Mens Google det siste tiåret har tjent penger i søkk og kav med sin søkeordbaserte annonsemodell, har pilene pekt nedover for de tradisjonelle mediene, de som ennå leverer mesteparten av journalistikken. Mediebransjen har, til dels høyrøstet, krevd et sterkere engasjement fra Google i dette spørsmålet: Hvordan skal journalistikk finansieres i framtiden?
De siste par årene har Google gradvis begynt å ta kritikken mer alvorlig. Det ferskeste eksemplet: International Press Institute i Wien har nylig utlyst en konkurranse om nyskaping innen digital journalistikk, støttet med 2,7 millioner dollar (15 millioner kroner) av søkegiganten (småpenger for Google, men likevel et interessant signal). Konkurransen er åpen for alle, men prosjektet må realiseres i Europa, Afrika eller Midtøsten. Det søkes etter prosjekter innen tre områder, med søknadsfrist 1. juni 2011:
- Nye plattformer
- Bærekraftige forretningsmodeller
- Utdanning/kurs
Les mer om de ulike kategoriene og kravene på prosjektets nettsted.
Den amerikanske journalisten James Fallows skrev i fjor en lengre artikkel om Googles journalistikk-relaterte prosjekter og hvordan man tenker om dette i “the Googleplex”.