I oktober 2010 skjedde det noe uvanlig i britisk mediepolitikk. Den nye regjeringen, representert ved det konservative partiets kulturminister Jeremy Hunt, gikk i forhandlinger med BBC om allmennkringkasterens finansiering. Det uvanlige var at dette skjedde utenfor den faste revisjonen av BBCs oppdrag, og at partene ble enige i løpet av et par-tre dager. Normalt bruker de et par år. Resultatet av forhandlingene var at lisensen ble frosset på dagens nivå de seks neste årene, og at denne lisensen skal dekke noen ny poster — inkludert BBC World Service (fra 2014) og deler av den walisiske kanalen S4C. Inntrykket var at BBC kom dårlig ut, selv om lignende kutt ble pålagd andre deler av offentlig sektor i Storbritannia.
De siste ukene har vi sett noen direkte konsekvenser av den nye økonomiske situasjonen. BBC World Service, som altså har vært Storbritannias radiokringkaster rettet mot utlandet siden 1932, får 16 prosent mindre å rutte med. Foreløpig er resultatet stenging av sendinger på fem språk.
Omtrent samtidig så vi en mer indirekte konsekvens av BBCs nye sitiuasjon, nemlig en lenge annonsert, ny internettstrategi. Etter et drøyt tiår med ekspansjon — og mange ulike mer eller mindre vellykkede eksperiment — skal BBC nå konsentrere seg om fem “hovedproduktgrupper” på nett:
- Nyheter, sport og vær
- Den audiovisuelle nettapplikasjonen iPlayer og TV
- Radio og musikk
- Tilbud til barn
- Udanning og kunnskap
Ikke akkurat smale betegnelser, dette. En kan kanskje lure på hva en allmennkringkaster kan finne på som ikke passer i en av disse sekkene. Svaret er i hvert fall en ganske omfattende liste: Halvparten av BBCs 400 delnettsteder skal stenges eller flyttes, stoff som ikke er nyheter skal vekk fra distriktstilbudet, det skal bli mindre underholdningsbransjenyheter, færre nyhetsblogger, mindre sportsnyheter og færre direkte sportsoverføringer. I tillegg skal flere deltilbud automatiseres, og enkeltstående diskusjonsfora skal vekk. BBC lover også blant annet å ikke selv starte sosiale nettverkstjenester eller nettleksika, eller investere i eksklusive sportsrettigheter for nettet. Alt i alt skal budsjettet for BBC på nett ned 25 prosent.
Det er flere interessante aspekt ved denne nye strategien. Den kommer etter flere år med feider der kommersielle konkurrenter har krevd måtehold fra den offentlig finansierte institusjonen. Selv om strategien altså også ses i lys av BBCs nye rammevilkår under nye styresmakter, er det grunn til å tro at noe lignende kan skje i Norge. Det blir også interessant å se hvordan den offentlig finansierte ikke-kommersielle institusjonen i tiden framover vil forholde seg til kommersielle sosiale nettverk som Facebook, eller til Twitter og YouTube for den del. En mer umiddelbar konsekvens er at en hel masse nettinnhold står i fare for å forsvinne: “The material taken offline is stored for future reference, or deleted altogether”, meldte nemlig BBC Online. Det er ikke en holdning som rimer med en helhetlig strategi for nettsatsing.
[…] This post was mentioned on Twitter by Olav A. Øvrebø, Vox Publica. Vox Publica said: Pressens pris: BBC kutter nettilbudet http://bit.ly/eOy9rN […]