Formidlingsplikten er en elementær forutsetning for NRK, noe TV 2 har fått igjen etter å ha stått uten i ett år, en ordning kabel-TV-distributører som Get alltid har vært underlagt, og alltid har forsøkt å komme fra, og som Viasat og andre satellittselskap skulle ønske de kunne rammes av. Formidlingsplikten er altså sentral for norsk TV-regulering. Den er også stadig gjenstand for feider både mellom jurister i møterom og blant meningsmotstandere i offentligheten. Men det er ikke helt åpenbart hva formidlingsplikten egentlig er til for — og i hvert fall ikke at den nå innebærer en mediestøtte betalt av seerne.
På engelsk heter dette ”must-carry obligations”. Distributørene er altså forpliktet til å sende noe. I Norge formuleres formidlingsplikten av og til som en ”leveringsplikt” for kabel-TV-distributørene som ”balanseres av en formidlingsrett” for kringkasteren det gjelder (se Kongelig resolusjon fra 4.12.10 (pdf), s. 3). Staten gir altså en kringkaster rett til formidling, mens denne kringkasteren plikter å gjøre sin kanal tilgjengelig for distributørene.
Tanken er at disse kringkasternes TV-kanaler er samfunnsmessig viktige: ”Formidlingsplikt er basert på et premiss om at en gitt kanal ivaretar et samfunnsoppdrag og derfor bør være sikret fremføring til seerne”, som det heter i et ferskt dokument fra regjeringen (Kongelig resolusjon, s. 1). Med den begrunnelsen pålegger staten kringkasterne og distributørene en plikt av hensyn til publikum: ”Det primære formålet med formidlingsplikten er å sikre publikum tilgang til kanaler som oppfyller et samfunnsoppdrag” (Kongelig resolusjon, s. 2).
Politiske tiltak har en tendens til å endre både innretning og formål med tiden. Slik er det også i mediepolitikken. Den som leser mediestøtteutvalgets rapport om pressestøtte som kom rett før jul vil se at de direkte støtteordningene for pressen har blitt til i helt konkrete historiske situasjoner — og har blitt endret både i form og omfang flere ganger siden de ble lansert på slutten av 1960-tallet. Allmennkringkasting er et annet eksempel: Innført på 1930-tallet for å organisere radiomediet som et allmennyttig, statlig, ikke-kommersielt monopol, og endret gjennom hele sin snart 80-årige historie til noe som omfatter også TV og internett, og ulike kommersielle aktører. Reglene om formidlingsplikt har også blitt omarbeidet flere ganger etter innføringen i 1988. Nå har departementet sendt dem på høring igjen — for tredje gang bare siden sommeren 2009.
Per i dag er fem kanaler fra tre kringkastere sikret formidlingsrett: NRK1, 2 og 3, det ikke-kommersielle grasrottilbudet Frikanalen og TV 2s hovedkanal. Og selv om man i over ti år har diskutert en utvidelse av plikten til å omfatte alle typer TV-distributører, gjelder reglene stadig kun kabel-TV-selskaper som Canal Digital og Get, mens bakkenettdistributøren RiksTV, satellittselskap som Viasat, samt Lyse og andre IPTV-leverandører går klar. Fra 1. januar i år ble imidlertid reglene for formidlingsplikt endret på et vesentlig, grunnleggende punkt. Nå innebærer de plutselig også en plikt for seerne.
Seerbetaling
Formidlingsplikten har alltid bygget på et prinsipp om vederlagsfrihet, formulert i forarbeidene til lov om kabel-TV-sendinger: ”Kabeleigar skal ikkje kunna krevja spesielt vederlag for formidling av program som han etter reglane er pliktig å formidla — verken frå sendeselskap eller frå abonnentane” (sitert i Kongelig resolusjon, s. 4).
I avtalen (pdf) som på nytt gjør TV 2 til en formidlingspliktig allmennkringkaster, signert i desember 2010, forkastet departementet dette prinsippet. Grunnen var at vederlagsfrihet for seerne ikke er ”tilpasset kommersiell allmennkringkasting” (Kongelig resolusjon, s. 4).
Det virker kanskje litt merkelig at departementet oppdager denne manglende tilpasningen først nesten 20 år etter at formidlingspliktreglene begynte å gjelde for kommersiell allmennkringkasting. Faktum er at departementet under Arbeiderpartiets ledelse, i tråd med stortingsflertallet, så sent som i 2006 argumenterte for at det var avgjørende for seerne å få TV 2 gratis. Avtalen TV 2 hadde med staten slo derfor fast at selskapets hovedkanal skulle være gratis i det digitale bakkenettet ut 2009 — akkurat slik den var i kabel-TV-nettene (se feks St. meld. nr. 30 (2006–2007)) Det virker altså ikke særlig troverdig når departementet trekker fram det arkaiske ved ordningen om vederlagsfrihet. Kanskje er det andre, mer pragmatiske hensyn som ligger bak regelendringen?
I det ferskeste dokumentet som diskuterer formidlingsplikten — en høring med den fengende tittelen ”om produktplassering og korte reportasjer mv.” — kommer departementet med noen andre argument for at distributørene skal kunne sende regningen for formidlingsplikten til seerne. ”Etter departementets syn fremstår ikke prinsippet om vederlagsfrihet som hensiktsmessig i dag”, heter det i høringsnotatet. To forhold skal underbygge dette synet: Det ene er at departementet tidligere har ment at status som formidlingspliktig kringkaster ikke bør ha relevans for kringkasterens vilkår hos distributørene. Det betyr at TV 2 ikke skal tape på formidlingsplikten i møte med kabel-TV-distributørene. For det andre er ikke satellitt‑, bakkenett- og IPTV-distributører forhindret fra å kreve vederlag fra publikum for TV 2, og samme regler bør gjelde for samtlige plattformer i dette spørsmålet, mener departementet.
En kunne selvsagt snudd på det, altså videreført prinsippet om vederlagsfrihet og tatt i bruk muligheten som ligger for å innføre plattformnøytral formidlingsplikt. Da hadde ikke bare bakkenettbrukerne, men også satellitt- og IPTV-seere blitt inkludert i gruppen som det er viktig at får TV 2s samfunnsnyttige sendinger. Det praktiske problemet er selvsagt TV 2: Selskapet vil ha penger for å fortsette med allmennkringkasting, og staten vil ikke ta den utgiften over statsbudsjettet eller TV-lisensen. Derfor sendes regningen til seerne. Pragmatiske hensyn ligger altså bak en grunnleggende endring.
TV 2s mediestøtte
En bivirkning av denne kreative vrien er også interessant: TV 2s finansiering får en, riktig nok forholdsmessig liten, komponent av direkte statsstøtte. Fram til 2009 tenkte man at du som seer betalte ved å låne din tid, ditt blikk og din hjernekapasitet til reklamen på TV 2. Fra i år må du i tillegg betale en sum penger som går via kabel-TV-selskapet til TV 2. Det har staten bestemt. Alle som benytter seg av Canal Digital eller Gets tilbud får allerede TV 2 som en del av deres kanalpakker. I praksis vil det nye vederlaget for kanalen derfor trolig komme som en økning i den månedlige abonnementsprisen. Slik har TV 2 fått en egen, ny form for mediestøtte pålagt av staten, betalt med en egen sum av publikum.
Med denne ordningen får plutselig TV 2 og NRK noe nytt til felles: Begge selskap er begunstiget med en kulturpolitisk begrunnet inngripen i markedet for å sikre noen mediepolitiske mål — helt konkret gjennom egne finansieringsmodeller. Selvsagt er ordningene av ulik størrelse og betydning. Selv om nivået ikke er klart, vil subsidien for TV 2s vedkommende utgjøre en brøkdel av de totale inntektene, og ordningen går visstnok klar av EUs statsstøtteregler. For seerne er forskjellen kanskje ikke så stor. Den ene fakturaen heter ”kringkastingsavgift” og sendes til Lisenskontoret i Mo i Rana som samler inn pengene til NRK, mens den andre heter ”månedsavgift” eller noe slikt og sendes til Canal Digital eller Get, som vil gi en del av summen videre til TV 2. Og regningene skal alle kabel-TV-seere betale, enten de vil eller ikke.
TV 2 mister dermed et av sine favorittargument i kampen mot NRK, nemlig at lisensinstitusjonen, med sikret inntekt uavhengig av konjunkturer, har et urettferdig fortrinn i konkurranse med aktører som baserer sine inntekter på det kommersielle markedet. Fra nå av bør det bli vanskeligere for TV 2 å bruke sterke ord — eksempler fra de siste månedene inkluderer blant annet ”galskap” og ”voldtekt” — i beskrivelsen av hvordan det føles for selskap som livnærer seg ene og alene på markedet når de skal konkurrere med en aktør med en inntektsstrøm sikret av staten.
Kanskje kan et resultat av den kreative endringen av formidlingsplikten dermed bli en litt mer nyansert mediepolitisk debatt?
[…] This post was mentioned on Twitter by Olav A. Øvrebø, Hallvard Moe. Hallvard Moe said: Har skrevet om kreativ endring av formidlingsplikten RT @voxpubl: Pressens pris: TV 2s egen mediestøtte — betalt av deg http://bit.ly/hI1QBk […]