Ålesunderen kommer tuslende over Torgallmenningen med sitt velkjente smil. Kaffe til Terje Sporsem, te til undertegnede. Vi sitter på Lille Ole Bull hvor han på nyåret skal holde sitt tredje show. I 2007 lo vi av Mitt liv som Terje, i 2012 av Krig. Nå skal vi både le og lære av Religion. Håper han.
– Driver du gjøn med islam?
– Jeg føler ikke at jeg driver gjøn med islam. Men islam er jo den store elefanten i rommet, ikke sant? Veldig mange er sånn: «Kan man tulle med det her?», «kan det få konsekvenser?». Jeg tuller mye med islam, men jeg tuller ikke like mye med de andre fem store.
Han lener seg frem og trommer med fingrene på bordet. Terje og regissør Per-Olav Sørensen diskuterte lenge om de også skulle ta alle de «smale». – Men det blir så far out. Scientologi, for eksempel. Krigsguden Xenu som plantet et menneske i vulkanen for millioner av år siden, det er så absurd at det er vanskelig å lage vitser på det.
– Grunnleggeren L. Ron Hubbard var jo Sci-Fi-forfatter. Jeg ser for meg at det var litt sånn: «Hvis jeg kommer på en syk idé, kan jeg få folk til å tro på det?», og plutselig står Tom Cruise der og bare «ah, this – this is for me!», sier Terje og ler.
Han mener det er viktig å tulle med islam. Hvorfor? Folk er bekymret fordi få vet noe om religionen, og nordmenn klarer ikke å skille mellom en moderat muslim og en salafist, eller en radikal konservativ. – Før Oslo-premieren inviterte vi teologisk fakultet til førpremiere. Enstemmig blant de muslimske var responsen at endelig – noen som tuller med det – men med respekt.
– Om vi gjør det nok, vil folk etter hvert bli vant til det. I stedet for å si «nå tar vi rennafart og sparker opp den døra knallhardt, klart vi skal tulle med Mohammed på våre vestlige premisser», så prøver jeg heller å dytte opp døra litt og litt.
Terje knipser karakteristisk med fingrene mens han forklarer.
– La dem se at, vet du hva, det er ikke så farlig. Jeg tuller med Mohammed, men også Dalai Lama, Buddha, Jesus og Moses. De er jo profeter hele gjengen!
Musikk, suggererende lyder og tungetale
– Hva tror du får folk til å tro?
– Jeg tror… Jeg skjønner godt hvorfor det ble til. Folk levde i gjørme uten medisiner, og dødeligheten var enorm for tusen år siden. Tanken på at én dag, når jeg drar herfra, kommer jeg til en bedre plass – det hjelper.
Om intervjuet
Intervjuet er opprinnelig publisert i Bymag, en uavhengig avis drevet av journalistikkstudentene ved Universitetet i Bergen.
Terje slår ut med armene. Religion er også til for å ha regler å leve etter. – Man får en slags kontroll, sant. Folk sier jo «uten tro vil du miste det moralske kompasset».
De mange norske som har konvertert og dratt ned til IS, har gjort det av en grunn, tror Terje. En manglende farsfigur, problemer med narkotika, problemer generelt i livet. Så har de blitt tilbudt en løsning. – Det burde være en ordentlig wake-up call for det norske samfunnet. Vi har ikke apparatet til å plukke opp utskuddene. De som blir fanget opp av disse profetens Ummah-folka sier at du føler deg som en bror, de tar vare på deg, gir deg det du trenger, og så videre.
Du blir dratt med, og tenker at det fellesskapet de har vil man gjerne bli en del av om man føler seg utenfor
– Jeg har vært på møte i pinsemenigheten. Det er musikk, suggererende lyder, tungetale… Du blir dratt med, og tenker at det fellesskapet de har vil man gjerne bli en del av om man føler seg utenfor.
«Dette (religion, red.anm.) er en tematikk som er veldig viktig. Jeg har levd og åndet for religion i to år nå, og kona begynner å bli litt lei», sa Terje til Vesterålen Online i fjor.
– Jeg ser alt av foredrag og filmer, og hun er sånn «kan vi ikke bare se noe Adam Sandler-drit i stedet?». Det er klart at å ligge på senga og lese Bibelen ikke er den største turn on’en når hun kommer inn og er helt «heeeya, Terje», og jeg sier «åh, vent litt, skal bare bli ferdig med Salmenes bok!», sant…
Terje hadde en drøm om å bli troende. Besteforeldrene var indremisjonskristne – skikkelig kristne. Hos dem ble han holdt bønn for og lest for fra Bibelen blant bilder av Jesus og engler.
– Jeg husker jeg prøvde veldig å bli en del av det de hadde for å glede dem. Jeg oppsøkte barnekor, speider og alt som har et religiøst bakteppe, men jeg fikk aldri den åpenbaringen i det hele tatt. Jeg begynte stort sett bare å le. Jeg har aldri hatt et tomrom som må fylles av en gud.
Ingen kompromisser med ytringsfriheten
– Hvor går grensa mellom ytringsfrihet, humor og religiøs sensibilitet?
Terje lener seg fremover og folder hendene i en knyttneve foran seg. Når man snakker om humor og religion, skal man liksom alltid «sprenge ei grense», sier han. Denne problemstillingen har de diskutert mye.
– Men etter jeg ble drapstruet selv, har ytringsfriheten vært ekstremt viktig for meg. Det var ikke bare radikale islamister, det var kristne nordmenn som sendte meldinger og liksom «hold kjeft, blir det et nytt terrorangrep nå, så er det du som har skylda».
– Gode nordmenn mener vi bare skal bøye hodet vårt for totalitære ideologier som sier «gjør som vi sier, eller så dreper vi dere».
Han lener seg tilbake og tar en liten pause.
– Vi må huske at det er tusenvis av nordmenn som har gitt livet for at vi skal kunne gjøre akkurat dette. Tulle med politikk, ledere og religion, ha ytringsfriheten vi har. Det å gå på kompromiss med det, det gjør jeg ikke. Det mener jeg er å spytte på grava til de som har gitt livet for vår ytringsfrihet.
Som humorist må man takle mange forskjellige meninger. Spesielt dersom man beveger seg inn på et ømt tema som religion, og portretterer og spiller Mohammed på scenen.
I hvert fall om man lager en musikkvideo om skjulte homofile følelser for lederen av IS.
Som teaser til Religion publiserte Terje «My Bagdaddy» på YouTube, hvor IS-leder Abu Bakr al-Baghdadi fremstilles som skaphomofil mann. De to går blant annet på romantisk pikniktur i parken, mater hverandre med sushi, slikker hverandres fingre og flørter. Videoen tok av i utlandet.
Drapstrusler og PST
Jeg hadde aldri blitt drapstrua før, det var veldig bisart
– Jeg våknet til så mange notifikasjoner, meldinger og ubesvarte anrop. The Independent hadde skrevet sak. Det kom inn meldinger som: «Lions of the Kalifat, let’s go to Norway and find this fool», sant. Jeg hadde aldri blitt drapstrua før, det var veldig bisart.
Hvilke tanker gjør man seg da rundt egen sikkerhet? Terje rister svakt på hodet.
– Jeg er ganske lugn på det, altså. Jeg tar jo radikale islamister ordentlig, henger dem ut som ganske tilbakestående… De kan sikkert bli sure, men…
Han smiler lurt og smeller til med kebabnorsk aksent.
– Jeg tenker du skal ha rimelig lite på agendaen om du tenker «je ska ta han der je, skalla komikern, han Terje Sporsem!»
– Jeg bare satser på at de har gjort såpass lite research at de tar feil og går etter han Dagfinn Lyngbø i stedet…
Terje tok steget og ringte til Politiets sikkerhetstjeneste. I andre enden var det som om noen hadde hatt et veddemål.
– Jeg sa: ja hei du, det er Terje Sporsem, og de bare «ja, DER ringer du, ja». Vi snakket om alt fra hjemmesikkerhet til aldri å åpne døren uten at du vet hvem det er. Det er en absurd følelse å være komiker i 2017 og å måtte forholde seg til sånt.
Burde man da være modig for å drive med sånn humor i dag? Nei, synes Terje – humor er subjektivt. Det noen synes er supermorsomt, kan andre synes er altfor drøyt. Dette er balansegangen han jobber med hver gang.
– «Nå tuller du med Moses, at han stod og prata med en brennende busk. For meg er det viktig, for jeg har en gang snakket med.. En bjørk, i Fyllingsdalen», ikke sant. Folk har også egne opplevelser.
– Jeg har avfunnet meg med at jeg ikke kan tilfredsstille alle. Men de største kritikerne er de som aldri har sett showet. Etter at jeg gjestet Lindmo og pratet om hvor mange Gud dreper i Bibelen, da bare… Det RANT inn med meldinger. Det var så mye hatmail fra Sørlandet!, sier Terje. Han vrir seg i sofaen og gliser stort.
– Tror du IS har humor?
Humor handler jo om referanser, forklarer han. Dette ler vi av i Norge, eller i Bergen, eller i Oslo. Noe ler man vel også av i Raqqa? Han tar en slurk av kaffen og nikker.
– Jeg er overbevist om at de har masse humor. Sikkert humor som er siiiinnsyykt drøy. Terje drar på ordet.
– Jeg tror at når… Når IS-folk møtes: «Åh, så du al-Baghdadi i dag, eller? Hæ? SÅ du at den kjortelen bare hadde hengt seg opp i trusa, eller?». De må jo ha sånn hverdagshumor. Også noe sånt som «jeg sku halshugge en i dag vettu, også fikk jeg ikke til på første forsøk! Haha!».
Et selvpålagt tabu
– Det er vel viktig med humor, uansett hvor eller hvem man er?
– Altså, hva hadde vi vært uten humor? Vi har evnen til å le av situasjoner som er så jævla mørke. Det elsker jeg ved mennesket, vi evner å vri kjipe situasjoner til noe som kan bli gøy for oss i ettertid. Det er jo sånn at tragedie + tid = humor, sant.
Terje har en hel bolk i showet med Mohammed. Han åpner med «Mohammed er profeten over alle profeter i islam».
– Det blir så stille i salen. Det er så deilig å kjenne på den halvkleine stemningen. Da er det morsomt å snakke om det på en måte som gjør at folk blir sånn «åh, jammen, ja, dette er jo kjempegøy».
– Ja, for det er litt tabu det, å tulle med sånt?
Terje nikker ivrig. Han flytter seg energisk rundt i sofaen. For mange er det tabu å tulle med religion. Særlig islam, noe han mener er litt selvpålagt.
– I vår uvitenhet er vi redd at ingen muslimer eier humor. Mange har en sterkere tro enn den vanlige nordmann, men veldig mange er ganske avslappa. Vi skal tørre å tulle med det så lenge vi ikke spotter noen – det er de ikke så begeistret for.
Han synes også det egentlig er ganske inkluderende.
– Det hadde nå vært kjempeekskluderende å ikke tulle med islam! Jeg tar alle de seks store av en grunn. Kan ikke vi bare være en gjeng, også tuller og ler vi med hverandre. Da blir vi alle «one big happy family».