Blogger har blitt massemedier. En bloggpost kan ha langt flere lesere enn artikler i landets største aviser. Produktplassering og skjult reklame har blitt dagligdags. Å reklamere hos Sophie Elise vil gi deg mer for pengene enn å kjøpe reklamefilmer på TV 2. Samtidig er det problematisk når en blander egeninteresse og redaksjonelt innhold. Er det greit at bloggere blir betalt for å skrive bokanmeldelser, og at humanitære organisasjoner som Norsk Folkehjelp og Plan bestiller falske innlegg for å få folks oppmerksomhet? Kan man lure folk, så lenge det er i den gode saks tjeneste? Den 15. mars samlet Mediesamfunn et panel for å drøfte om en bør stille samme krav til en bloggside som til en avis når det kommer til redaktør- og samfunnsansvar, og for å høre hva bloggerne selv tenker om sine roller.
Hør opptak av kvelden på Litteraturhuset under:
I panelet:
- Øyulf Hjertenes, sjefsredaktør i Bergens Tidende.
- Kristian Bjørkelo, stipendiat i medievitenskap ved UiB
- Line Noer Borrevik, journalist, tidligere nestleder i PFU, og skriver masteravhandling om presseetikkens legitimitet
- Victoria Ibabao Edwards, blogger (Mamsi)
Debatten ble ledet av Ida Andersen, stipendiat i medievitenskap ved UiB.
NB: Tine Monsen, første blogger til å forplikte seg til Vær Varsom-plakaten, måtte melde avbud til debattarrangementet.