Bloggen Webmonkey beskriver et vakkert eksempel på hva som kan skje når en avis får et åpent API (programmeringsgrensesnitt).
The Guardian har nylig lansert et slikt med sin åpne plattform. Både teknologisk og økonomisk er dette et spennende prosjekt som kan vise vei både for medier og andre virksomheter som vurderer å dele sine data med andre.
Om du er opptatt av brukervennlighet, lesbarhet eller å senke barrierene for å lese nyheter, ta en titt på Today’s Guardian på guardian.gyford.com og les tankene bak hos skaperen; Phil Gyford.
Dette er en av potensielt mange utgaver av The Guardian som eksterne utviklere kan lage med deres Open Platform API.
Om dette er en teknisk modell noen av de norske aktørene faktisk vil gjennomføre, gjenstår å se. NRKbeta har diskutert saken ved flere anledninger.
Men hva betyr dette?
Vel, det er en hel del ting som er usikkert, som det økonomiske aspektet ved å tilby et API. Det er avveininger som vil være ulike fra aktør til aktør, som premissene for bruk av API-et. Du kan lese om dette og om intensjon, bakgrunn og idé på Guardians FAQ.
Videre er det et spørsmål om DX1, API-ets omfang, hva kan vi få ut av det og hvor nyttig innholdet er. Dette leder til det mest innlysende: The Guardian får potensielt spredd materialet sitt, inkludert reklame, til nye brukere. Hvem som helst kan lage nye tjenester av innholdet2. The Guardian for iPad, iPhone, Android, PlayStation og Xbox — hvem som helt kan lage slike tilpasninger om de ønsker. Sær-sammensettinger av nyhetene (jeg hater sportssidene) lar seg gjøre etter hvilke som helt preferanser, på tema, stikkord, tid osv. Som en base for analyse er det også et betydelig potensial her. Denne listen kan vokse.
Dette betyr altså flere ting, men en ting er viktigere enn andre: dette er en utprøving av en distribusjonsform, forankret i en økonomisk idé3 for en mer smidig og fleksibel håndtering av nyhetsartikler. Det er en teknologisk drevet prosess som passer godt med moderne informasjonssystemarkitektur (løst sammensatte enheter, tjenester) og som bør følges med en viss interesse. Det er et praktisk grep fra en presset bransje. Utfallet og utviklingen av slike grep og prosesser tror jeg vil forme en avgjørende faktor i rangeringen av vestlig presse de kommende årene. Noen skal ut, andre skal inn. Kun de beste får plass.
1. DX = developer experience, ideen om brukeropplevelser, UX — User eXperience, snudd på hode. Rett og slett: er det trivelig å jobbe mot dette APIet.
2. Hva som er lov og ikke er beskrevet i FAQ’n.
3. Teknologiutviklingen i mediebransjen har tidvis vært ensporet på antall lesere, og glemt økonomien i det hele. For detaljer, se Pablo Boczkowskis, Digitizing the News: Innovation in Online Newspapers (The MIT Press, 2005).
Nok et interessant API-relatert initiativ fra Guardian: Hvis du bruker WordPress (som vi i Vox Publica) kan du nå via en plug-in publisere Guardian-artikler direkte på ditt eget nettsted. Det følger med annonser som Guardian får inntektene fra. Avisen forsøker med andre ord konsekvent å spre sitt innhold og data via flest mulig “kanaler”.