Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Schibsted stanser Google-annonsering i Sverige
Uenigheter mellom Google og Schibsted i tolkningen av EUs nye personvernregler gjør at aviskonsernet denne uken stanser alle Google-baserte kampanjer i sine svenske medier. Ifølge Schibsted krever Google at mediehusene som benytter seg av annonsesystemene deres ber om detaljert samtykke fra brukerne på vegne av Google, men uten at Google informerer om hvordan dataene skal brukes. I tillegg krever Google at det er mediehusene som får det juridiske ansvaret for opplysningene som samles inn, og som dermed må betale boten hvis dataene brukes på tvers av regelverket. Den nye reglene – GDPR – innføres 25. mai i Sverige, men er er utsatt til 1. august i Norge.
LES MER HOS KAMPANJE
LES ENDA MER HOS KAMPANJE (23/05/2018)
Sony sikrer kontroll over verdifulle musikkrettigheter
Sony har økt sin eierandel i musikkforlaget EMI Music Publishing fra 30 til 90 prosent, og sikrer dermed posisjonen sin som verdens største eier av musikkrettigheter. EMI Music Publishing var tidligere en del av kjempen EMI, som også sto bak plateselskapet EMI Records – et selskap som hadde kontrakter med mange av verdens mest kjente artister. EMI ble splittet opp i 2011 da plateselskapet ble kjøpt av Universal Music og musikkforlaget ble overtatt av et konsortium med Sony i spissen. EMI Music Publishing eier blant annet rettighetene til låter av Queen, Carole King, Alicia Keys og Pharrell Williams.
LES MER HOS NEW YORK TIMES
LES MER HOS VARIETY (23/05/2018)
Fire av ti støtter NRK-streiken
Én uke etter at NRK-streiken brøt ut, har 94 prosent av befolkningen fått med seg at journalistene i NRK streiker. Det viser en undersøkelse InFact har utført for Medier24. Blant de spurte, sier fire av ti at de støtter streiken. Ikke uventet synker allmennkringkasterens seertall. Under prinsebryllupet i Storbritannia hadde TV 2 åtte ganger så mange seere som NRK, som sendte bryllupet uten kommentarer.
LES MER HOS JOURNALISTEN (23/05/2018)
Fremmer egne bøker i egne salgskanaler
I bokbransjen reageres det på at Cappelen Damm bruker sine egne salgskanaler – Coop-butikkene, Tanums bokklubber og strømmetjenesten Storytel – til å fremme bøker fra eget forlag. Ifølge beregninger gjort av Klassekampen, er dominansen av Cappelen Damm-titler mellom 75 og 90 prosent i de ulike salgskanalene. Tore Slaatta, i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, kritiserer skjevheten i Cappelen Damms salgskanaler. Han mener forlagets egenpromotering er med på å undergrave bokbransjens verdisett.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (22/05/2018)
Youtube med ny strømmetjeneste og mer TV-innhold
Google styrker kampen mot strømmegigantene Netflix og Spotify når de i mai lanserer den nye, betalte strømmetjenesten Youtube Premium. Denne vil bestå av Youtube Music – hvor abonnentene får mulighet til å laste ned musikk – og videoplattformen Youtube Originals, som blir spekket av egenprodusert TV-innhold. Den nye strømmetjenesten blir reklamefri, og erstatter Youtube Red, som ble lansert i 2015. Tjenesten vil bli tilgjengelig i Norge etter hvert.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS YOUTUBE (18/05/2018)
Tre anmeldelser mot Tidal
Rettighetsorganisasjonen Tono anmeldte Tidal til Økokrim i forrige uke etter avsløringene om tallmanipulasjon. Nå har også artistorganisasjonen Gramart og Fono, foreningen for uavhengige norske plateselskaper, anmeldt den norsketablerte strømmetjenesten. Gramart ønsker full gjennomgang av Tidals strømmetall, og vil jobbe for å sikre sine medlemmer det de har krav på. En rekke norske artister har ikke fått betalt av Tidal siden høsten 2017.
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV+ (18/05/2018)