle tapt.
Det er bakgrunnen for Norsk Journalistlags kvalitetskampanje “Midlertidig krise — alltid kvalitet”. Å definere journalistisk kvalitet er sammenlignet med å spikre en pudding til veggen. Reaksjonene viser at ”kvalitet” ikke er et enkelt begrep å håndtere:
— Jeg spyr av debatten om kvalitetsjournalistikk (Kjell Aamot, tidligere konsernsjef i Schibsted).
— Ja, det er naivt å tro at så store kutt ikke gjør noe med produktet, så ja, jeg er redd for kvaliteten (Anne Aasheim, tidligere sjefredaktør i Dagbladet).
— Nyheter koster, og det er ingen tvil om at etikk og kvalitet havner langt, langt bak i køen når budsjettene lyser rødt (Kristjan Molstad, journalist i Aftenposten.no).
NJ er opptatt av at kvalitet angår alle plattformer, alle journalistiske genre og alle typer journalistikk; like mye i sport og underholdningsverden som i politikk og næringsliv. Og like mye i lokale som sentrale medier, på nett som i fagpressen, i BT som i Bygdebladet.
Melk eller rødvin?
Kvalitet er ikke lett å definere. Det blir som å spørre om du liker melk eller rødvin, Shakespeare eller Knausgård. Det dreier seg både om målbare størrelser som kilder, kvanta, tema og språk, og subjektive faktorer preget av kjønn, alder og interesser.
Og ikke minst dreier det seg om fraværet av journalistikk, unnlatelsene: Hvor stanser journalisten fordi budsjettet ikke tillater reiser, dokumentlesning eller langvarig graving.
Kvalitet kan vurderes gjennom metoden og etikken som legges til grunn, eller det journalistiske produktet. Men tanken på å opprette et vokterråd, en samling vise menn og kvinner, som med vekslende flertall skal vedta kvalitet eller ikke-kvalitet, frister ikke. Ikke minst fordi vi allerede har vårt Pressens Faglige Utvalg som feller dom ut fra medienes etiske regler.
I stedet har vi forsøkt å splitte ”kvalitet” opp i sentrale variabler i den daglige journalistiske prosessen, fra ånd til hånd:
- Ide: Hvor kommer ideene fra? Eget hode og redaksjon eller fra kommersielle og politiske informasjons- og PR-agenter? Hvordan er utviklingen over tid?
- Tema: Har vi balanse, bredde og dybde i temavalg?
- Metode: bruker vi ulike genre som referat, kommentar, analyse og undersøkende gravejournalistikk?
- Kilder: Har vi nok kilder og relevante kilder?
- Form: Har vi godt språk, bilder, grafikk og tilgjengelig presentasjon?
- Originalitet: Hvor stor andel er egenprodusert stoff i forhold til bruk av pressemeldinger og resirkulerte massehendelser?
- Unnlatelser: Hva gjør vi IKKE, hvilke mennesker og miljøer slipper unna, hvilke dører blir ikke banket på?
Mangfold og motstrid
Flere kan legges til. Poenget er at ”journalistisk kvalitet” kjennetegnes av både mangfold og motstrid (hurtighet vs dybde-bakgrunn) – og at ulike plattformer som nett og fagpresse har hver sine forrinn.
Når man er enig om hva kvalitet er, blir det også lettere å snakke om hva som truer. NJs debatt og spørreundersøkelse i samarbeid med Norsk Redaktørforening viser at kvaliteten er truet:
Økt tidspress i alle faser fra ideutvikling, innhenting, bearbeiding og presentasjon gir mindre rom for kritisk kreativitet, svakere kildekontroll, svekket evne til å starte ressurskrevende saker, mindre egenprodusert stoff og økt stoffutveksling, svekket skille mellom redaksjonelt stoff og annonser, ”amatørenes glade innmarsj” i form av økt borger-journalistikk, svekket coaching og kollegakontroll, mindre rom for kritisk evaluering, for å nevne noen.
Vi må styre teknologien, og vi må aldri utviske skillet mellom uavhengig journalistikk på den ene siden, og PR, propaganda, markedsføring, hjemmesider, Google og Twitter på den andre siden.
Livsfarlig
Kampen for kvalitet må føres på flere arenaer. Myndighetene har ansvar for å oppfylle Grunnlovens forpliktelse, eierne må utvise publisistisk ansvar og unnlate å tappe mediene for ressurser til å utføre samfunnsoppdraget, redaktører og journalister må utnytte ny teknologi journalistisk.
NJ jobber for at norske journalister skal ha rammebetingelser som står i forhold til samfunnsoppdraget: Informere befolkningen, være en uavhengig vaktbikkje overfor statlige institusjoner og andre samfunnsaktører, og være en arena for samfunnsdebatt.
Til slutt: Noen har ytret ønske om at den offentlige mediestøtten skal gå til individuelle journalister som etter søknad skal utføre den kritiske journalistikken.
NJ mener det er en livsfarlig linje å begi seg inn på: Det kan virke som en sovepute og lette eierne for ansvaret med å gi mediene tilstrekkelige ressurser, og det vil virke demoraliserende på enhver redaksjon.
Kritisk, undersøkende journalistikk må ikke mystifiseres vekk til et journalistisk ”elitelag”. Kritisk journalistikk dreier seg ikke om dramatiske oppslag hver tredje måned, akkompagnert av pauker og fanfarer.
Den fremste kvaliteten i norske medier er det finmaskede nettet av rapportører som daglig overvåker kirke og stat, eldreomsorg og barnehager, vannverk og næringsliv, idrett og trygderett. Den jobben kan bare utføres av profesjonelle redaksjoner med tradisjoner bakover og ambisjoner fremover.
[…] This post was mentioned on Twitter by Olav A. Øvrebø, Schibsted news. Schibsted news said: Kvalitet i krisetider — Vox Publica: https://voxpublica.no/2010/03/kvalitet-i-krisetider […]