NRK er landets største produsent og leverandør av nyheter. Et vindu mot verden for mange. Hver dag vinner noen saker frem, og blir løftet opp til topp-prioritering, mens andre forkastes og når kanskje aldri ut til publikum. Derfor er det viktig å diskutere hva og hvordan NRK prioriterer i alle kanaler. Sent i fjor gikk debatten om Dagsrevyens redaksjonelle prioriteringer — men foreløpige tall fra et forskningsprosjekt ved UiB viser at dekningen på nett også bør granskes og kritiseres videre.
I avisspaltene har debatten gått mellom blant annet mediekommentator Sven Egil Omdal og nyhetsdirektør i NRK Per Arne Kalbakk. De har diskutert både mengden stoff om drap, vold og ulykker, og mangelen på kulturnytt, nyheter om næringsliv og forskning. Diskusjonen tar inn over seg både mengde stoff, prioritering, og hvilke metoder en bør bruke for å evaluere Dagsrevyen.
Når det kommer til NRK.no, viser foreløpige tall at noen av innvendingene mot Dagsrevyen kan være gjeldende for nett også. Tallene kommer fra forskergruppen Measuring Online News Content (eller MONC) ved institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB.
Krim og ulykker på topp
Når det gjelder NRK.no, er 42 prosent av alle toppsakene (altså nyhetssaken øverst på forsiden) enten stoff om kriminalitet eller ulykker. Tallet er noe lavere for de sakene som er prioritert rett under toppsaken — med en ganske stabil mengde på rundt 30 prosent for plasseringene #2, #3, #4 og #5. Det er altså grunn til å påstå at det er mye slikt stoff å finne på NRK.nos front, og at stoffet får en svært prominent plassering på siden.
Når det gjelder nyhetsstoff om kultur, næringsliv og forskning, tilbys det betydelig mindre av disse sakene på NRKs forside på nett. Dersom en teller og kategoriserer de 20 høyest prioriterte sakene over tid, finner en ut at stoff om økonomi (4%) og vitenskap (3%) er forholdsvis lavt prioritert (se figur).
Kulturstoffet blir høyere prioritert, med 16 prosent. Av dette er 35 prosent for populærkultur å regne, og 18 prosent egenpromotering — altså henvisninger til programmer NRK selv lager, eller sender på fjernsyn og radio.
Hva er viktig?
I debatten som ble ført rundt Dagsrevyens redaksjonelle prioriteringer, ble NRKs samfunnsoppdrag, som er nedfelt i NRK-plakaten, spesielt løftet frem. Her heter det at NRK skal “bidra til å fremme den offentlige samtalen og medvirke til at hele befolkningen får tilstrekkelig informasjon til å kunne være aktivt med i demokratiske prosesser”. Dette budet gjelder også for NRKs stadig økende satsing på nett.
Dermed bør ikke stofftilbudet bare innrettes mot kategorier som tradisjonelt sett selger — dette vil blant annet si forbruker- og livsstilsstoff, kjendisstoff, og ikke minst stoff om drap, kriminalitet og ulykker. Med utgangspunkt i NRK-plakaten kan en hevde at stofftilbudet på forsiden av NRK.no bør være variert — og også inkludere stoff om kulturliv, næringsliv og forskning. Disse tre kategoriene ble meldt spesielt savnet i Sven Egil Omdals kritikk av Dagsrevyen.
Hva er riktig?
Det problematiske i denne sammenhengen oppstår altså dersom NRK i for stor grad søker å tiltrekke seg flest mulig klikk på nett, ved å overprioritere saker om eksempelvis drap, kriminalitet og ulykker. Dette kan gå på bekostning av annet stoff som kan bidra til å fremme den offentlige samtalen. Det er også uheldig hvis nyhetsdekningen kan bidra til å gi borgere og politikere et feilaktig bilde av virkeligheten. Fører disse prioriteringene til en følelse av at vi lever i et utrygt land, eller i utrygge byer?
Medienes dekning av “ransbølgen i Oslo” kan være et eksempel på dette. Mediedekningen av ranshendelsene var svært høy — og saken ble i aller høyeste grad satt på dagsorden. Men både under selve dekningen og i etterkant ble både bruken av begrepet “ransbølge” og medienes dekning kritisert fra enkelte hold. Var det egentlig så mange ran at man kunne kalle det en bølge?
Mer generelt sett kan en påstå at Norge er et land med relativt få drap og alvorlige voldshandlinger. Burde en da vie slike hendelser så mye oppmerksomhet, selv om det tiltrekker stor nysgjerrighet og vekker folks vitebegjær?
Forside og innside
MONC undersøker både de sakene som er synlige på forsiden til nrk.no, så vel som innsiden — altså saker som blir produsert (for eksempel av distriktskontorene eller kulturstoff), men som ikke havner på forsiden. Tidligere undersøkelser har avdekket at det er ganske stor forskjell på disse to sidene ved NRKs satsing på nett. Det produseres mye stoff som ikke blir vist frem på forsiden. Men det som blir gitt topp-prioritering på hovedsiden til NRK, vil naturlig nok få større oppmerksomhet, bli lest av flere — og i større grad styre dagsordenen; det politikere, journalister og befolkning snakker om, og tenker på.
MONCs resultater fra undersøkelsen av NRK.no gjort i 2009, er fritt tilgjengelig hos Medietilsynet. Det finnes også en forkortet versjon tilgjengelig her på Vox Publica.