En hackday er egentlig litt av et vågestykke. Her skal folk med helt ulik fagbakgrunn møtes og i løpet av noen timer klare å klekke ut en god ide til en datakilde-basert nettløsning, utvikle ideen og til slutt helst arbeide fram en demo-versjon. Her kan det rakne både en og tre ganger underveis.
Det første som slo meg i går, var at alle deltakerne på MediArenas juledataverksted stilte topp motivert. De oppmøtte var delt inn i fem lag som umiddelbart strenet inn i sine tildelte kontorceller og satte i gang. Pausene var få og korte.
MediArena hadde skaffet seg betraktelig fallhøyde ved å utlove stipender på 20.000 kroner til de to beste prosjektene. Men også her lønte det seg å ta risiko. “Arbeidstiden” var omme kl. 18, og da vi møttes to timer senere leverte alle lagene inspirerte presentasjoner av gode prosjekter.
Juryen, der jeg var med, kåret disse vinnerprosjektene (flere detaljer, screenshots osv. kommer etter hvert som jeg får tak i dem):
- Finn ditt gode liv: Laget var sammensatt for anledningen av folk fra designbyrået Haltenbanken, Ideas2Evidence og CMR. “Finn ditt gode liv” er en nett-tjeneste og iPhone-app laget ved å sammenstille og visualisere datakilder. Tre testversjoner: Nummer en — nummer to — nummer tre. Brukeren skal hjelpes til å finne fram til det bostedet (kommune, bydel, nabolag) som er best for ham/henne, ut fra hvilke krav man stiller til et godt liv. Laget brukte til dette data om kommune-Norge fra Kostra, kartdata og ulike data fra SSB. Løsningen som ble demonstrert tok utgangspunkt i Hordaland, men konseptet kan lett utvides til å gjelde hele Norge, andre land osv. Brukeren kan i løsningen velge mellom parametre hun mener er viktig (og vektlegge disse ulikt). Laget tok i bruk Protovis javascriptbibliotek som hentet data fra Google-regneark. Se også lagets presentasjon.
- Budvis — tjeneste for datavisualisering: Også dette var et sammensatt lag, der en designer fra Grandpeople slo seg sammen med webutviklerne Grimelid og Nes. “Budvis” (demo) er tenkt som en tjeneste for den som ønsker å visualisere datasett og vise det fram på f.eks. eget nettsted eller blogg. Laget tok i bruk javascript som genererer et treemap (som ble modifisert for å gi et raffinert visuelt inntrykk). “Budvis” fikk ros for et smart konsept som møter et åpenbart behov. Riktignok finnes det etter hvert en god del tilgjengelige verktøy for visualisering, men få av dem er så tiltalende som det laget skisserte. Se også deres presentasjon.
De øvrige lagene ble også møtt med klappsalver. Laget fra Bergens Tidende presenterte Bergen kommunes budsjett som et “nettbrettspill” døpt “Kommunopol”. Gjennom dette “Monopol”-inspirerte spillet skal brukeren selv fordele skattepenger og få erfaring med å prioritere budsjettposter.
Et sammensatt lag fra Kyber, Orangeriet og Essens tok også i bruk et spillelement i sitt konsept. Også her var data fra Bergen kommunes budsjett utgangspunktet. Ved å svare på spørsmål, skulle brukeren ledes fram til en forståelse av budsjettets relevans for henne. Laget brukte også tagging for å kunne knytte budsjettet til nyhetsdekning i nettmediene.
Laget fra Keyteq ville hjelpe folk til å se sammenhenger i budsjettet, og samtidig lage en ressurs medier kunne benytte seg av. Løsningen skulle vise hva budsjettendringer kunne få å bety for velgerne. Også Keyteq hadde lagt arbeid i en gjennomarbeidet visualisering (se demoside).
Hva kan vi så lære av dataverkstedet? Her er noe av det jeg noterte meg:
- Avgrensing fremmer kreativitet: Lagene ble tvunget til å velge mellom tre datasett — Bergen kommunes budsjett for 2011, Kostra og et datasett om pendling fra Hordaland fylkeskommune. Avgrensingen reduserer tiden som går med til å lete etter interessante data, og man kommer fortere på idesporet.
- Informer på forhånd: Utfyllende informasjon om datagrunnlag og opplegg var publisert på forhånd, noe som sikkert hadde fått i gang ideskapingen hos mange allerede i forkant.
- Kompetansespredning: Mange av lagene som deltok hadde åpenbart en særdeles heldig sammensetning av kompetanse innen programmering/utvikling, design, analyse og journalistikk. Med litt flaks gnistrer det av samarbeidet fra første øyeblikk.
- Ikke undervurder design: Det var påfallende hvor visuelt tiltalende mange av prosjektene var. Dette er noe å tenke på for alle som jobber med datajournalistikk og databaserte prosjekter.
Jeg vet ikke hvor viktig stipend-gulroten var for deltakerne. Kanskje den ga ekstra inspirasjon, men på meg virket det som faglig ærgjerrighet og konkurranseinstinkt var nok til å få folk til å yte sitt beste.
Flere skriverier om juleverkstedet:
[…] This post was mentioned on Twitter by Olav A. Øvrebø, MediArena. MediArena said: RT @voxpubl: Fakta først: Intens mekking på dataverkstedet http://bit.ly/ecIerS […]