Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Hver fredag vil utvalgte nyhetssaker publiseres her på Vox Publica.
Lokalaviser i krise verden over
Koronavirusets innvirkning på annonsemarkedet gjør store utslag for aviser og lokale mediehus verden over. I Australia har News Corp Australia besluttet å stoppe trykkingen av 60 av sine lokalaviser. Flere av disse vil opprettholde publiseringen på nett, men det innebærer likevel at en rekke ansatte mister jobbene sine. I USA gjør også koronaviruset stor skade på en allerede utfordret avisbransje, og journalister og annonseselgere permitteres dag for dag. I Storbritannia blir de digitale annonseinntektene særlig påvirket av en såkalt svarteliste-teknologi, som forhindrer at annonser vises i nærheten av redaksjonelle saker om koronaepidemien. Det koster avisene mer enn 50 millioner pund. Samtidig har salget av papiraviser sunket med 30 prosent, og en rekke aviskiosker har sett seg nødt til å stenge.
LES MER HOS THE GUARDIAN (02/04/2020)
Stavanger vil samle mediebedrifter i en medieby
I Bergen er de største mediebedriftene samlet i medieklyngen Media City Bergen. Nå ønsker Stavanger å gjøre det samme. Stavanger Aftenblad, NRK Rogaland, Mediability, Mediafarm og Screen Story er de første aktørene som har skrevet under en intensjonsavtale om å samles i en såkalt «medieby». Målet er at flere bedrifter blir med etter hvert. Lars Halle i Stavanger Aftenblad håper den nye mediebyen vil bidra til å tiltrekke seg både studenter og ny arbeidskraft til vestlandsbyen.
LES MER HOS JOURNALISTEN (01/04/2020)
Medieledere om avisenes korona-krise
Medieforsker Erik Wilberg har gjennomført en undersøkelse blant medieledere om korona-epidemiens innvirkning på norske aviser, og mener situasjonen er unik. Ingen tidligere økonomiske kriser har hatt så store konsekvenser. To tredjedeler av lederne sier det er aktuelt med permitteringer. 84 prosent svarer at situasjonen er «meget negativ» for annonser i papiravisa, som for de fleste aviser fortsatt er den viktigste inntektskilden. 62 prosent sier den økonomiske situasjonen er «meget negativ». Men avislesingen peker samtidig oppover.
LES MER HOS JOURNALISTEN (31/03/2020)
Besøk Medienorge for å lese enda flere medienyheter.