Informasjonstjenesten medienorge velger fortløpende ut medienyheter fra det norske og internasjonale nyhetsbildet. Her finner du alle nyhetssakene fra de siste sju dagene.
Snapchat og Youtube på topp blant norsk ungdom
Snapchat og Youtube er mediene med høyest daglig dekning blant norske barn og ungdommer. Det viser Kantar Medias rapporter Mediebarn og Medieungdom. Lineær TV fortsetter å falle, og seertiden ligger nå på 40 minutter daglig. Strømming fortsetter å øke, og 99 prosent av barna er innom minst én strømmekanal per uke.
LES MER HOS MEDIER24 (06/06/2019)
Politirazzia hos australske medier
Australsk politi har foretatt en politirazzia mot landets allmennkringkaster, ABC. Politiet gjennomsøker e‑poster og dokumenter i jakten på kilder i forbindelse med ABCs omtale av australske spesialstyrkers drap på uskyldige i Afghanistan. Politiet har også ransaket hjemmet til en journalist i News Corp som har skrevet om hemmeligstemplede planer for utvidet overvåking av vanlige australiere. Presseorganisasjonene protesterer mot det de regner som trusler for å begrense pressefriheten.
LES MER HOS JOURNALISTEN
LES MYE MER HOS GUARDIAN (05/06/2019)
Vil justere mediemeldingen
Mediemeldingen har vært til behandling i familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Flertallet i komiteen vil ha justeringer av flere punkter i meldingen. Blant disse er: mediepolitikken må diskuteres oftere enn hvert fjerde år; opprettelsen av mediestøtterådet får flertall, men det bør vurderes hvilken myndighet rådet skal ha og det ønskes en verktøykasse av krisetiltak for mediene. I tillegg anbefaler komiteen at kriteriene for momsfritak for tidsskrifter på nett må mykes opp og at lokalradioene får mere tid på FM.
LES MER HOS JOURNALISTEN
DU FINNER KOMITÉINNSTILLINGEN HER (04/06/2019)
TV 2 selger produksjonsselskapet Screen Media
TV 2‑selskapet Screen Media selges til det internasjonale produksjonsselskapet Banijay, som er eier av bl. a. Mastiff og Nordisk Film TV. Det er kun morselskapet Screen Media som selges. TV 2 beholder datterselskapene Screen Story og Aventia.
LES MER HOS KAMPANJE (04/06/2019)
Tono med millionkrav til RiksTV
Etter en lang runde i rettsvesenet fikk Tono medhold i at RiksTV må betale for musikkrettigheter som brukes i utenlandske TV-kanaler som formidles av RiksTV. TV-distributøren RiksTV hevdet at selskapet bare er en teknisk videresender for TV-kanalene, men Høyesterett slo fast at selskapet driver kommersiell virksomhet, og må betale for utnyttelse av rettigheter. Etter seieren i Høyesterett går nå Tono til retten for å kreve inn 105 millioner fra RiksTV, siden RiksTV er uenig i kravet.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS DAGENS NÆRINGSLIV (DN+) (04/06/2019)
Apple skroter Itunes og lanserer nytt operativsystem
Etter 18 år i drift, skal Apples Itunes-tjeneste skrotes. Den erstattes nå av tre nye apper: Apple Music, Apple Podcast og Apple TV. Selskapet skal også lansere et nytt operativsystem for Iphone, Ipad og Mac. Systemet blir tilgjengelig fra høsten av, og heter Catalina. De kommende endringene ble offentliggjort under selskapets årlige lanseringskonferanse på mandag.
LES MER HOS AFTENPOSTEN (04/06/2019)
Dropper norsk radiosjef i Bauer Media
Etter seks år i Bauer Media Norge slutter Lasse Kokvik i jobben som administrerende direktør og sjefredaktør. Jim Receveur, som har en tilsvarende stilling i Danmark, blir ansvarlig sjef også for Norge. Dermed dropper selskapet å ha en egen norsk toppsjef. Bauer Media, som eier bl. a. Radio 1 og Radio Norge, har i lang tid slitt med det usikre reklamemarkedet, og har måtte si opp en rekke ansatte.
LES MER HOS KAMPANJE (04/06/2019)
Forfatter i kamp mot pocket-royalty
Ifølge dagens billigbokavtale får forfattere 10 prosent royalty på pocketbøker, mens hardbackbøker gir det dobbelte. Det synes forfatter Tore Renberg er urettferdig. Han nekter derfor Cappelen Damm å gi ut hans neste roman som pocket. Tom Egeland er en av de som kjempet mot billigbokavtalen i 2008, og støtter Renberg i hans kamp. Også Anne B. Ragde støtter Renberg, og sier samtidig at Forfatterforeningen bør være flinkere til å sette hardt mot hardt i møte med Forleggerforeningen.
LES MER HOS KLASSEKAMPEN (03/06/2019)
80 prosent inntekter fra abonnement
2018-regnskapene for Schibsteds mediehus viser at 80 prosent av Aftenpostens inntekter nå kommer fra abonnement. I 2007 var andelen på 30 prosent. Norske aviser har måttet satse intensivt på brukerinntekter etter at giganter som Google og Facebook kom inn i annonsemarkedet. Totalt har Schibsteds mediehus mistet 18 prosent av inntektene siden 2017.
LES MER HOS JOURNALISTEN (03/06/2019)
MBL og LLAs forslag til avisløsning får støtte
De to bransjeorganisasjonene Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for Lokalaviser har lagt fram sitt eget forslag om avislevering i distriktene for Transport- og samferdselskomiteen. Bakgrunnen er kuttet i postlevering som vil redusere leveringen av en rekke aviser. Regjeringen har foreslått tiltak som skal sikre avislevering tre dager i uka, noe MBL og LLA mener rammer dagsavisene for hardt. De har i stedet utarbeidet et forslag som vil gi aviser i postkassa flere dager i uken, med samme kostnader. Nå får forslaget støtte av regjeringspartiene i stortingskomiteen.
LES MER HOS JOURNALISTEN (31/05/2019)
Schibsted vil sette ut kundesenter
Schibsted vil avvikle kundesenteret sitt på Fagernes, noe som kan bety at 100 ansatte mister jobben. Schibsted vil i stedet opprette en liten kundesenteravdeling ved hovedkontoret i Oslo, og leie inn tjenester til hoveddelen av kundesenteret fra et eksternt selskap.
LES MER HOS MEDIER24
LES MER HOS NRK (31/05/2019)
Mastiff overtar God morgen Norge
TV 2 setter bort produksjonen av God morgen Norge, og har inngått en femårig avtale med produksjonsselskapet Mastiff. 31 ansatte blir med på flyttelasset. Ifølge nyhetsredaktør Karianne Solbrække har det vært naturlig å diskutere flytting av programmer som ikke faller inn under kjernevirksomheten nyheter og sport.
LES MER HOS KAMPANJE (31/05/2019)