“Kroppsspråk og språk og tone betyr ekstremt mye, og politikere bruker alle knep”. Slik skrev den danske tabloidavisen BT i en stort oppsatt dobbeltside under folketingsvalgkampen i 2011. Vi får vite at utseende og kroppsspråk har enorm betydning i fjernsynsdebatter. Det vi andre bare oppfatter som ubetydelige detaljer kan åpenbart være avgjørende for om man vinner eller taper en debatt.
Artikkelen fra BT kunne like gjerne ha vært fra en norsk avis – eller en amerikansk. Den formulerer en utbredt påstand som dominerer medienes dekning av politiske debatter: kroppsspråkets makt i fjernsynet. Under valgkamper blir vi fortalt at det politikerne sier i fjernsynsdebatter, slett ikke betyr så mye som det de gjør: kroppsspråket trumfer ordene. Vi bryr oss ikke om argumentene og politikken, men stemmer på den som kler seg best og smiler mest sjarmerende.
Fjernsynets makt
Som de fleste tekster i denne typen journalistikk, bruker avisen den mest utbredte myte av dem alle: “Fjernsynets makt og magi har stått krystallklart for alle politikere kloden over, siden John F. Kennedy i 1960 vandt presidentvalgkampen over den sittende visepresident Richard Nixon”. Avisen forklarer:
Det var første gang, at amerikanerne kunne se sine to kandidater debattere mann mod mann på tv. Duellene blev også sendt på radioen, hvor Nixon blev oppfattet som vinder, men den unge Kennedy seiret stort på tv. Han hadde kameratekke og så langt mer velopplagt ut end den eldre og usminkete Nixon.
Denne historien blir fortalt med varierende grad av detaljer fra gang til gang, men fortolkningen er alltid den samme: fjernsynet er et visuelt medium; det avgjørende er ikke hva man sier, men hvordan man ser ut. Fremføring er viktigere end substans. Fordi fjernsynet består av bilder, forflater, forenkler og forvrenger det den politiske debatten. Fjernsynet formidler uttrykk fremfor innhold. Bildene har makt over ordene.
Selv Nixon var overbevist om dette. I sine erindringer, Six Crises (1962), beklager han at: “Jeg var for opptatt av hva jeg skulle si og for lidt av hvordan jeg så ut […] en dårlig kameravinkel på fjernsynet kan ha mye større effekt på valgresultatet end en større feil i utformingen av en tale”.
Det utrolige er ikke noe å tro på
Men hvordan vet vi egentlig dette? Og er det virkelig riktig? Hverdagsmyter som denne er lokkende og fascinerende, fordi de får oss til å tenke at dette er så utrolig, at man nesten skulle tro at det ikke er sant. Og som regel er det heller ikke sant.
Antagelsen om at Kennedy vandt i fjernsynet, men tapte i radioen bygger på tre undersøkelser, ja egentlig bare på en. For to av undersøkelsene er ikke annet enn personlige, journalistiske beretninger. Den første var et essay av reporteren Ralph McGill som i The Atlanta Constitution fortalte at han fikk en rekke mennesker til å lytte til debatten på radio, og angivelig mente de alle at Nixon vandt. Antagelig var der høyst 15 personer, og vi ved intet om hvordan de var valgt ut, om de var republikanere eller demokrater. Så, selv om McGills tekst kan være interessant som journalistikk, er den ubrukelig som vitenskapelig dokumentasjon.
Den andre undersøkelsen er en impresjonistisk reportasje i New York Herald-Tribune, hvor reporteren Earl Mazo beretter hvordan han sammen med 11 guvernører og en del andre folk fulgte debatten på radio, mens de ventet på at fjernsynsbildene skulle komme frem. De fleste, forteller Mazo, synes Nixon var best; men da “fjernsynets magiske lanterne” blev tent omtrent halvveis i debatten, endret holdningen seg, hevder Mazo: “Kennedy så skarpere ut, mer under kontroll, mere bestemt”. Også her er bevisførselen anekdotisk. Mazo rapporterer hva han tror han så og hørte, men det er hverken systematikk i utvelgelse av deltagere (10 av guvernørene støttet for eksempel ikke Kennedy) eller i behandlingen av “resultatene”. Også dette er personlige observasjoner uten nogen generaliserende kraft.
Tall er også retorikk
Det eneste reelle studiet av debatten er en telefonundersøkelse utført av selskapet Sindlinger and Co. De intervjuet 2138 personer, herav 282 som hadde hørt debatten på radio. 178 av disse lyttere blev spurt hvem de mente vandt. Ifølge undersøkelsen mente 43 prosent av lytterne at Nixon vandt, mens 20,3 prosent mente at Kennedy vandt. Til sammenlikning mente 18,5 av seerne at Nixon vandt, og 27,8 anså Kennedy som vinder. Disse tall synes jo å støtte myten om fjernsynets makt. Men selv om dette er en reel opinionsundersøkelse, dokumenterer den nå likevel ikke at Kennedy vandt i fjernsynet og tapte i radioen. For det første er 178 intervju ut av mere end 61 millioner radiolyttere ikke nok til å generalisere. Det svarer til at spørre 15 personer i Norge om et politisk spørsmål i håp om å få nasjonens mening. For å trekke gyldige slutninger om slikt, må man opp i 1000 personer. Antallet av utspurte radiolyttere er altså ikke stort nok til å gi pålitelige resultater.
Dertil kommer at vi ikke vet hvordan lyttere og seere fordelte seg i landet, eller hvem og hvor mange som var Demokrater eller Republikanere. Var radiolytterne for eksempel fra landlige strøk, hvor de fleste er Republikanere; og var seerne fra de store byer, hvor de fleste er Demokrater? Det er sannsynlig, men undersøkelsen gir ingen opplysninger om slike forhold. Derutover virker det høyst besynderlig at bare 20 prosent av lytterne anså Kennedy som debattvinder på et tidspunkt hvor hele 46 prosent støttet ham som president. Slike forhold gjør at Sindlinger-undersøkelsen er upålitelig, og vi kan derfor ikke konkludere at Nixon vandt på radio og Kennedy på fjernsyn.
Hvorfor ikke bare danse?
Det er en grunn til at kandidatene siger ord, og ikke bare danser eller mimer politikken sin foran tilhørerne. Likevel lever myten om Kennedys fjernsynsseir videre – uten noe godt bevis for dette. Jeg påstår selvfølgelig ikke at politikeres utseende, måte å tale på og fysiske fremtreden er uten betydning, men det omvendte er heller ikke tilfellet. Likevel falder kommentatorer i mediene konstant for fristelsen til å trekke denne myten opp av hatten, så alle måper i vantro overraskelse, når de selvsikkert slår fast at kropp er alt og ord er ingenting.
Denne teksten har tidligere vært trykt i en annen utgave i RetorikMagasinet (DK) nr. 87, mars 2013.