I første del av denne trilogien om digitale presentasjoner illustrerte jeg kort hvordan en taler ved hjelp av digitale presentasjonsteknologier som Keynote eller PowerPoint kan skape argumentasjon gjennom visuell analogi og visuell kronologi. Vi så hvordan Al Gore på visuelt overbevisende vis illustrerte hvor mye is som forsvinner fra Iskalotten på Nordpolen.
Etter dette går han nå videre med å vise tre bilder, som stort sett ikke kommenteres, men som inviterer til at tilhørerne selv binder bildene sammen og skaper en kronologi ut fra det de allerede har sett. Først et bilde av en enorm isflate som smelter ned i havet. Så et bilde av et hus som er rast sammen fordi det ikke lengre har noen støtte under seg.
Endelig spiller Gore en kort film som under teksten ”Daniels Harbour. April 2007” viser et hus som faller ut over et stup.
Bildene blir kun fulgt av ordene: ”Already, around the Arctic circle… – this is a famous village in Alaska. – This is a town in Newfoundland. Antarctica.” Men forstått ut fra Gores tidligere ord synes sammenhengen — og dermed argumentet — klart: Isen smelter (første bilde), det betyr at hus — menneskelig sivilisasjon — faller sammen og ryker ut over kanten og rett i stupet (andre og tredje bilde).
Hele denne delen kunne egentlig ha vært gjennomført med ordene: ”Isen på Nordpolen smelter, mye is forsvinner og utviklingen går fortere nå enn tidligere. Det kan bety at f.eks. hus vil falle sammen.” Men som allerede antydet har bruken av bilder og grafikk en rekke retoriske fordeler. På samme tid fungerer de som bevis for faktuelle forhold og gjør disse forhold levende og nærværende. Samtidig gir de tilhørerne mulighet for selv å være aktiv i fortolkningsprosessen ved å stykke bildene sammen til et helhetlig narrativ. Endelig, slutter narrativet ikke med omstendighetene tilhøreren faktisk kan se (”dokumentert”) på bildene; det inviterer også til at de fortsetter historien inn i fremtiden. En mengde is tilsvarende USAs geografiske område er ikke forsvunnet, men kronologien i narrativet legger opp til at det er presist hva som vil skje (jf. del 1 i denne serie om Visuell argumentasjon i digitale presentasjoner).
Etter å ha etablert og levendegjort den svinnende iskalott som en foruroligende kjensgjerning, går Al Gore videre med en ”Tale of two planets”. Jorden og Venus har presis samme størrelse, beretter han, og de har den samme mengde kullstoff (karbon). Men forskjellen er at her på jorden har kullstoffet over tid blitt trukket ut av atmosfæren og avleiret i jorden som kull, olje, naturgass og så videre; men på Venus er det meste av kullstoffet atmosfæren. Forskjellen er at mens vår temperatur gjennomsnittlig er 15 grader celsius, er gjennomsnittet på Venus 457 grader.
Dette er relevant, sier Gore ironisk, ”i forhold til vår nåværende strategi med å ta så mye kullstoff ut av jorden så fort som mulig og føre det ut i atmosfæren”. Samtidig viser han et lysbilde av planeter sett overfor solen. Hvite bokstaver og røde tall markerer at jorden har 59 grader Fahrenheit (15 celsius) og Venus 855 (457 celsius). Bildet viser altså to planeter som er like store og som derfor burde ha samme temperatur.
Når Venus er så mye varmere, må det følgelig være fordi kullstoffet på denne planeten er i atmosfæren. Noe vi altså er på vei til å gjøre, hvilket vil føre til at jorden blir like varm som Venus.
Den retoriske og pedagogiske fordelen med bildet er at vi med egne øyne kan se at klodene er like store — og derfor sammenliknelige. Men samtidig inviterer bildet til motargumentasjon fordi det er tydelig at Venus ligger mye tettere på solen. En oppmerksom tilhører kan derfor forventes å tenke at dette er grunnen til varmen på Venus. Men slik er det ikke, forsikrer Al Gore, og ”beviser” det visuelt ved å tilføye Merkur mellom Venus og solen. Selv om denne planeten er enda tettere på solen er bare en tredjedel så varmt — kun 167 grader celsius.
Som i parallelliseringen mellom Nordpolen og USA fungerer den visuelle sidestillingen mellom Jorden og Venus som analogisk argumentasjon, som inviterer tilhørerne til selv å konstruere argumentet og som samtidig tilbys å se ”kjensgjerningene” med ”egne øyne”.
Siste del i denne serie vil se nærmere på hvordan digitale presentasjonsteknologiers kapasitet til å spille lyd og levende bilder gjør det mulig å skape en visuell kronologi, som har enda større nærhet og virker enda mer tvingende enn den som skapes av enkeltstående før-og-nå bilder. Don’t go away. We’ll be right back, after this short break!
[…] This post was mentioned on Twitter by Vox Publica, Jens E. Kjeldsen. Jens E. Kjeldsen said: Check out: “Al Gore argumenterer med bilder”( http://twitthis.com/7p7r9v ) […]