NRK regner med at antall husstander som betaler lisens — eller kringkastingsavgift, som det formelt heter — vil øke med 15.000 neste år, til 1.820.000. Det vil gi nær 200 millioner kroner mer i kassen, hvis Stortinget går med på NRKs ønske om en økning på 90 kroner pluss merverdiavgift på neste års lisens. Tallene går fram av NRKs budsjettforslag for 2008.
Økningen i antall lisensbetalere kommer til tross for frykt for at lisensgrunnlaget på sikt vil svekkes fordi folk kan se TV på PC-er og mobiltelefoner. Årsakene til økningen er sammensatte. Noe av den skyldes forbrukernes tilsynelatende umettelige behov for å anskaffe seg ny forbrukerteknologi. Noe skyldes en omlegging blant andre NRK selv har satt i gang.Bakkenett-effekten
Det nye digitale bakkenettet for fjernsyn lanseres i begynnelsen av september i Rogaland og skal dekke 95 prosent av landets husstander i løpet av 2008. Overgangen fra dagens analoge sendenett til det digitale er en av de teknologiske endringene som hjelper NRK med å øke antallet lisensbetalere. Alle som skal se TV via det nye bakkenettet må kjøpe en dekoder, og elektronikkforhandlerne er pålagt å rapportere inn navn, adresse og fødselsnummer på kjøperen til NRKs lisensavdeling i Mo i Rana.
Man forbinder gjerne lisensen med selve TV-apparatet, men definisjonen av “fjernsynsmottaker” har lenge dekket også slikt utstyr som dekodere for satellitt-TV og video- og DVD-spillere med tuner. Kjøperne av dette utstyret blir altså også innrapportert, og får lisensregningen i posten — hvis de ikke står i lisensregisteret fra før.
— De fleste vet nok ikke dette, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Forskriftene om fjernsynsmottakere er det juridiske grunnlaget for innrapporteringen.
Det digitale bakkenettet gjør det altså litt vanskeligere for den som ønsker å være “tyvtitter”, siden man må anskaffe dekoder. Erik Andersen har ingen prognoser for salget av bakkenett-dekodere, men anser at det potensielle totalmarkedet ligger et sted fra 500.000 til 1,1 million dekodere.
Flatskjerm-effekten
En vel så viktig “agent” for NRKs lisenskontor er flatskjermbølgen. I fjor ble det solgt 470.000 slike TV-er, en økning fra ingenting på fem år (se figur). Bransjen regner med å selge over 500.000 flatskjerm-TV-er både i år og neste år.
— Folk kjøper TV nummer tre, fire og fem i huset, sier Andersen.
Flatskjermspredningen kan også komme bakkenettet til gode. Forbrukere som for eksempel har satellitt-TV på sitt hovedapparat, kan komme til å kjøpe bakkenett-dekoder til sine øvrige TV-er. Hyttemarkedet blir også viktig for bakkenettet.
— Hver gang det kommer en ny teknologi, gir dette en synergieffekt som vi får nytte av, sier avdelingsleder for lisensavdelingen i NRK Freddy Lysfjord.
De yngre er særlig ivrig på nytt utstyr, og dette gjør teknologieffekten i lisensregisteret enda tydeligere.
— Som regel er det yngre grupper som ikke er registrert, og de er også innovatører, sier Lysfjord.
Internett og mobil bekymrer
Men ny teknologi og nye bruksmønstre virker ikke bare til lisensinnkrevernes fordel. TV-bilder formidles nå også på web-TV og mobil. Salg av PC-er og mobiltelefoner innrapporteres imidlertid ikke til lisensavdelingen. NRK gikk i 2005 inn for å gjøre salg av PC og mobil rapporteringspliktig, men har ikke fått gjennomslag i Kulturdepartementet. I stortingsmeldingen “Kringkasting i en digital fremtid” som ble lagt fram i mai, konkluderer departementet med at dette ikke er nødvendig — ennå. En videreføring av dagens system “vil kunne sikre NRK et tilfredsstillende finansieringsgrunnlag,” vurderer departementet.
Men Erik Andersen i Elektronikkbransjen mener tiden for en endring er overmoden allerede. Årsaken er at TV-titting via PC-er ikke fanges opp.
— Dette er ute av kontroll for lenge siden. Den gammeldagse lisensordningen er uthulet, sier Andersen.
Han peker også på bruken av TV-kort i PC-er. Rundt 1 prosent ser TV på denne måten, ifølge Andersen. Salget av slike kort innberettes ikke til lisensavdelingen.
Departementet skriver at det fortløpende vil evaluere “avgiftssystemenes effektivitet”. Med andre ord: Hvis det blir en masse-overgang av seere fra lisenspliktig TV-utstyr til internettbasert TV og mobil-TV, kan det bli nødvendig å endre reglene likevel. Men det er utvilsomt et viktig poeng at så lenge nesten alle har TV og internett, er det i praksis overflødig å gjøre PC-er lisenspliktig. Man skal jo uansett bare betale én lisens per husstand.
I stortingsmeldingen drøftes alternativer til lisensen for fremtidig finansiering av NRK. Et av alternativene er å finansiere NRK direkte over statsbudsjettet, en mulighet flere av debattantene i Vox Publicas åpne netthøring har tatt til orde for. Også skribenten Øyvind Strømmen konkluderer slik i sin debattartikkel.
Singel-samfunnet gir tvetydig effekt for NRK
Store endringer i den sosiale strukturen i samfunnet virker i høyeste grad inn på NRKs inntekter. Siden 1980, da NRK-monopolet begynte å vakle, er det blitt intet mindre enn en halv million flere husstander i landet. Samtidig som folketallet har økt har husstandene blitt stadig mindre. I 2007 er det i gjennomsnitt 2,2 personer per husstand, mot 2,7 i 1980.
Flere husstander med færre personer i hver er i utgangspunktet veldig gode nyheter for NRK, siden lisensen regnes per husstand. Siden 1980 har NRKs lisensinntekter økt med nesten 2 milliarder kroner, justert for inflasjon. Økningen i antall husstander forklarer noe av denne veksten (se figur).
Hele det teoretiske inntektspotensialet får ikke NRK ut. Ifølge Freddy Lysfjord ved lisensavdelingen er andelen husstander som ikke betaler lisens i dag 11,3 prosent, og denne andelen har økt noe de siste årene. Posten Norge opererer i dag med 2,02 millioner husstander eller såkalte adressepunkter i Norge. Andelen på 11,3 prosent “tyvtittere” gir ikke et korrekt inntrykk av inntektspotensialet, fremholder Lysfjord. Det må korrigeres for flere forhold:
- Samboere som har disponible leiligheter som ikke brukes
- En stor andel pensjonister tilbringer store deler av året i utlandet
- Mange personer eier og bruker flere boliger — fritidsboliger og pendlerleiligheter. Det skal bare betales lisens for én bolig.
- Husstander der personen(e) lever under fattigdomsgrensen.
Tallene er usikre, men disse gruppene utgjør trolig til sammen opptil 140.000 husstander.
— Ovenstående medfører at det reelle inntektspotensialet er ca 3–4 prosent, sier Lysfjord.
Det tilsvarer rundt 80.000 husstander. Med andre ord går NRK glipp av opptil 160 millioner kroner i inntekter fra “tyvtitterne” som har unnsluppet lisenskravet.
Lysfjord peker på at husstandsbegrepet var mye mer stabilt for bare ti år siden.
— Det er større mobilitet. Andelen som har privat adresse i Norge, men bor i utlandet, øker, sier han.
Samlet medfører mer flytende og mobile forhold i husstandene at det blir vanskeligere å holde oversikten for lisensavdelingen.
En smertegrense for lisensen?
NRK-lisensen er i år på 2119 kroner inkludert merverdiavgift. Justert for inflasjon får NRK inn dobbelt så mye lisenskroner i dag som i 1980.
Det er imidlertid vanskelig å si at en smertegrense er nådd for lisensen — eller hvor den måtte ligge. En meningsmåling som ble gjort i 2003, viste at andelen som ville finansiere NRK med lisens hadde økt siden 2000, fra 38 til 48 prosent. Andelen som ønsket et reklamefinansiert NRK var i 2003 på 36 prosent.
På den annen side viser undersøkelsen at det er en betydelig andel som ønsker å avvikle lisensordningen. Én lisensmotstander startet i vår et eget nett-opprop mot lisensen. Per 22. august hadde oppropet samlet 6203 underskrifter.