Meteorologisk institutt er for fjerde år på rad kåret av Synovate til statsetaten med best omdømme. Direktør Anton Eliassen tror instituttets frigivelse av værdata via yr.no har hatt mye å si:
Jeg tror bestemt at vår åpne datapolitikk bidrar til å gjøre oss godt likt. Målet med å gi ut data gratis henger sammen med vårt hovedmål, som er å sikre liv og verdier.
Det er godt mulig at dette stemmer, men det er nok også viktig her å skille mellom gratis data på den ene siden og presentasjonen av dem gjennom yr.no på den andre. Suksessen til yr.no har gitt Meteorologisk institutt veldig mye positiv omtale, som ikke nødvendigvis ville kommet hvis de bare hadde gjort sine data gratis tilgjengelig uten å inngå samarbeidet med NRK om yr.no samtidig.
I vår sammenheng, der vi forsøker å kartlegge status for frigivelse av offentlige data, er vi nysgjerrig på hva slags lærdommer andre virksomheter i offentlig sektor trekker av Meteorologisk institutts omdømmeseire. Blir de inspirert til å frigi mer av sine egne data for viderebruk? Eller blir de først og fremst inspirert av yr.no-eksemplet, og setter inn ressursene på å lage egne, forhåpentlig populære nett-tjenester?
Hvis det er den siste lærdommen som trekkes uten at data gjøres tilgjengelig i større grad enn i dag, blir det ikke noe av den innovasjonseffekten som er noe av begrunnelsen for arbeidet med å frigi mer av offentlig sektors data. Da kan vi isteden oppleve at offentlig sektors data blir brukt i den enkelte virksomhets kommunikasjonsstrategi, som et ledd i den evige kampen for mer ressurser.
Jeg kan ikke bedømme hvor mye nyskaping som har kommet ut av Meteorologisk institutts datapolitikk, men eksempler på eksterne tjenester er listet opp på yr.no.