Raftoprisen blir i 2007 tildelt organisasjonen National Campaign for Dalit Human Rights (NCDHR) for deres arbeid for dalitenes rettigheter og for å synliggjøre at diskriminering på bakgrunn av herkomst fremdeles er et stort problem. Dalitene er det indiske samfunnets utstøtte, en gruppe på anslagsvis 167 millioner mennesker som står nederst på den sosiale rangstigen. Dette kommer av hinduismens forestilling om dalitene som de “uberørbare” og “urene”.
India kalles ofte “verdens største demokrati”, men hvor demokratisk er det med et slikt system? Den indiske grunnloven sier klart at det ikke er tillatt å diskriminere på bakgrunn av kaste, og regjeringen jobber med å ta det eksisterende lovverket i bruk. Statsminister Manmohan Singh gikk i fjor så langt som til å sammenlikne dalitenes situasjon med de svartes stilling i Sør-Afrika under apartheid.
Teori og praksis
Universitetsstipendiat Dag Erik Berg ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen (UiB), forsker på dalitenes situasjon. Han sier at det indiske lovverket ser bra ut på papiret, men at praktisk politikk er svært annerledes. Selv om daliter har stemmerett og i flere tilfeller har blitt valgt inn i parlamentet, er det et problem at politikere fra høyere kaster ofte kjøper stemmer. Det er her ressursene ligger, og på tross av lavkasters politiske mobilisering fortsetter makten å primært ligge hos den tradisjonelle eliten, selv om enkelte daliter har vært med på å forme den indiske politiske virkeligheten. En av hovedmennene bak den indiske grunnloven, daværende justisminister Bhimrao Ramji Ambedkar, var dalit, og er på mange måter flere daliters store helt og forbilde i dag.
Berg mener at problemet ikke er så mye lovverket, som implementeringen:
— Den indiske konstitusjonen forholder seg til en enorm sosial kompleksitet og er en svært moderne konstitusjon, men regjeringen kan vanskelig ha kontroll helt ned på lokalnivå i et så stort land. Vi snakker i tillegg om et problem som både er religiøst, sosialt og kulturelt, og er dermed ikke lett å hanskes med på en enkel måte, sier Berg.
Også politiet er ofte en trussel mot daliter på grunn av sterk kastelojalitet, ifølge Berg. Uviljen mot å etterforske kriminalitet begått mot daliter er stor, og langt de færreste saker ender i domfellelse. Dette problemet er størst på landsbygden og i de nordlige delstatene, siden det er langt lettere å skjule bakgrunnen sin i de kaotiske og anonyme storbyene.
Et annet problem for indiske daliter er at de gjerne blir utsatt for sosial boikott og ekskludering om de hevder sine rettigheter. Arbeidsgivere kan utestenge daliter som for eksempel krever å få bruke landsbybrønnen på lik linje med de andre landsbyboerne, eller vil ha høyere lønn eller andre goder.
Ifølge menneskerettighetsorganisasjonen Human Rights Watch risikerer også daliter å bli angrepet av medlemmer av høyere kaster dersom de prøver å hevde sine rettigheter. Raftostiftelsen har dokumentert at det daglig begås grove overgrep som drap, nedbrenning av hus, vold og voldtekt mot daliter, og at gjerningsmennene sjelden straffes.
Kontroversiell kvotering
Regjeringen arbeider stadig med tiltak for å begrense diskrimineringen av dalitene, blant annet med en lovpålagt kvotering til offentlige stillinger, høgskoler og universiteter. Ifølge Knut A. Jacobsen, professor i religionshistorie ved UiB, er andelen studieplasser reservert for daliter i enkelte delstater så høy som 75 prosent. Det debatteres for tiden om denne kvoteringspolitikken skal utvides til også å gjelde for privat sektor, som er i kraftig vekst (se egen artikkel om samfunnsansvar for norske bedrifter i India).
Dag Erik Berg mener at kvotering av daliter er et positivt trekk, men at det samtidig sementerer de eksisterende forskjellene og stigmatiserer dalitene som gruppe. I tillegg bidrar en slik politikk til å øke spenningen mellom dalitene og medlemmer fra høyere kaster som blir kvotert bort. Det har da også vært demonstrasjoner fra andre studenter som føler at de blir diskriminert til fordel for mindre kvalifiserte dalit-studenter.
Like rettigheter
Den demokratiske situasjonen er kompleks. Et liberalt demokrati fordrer like rettigheter for alle landets innbyggere, men det indiske kastesystemet, selv om det er offisielt avskaffet, bygger på at mennesker er av fundamentalt ulik verdi.
Den amerikanske organisasjonen Freedom House utgir hvert år en rapport om demokratiets stilling i verden. Den måler politiske og sivile rettigheter på en skala fra en til syv, hvor en er best og syv er verst. India får i 2007 to på politiske rettigheter og tre på sivile rettigheter, og status som “fritt”. Freedom House peker spesielt på behandlingen av dalitene som et demokratisk problem, og skriver at det er denne gruppen som får den verste behandlingen av alle i India.
Det er likevel liten grunn til å stille spørsmål ved om India kan betraktes som et demokrati. Lovverket er til stede, valgene er i prinsippet frie, og regjeringen arbeider med å bedre dalitenes situasjon. Rettsvesenet er imidlertid gjennomsyret av korrupsjon, og dette utgjør kanskje den største trusselen. Derfor er årets Raftopris til NCDHR et viktig signal til India om at dalitene ikke blir glemt, og at diskrimineringen ikke kan fortsette.
ka slags demokrati e det demokrati når flere barn dør kvar dag bare på grunn av sult ?? mens landet er an av de 10 største øknomian i verden , ka skjer med disse pengene ??
Kommentaren er noe forkortet av redaksjonen. Vennligst avstå fra skjellsord i kommentarer. Mvh red. v/Olav A. Øvrebø.