Det kan bli vanskelig å motivere forskere til å bidra mer aktivt til Wikipedia, mener Hugo P. Matre, amanuensis ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen. Han ser likevel en mulig løsning: et meritteringssystem hvor publisering på Wikipedia gir publikasjonspoeng.
Wikipedia-modellen har Matre stor sans for, selv om han mener kvalitetssikring av kunnskapen er et problem. Han er åpen for selv å rette feil i Wikipedia på sine spesialområder (selskapsrett og skatterett).I Vox Publicas serie om kvalitet i Wikipedia og forskeres rolle, har Matre vurdert artikkelen om opphavsrett i bokmålsutgaven av Wikipedia.
Hvordan ser du på selve Wikipedia-modellen?
“Wikipedia-modellen innebærer et enormt potensial med tanke på å benytte ressurser i befolkningen. Samtidig er det lav grad av kvalitetssikring av kunnkapen — det inviterer til en kritisk holdning. Man leser med risiko, noe som fordrer bevissthet og at man sjekker kildene.”
Har du selv bidratt til Wikipedia?
“Nei, men jeg bruker Wikipedia selv i noen sammenhenger. Hvis jeg trenger en rask oppdatering på felt som ligger utenfor mine egne kjerneområder, bruker jeg gjerne Wikipedia.”
Hvis du oppdager noe som er feil, misvisende eller dårlig i en Wikipedia-artikkel på ditt fagfelt, vil du da selv forbedre den eller ta initiativ til at andre gjør det?
“Har ikke gjort det, men har heller ikke søkt på emner innenfor mitt eget fagområde. Ville rettet hvis jeg fant noe.”
Bør forskere engasjere seg i å høyne kvaliteten på Wikipedia?
“Forskere har helt klart et formidlingsansvar, men om akkurat Wikipedia bør være et satsingsområde er jeg usikker på. Hvis den enkelte forskeren finner det hensiktsmessig, bør han eller hun bidra til Wikipedia. Det kommer også litt an på hva slags forhold de forskjellige forskerne har til internett, noe som igjen ofte er et generasjonsspørsmål.”
Hvis du mener at forskere bør bidra til Wikipedia, hva kan gjøres for at flere skal bli interessert i dette?
“Hvis så skal skje må meritteringssystemene også omfatte publisering i populærmedier. Publisering i Wikipedia meritterer ikke og omfattes ikke av noe belønningssystem. Bidragsyterens relative anonymitet virker nok heller ikke stimulerende i forhold til publisering fra forskerhold.
Det er vanskelig å måle forskeres innsats i mediene, og derfor også vanskelig å merittere. Kanskje man kunne stimulere til publisering gjennom et system basert på egenmelding, et tillitsbasert system, som igjen gir forskere publikasjonspoeng.”
Hvordan vil du karakterisere Wikipedia som kanal for forskningsformidling og som kunnskapsressurs?
“Som populærformidling har Wikipedia et kjempepotensial. Det er mange deltakere og kunnskapen er under kontinuerlig oppdatering. Men den manglende kvalitetssikringen er et problem. Wikipedia bør ikke brukes på samme premisser som et vanlig leksikon. Samtidig er jeg begeistret for Wikipedia som ide, hvor man utnytter et nærmest ubegrenset vekstpotensial, alle bidragsyterne tatt i betraktning. Men høy gevinst henger sammen med høy risiko.”
“Faglig sterk”
Hugo P. Matres vurdering av artikkelen om opphavsrett i bokmålsutgaven av Wikipedia.
(Skala: 1–5, der 1 er best)
- Riktighet: 1
- Forståelighet: 2 (1 for jurister)
- Aktualitet: 2
- Fullstendighet: 3
- Samlet karakter: 2
Utdypende kommentarer:
“Dette var en god Wikipedia-artikkel. Overraskende bra. Den er faglig sterk, og det er en god pedagogisk fremstilling. Vedkommende som har skrevet den har lagt ned et betydelig arbeid her. Jeg tipper forfatteren er en fagfelle, eller i alle tilfeller en juridisk kyndig person.
Jeg finner ingen feil, men den kunne kanskje vært mer fullstendig. Det kommer an på hvem målgruppen for artikkelen er.
Pluss for gode online-kilder. Det øker tilliten til innholdet i artikkelen.”
(Artikkelen ble vurdert i midten av juni 2008).