— Folk må skjønne at selv om det er gratis å være med, så er det ikke det. Jo mer informasjon du legger inn, jo mer tjener Facebook, sier informasjonsrådgiver Lars-Henrik P. Michelsen i Datatilsynet.
Facebook planlegger børsnotering om et års tid. Med en brukermasse på 750 millioner er det ingen tvil om at tjenesten sitter på en betydelig mengde informasjonskapital.
— Det er viktig at folk er klar over at alt er frivillig. Derfor er det viktig at brukerne har kontroll. Opplysninger skal ikke bli publisert uten ditt samtykke, sier Michelsen.
Informasjonen er såpass verdifull at Michelsen mener at det er grunnen til at det er så vanskelig å slette en brukerprofil på Facebook.
— Det å slette en profil er veldig godt gjemt. Det er enkelt å deaktivere, men å slette en bruker permanent er veldig vanskelig, sier Michelsen.
— Når det er ”easy in” bør det også være ”easy out”. Facebook er like veldig mange andre der, det skal være vanskelig å slette en brukerprofil. Og hvorfor det? Profilen inneholder mye verdifull informasjon for Facebook.
Skreddersydde annonser
Facebook tilbyr skreddersydde målgrupper for reklamebransjen. Om et firma vil annonsere sine produkter til homofile menn i Bergen som stemmer Arbeiderpartiet, kan Facebook tilby denne målgruppen. Annonsører får vel å merke ikke tilgang til noen form for identifiserbar informasjon fra Facebook.
Datatilsynet har de siste årene jobbet systematisk med Facebook og nylig fikk de svar på en rekke spørsmål de sendte til det sosiale mediet. Der kom det blant annet frem at til og med det du skriver i fritekst-området, som status-oppdateringer, blir plukket opp av Facebook. Skulle du finne på å skrive en statusmelding om vindsurfing, vil du kunne oppleve å se annonser om akkurat det.
— Dette var en klargjøring som kom frem nå. Folk må være klar over at om de skriver mye om for eksempel vindsurfing, så kan Facebook tilby dem reklame om det, sier Michelsen.
— Vi gjorde en test der vi endret status fra å være i et forhold til å være singel. Da fikk vi opp annonser om dating. Lignende skjedde da vi skrev om en ferie i Roma. Da fikk vi annonser om helgeturer.
Umerkelige endringer
Datatilsynet opplever det som kritikkverdig at nye endringer i Facebooks systemer automatisk blir integrert hos brukerne. Dette gjelder spesielt endringer som påvirker personvernet.
— Det som burde vært praksis var at når det kom nye versjoner som påvirket personvernet, så burde dette vært noe du måtte velge i stedet for at det kom automatisk, sier Michelsen.
— Dette er kritikkverdig, men de bryter ingen lover.
Når det kommer nye versjoner og oppdateringer hele tiden, skal det mye til å følge med på absolutt alt. Michelsen mener også at standardinnstillingene burde vært annerledes.
— Utgangspunktet burde være å spre minst mulig. De som har lyst å dele alt skal få lov til det, sier han.
— Ikke tydelige nok
Hensikten med spørsmålene Datatilsynet sendte til Facebook var å klarggjøre hvordan Facebook henter inn og bruker personopplysninger. På spørsmål fra Brostein svarer Datatilsynet at det er for tidlig å konkludere med noe som helst, spesielt om Facebook bryter personvernet.
— Facebook er stort og forandrer seg stadig. Et svar kan gjerne generere nye spørsmål. Kjerneproblemet med internett er hvilket lovverk man må forholde seg til. Er det der serveren ligger, eller der brukeren er, spør Michelsen.
For Facebook er svaret gitt. Med sitt europeiske hovedkontor i Irland forholder de seg til personvernlovgivningen som gjelder for EU. Men også fra EU-kommisjonen er det kommet kritikk av personvernpraksisen, og kommissær Viviane Reding har varslet innskjerping av reglene.
Facebook har likevel tilpasset tjenesten sin for norske brukere. I Norge er det ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke. Som norsk bruker kan man be Facebook om å få bilder fjernet ved å fylle ut et lite skjema.
Er Facebooks ’Privacy Policy’ tydelig nok til at de rettferdiggjør alt de bruker personopplysningene til?
— Hadde alt vært tydelig, hadde vi ikke hatt behov for å sende brev. De har nok blitt bedre i forhold til tidligere versjoner, men det er fremdeles ikke perfekt, sier Michelsen.
Artikkelen ble først publisert i nettavisen Brostein.
[…] Vox Publica Share and […]